50 درصد اراضی آبی کشور نیازمند عملیات تجهیز و سامانه‌های نوین آبیاری است


50 درصد اراضی آبی کشور نیازمند عملیات تجهیز و سامانه‌های نوین آبیاری است

عباسی گفت: کمتر از ۵۰ درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین آبیاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «فریبرز عباسی» امروز (8 شهریور) در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان خراسان جنوبی اظهار کرد: پتانسیل تبخیر کشور سه برابر میانگین جهانی و میزان بارندگی نیز یک سوم جهان است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین آبیاری دارد، افزود: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار معادل ۳۵ درصد زمین‌ها مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده است.

عباسی تصریح کرد: در مجموع در ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین اجرا شده و همچنین ۱.۷ میلیون هکتار اراضی کشور با انواع روش‌های مدرن، تجهیز و نوسازی شده‌اند.

وی از خودکفایی در زمینه تولید تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: 95 درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود این در صورتی است که در سال‌های گذشته تنها چند قلم تجهیزات وارد می‌شد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اجرای طرح آبخیز تا جالیز بود طرح موفق استان خراسان جنوبی بود که امسال با افتخار اعلام می‌کنیم بر اساس این طرح پایلوت، طرح به صورت ملی در کشور اجرا و دنبال خواهد شد.

عباسی از وجود 2 هزار و 200 سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در پایین دست هر سازه یک یا چند قنات در قالب طرح آبخیز احیا و دبی آب آن افزایش یافته است؛ در بحث قنوات قول می‌دهیم اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در سطح 40 هزار هکتار معادل 30 درصد اراضی آبی استان خراسان جنوبی سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده است، تصریح کرد: در زمینه سامانه‌های آبیاری نوین هم معادل اعتبار سال گذشته و با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم، همچنین خراسان جنوبی در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: الگوی کشت کشور با تاکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در حال نهایی شدن و ابلاغ است و مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با 100 درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی است.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...