قوانین السیاق


قوانین السیاق

قوانین السیاق به تصریح مولف آن، شامل دیباچه و دو دفعه و قوانین و خاتمه است. مولف بعد از دیباچه، کتاب را این گونه دسته بندی کرده است: دفعه اول در معنی استیفا در پنج بیان: استیفا، تحریر، حساب (مشتمل بر سه مسئله: معنی حساب، اعداد جمل ابجدی و ارقام...

قوانین السیاق به تصریح مولف آن، شامل دیباچه و دو دفعه و قوانین و خاتمه است. مولف بعد از دیباچه، کتاب را این گونه دسته بندی کرده است:
دفعه اول در معنی استیفا در پنج بیان: استیفا، تحریر، حساب (مشتمل بر سه مسئله: معنی حساب، اعداد جمل ابجدی و ارقام هندسه در وضع مبلغ و مقدار)، خط (غیر مکتوب و مکتوب) و سیاق و اسامی اندازه در شش صیغه: اندازه، جلد، دفتر روزنامچه، اوارجه، توجیهات و مقررات، ریسمان، فرد و فردبر.
دفعه دوم در اصطلاحات در دو بابت: بابت اول در اصطلاحات غیر مکتوبه حاوی پانزده صیغه و اصطلاحات غیر مکتوبه بر بیست و پنج صیغه.
قوانین مشتمل بر شش قانون: قانون اول مشتمل بر ۱۳۸ لغت، قانون دوم در تشخیص مال دیوان خالصه و اربابی، قانون سوم در محاسبه نقد به جنس و سایر و قرینه، قانون چهارم در صیغه و وزن غله جو و گندم، قانون پنجم در نوشتن فرد، تعلیقه و احکام، قانون ششم در نمودن حرف در تحت الباقی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا