16 میلیون دانش‌آموز دوم مهر به مدرسه می‌روند/ هفته اول مهر، 3 روز آموزش حضوری داریم


16 میلیون دانش‌آموز دوم مهر به مدرسه می‌روند/ هفته اول مهر، 3 روز آموزش حضوری داریم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 16 میلیون دانش‌آموز دوم مهر به مدرسه می‌روند، گفت: هفته اول مهر، 3 روز آموزش حضوری داریم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در برنامه فرامتن شبکه افق ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: در ایام کرونا، 25 ماه آموزش غیرحضوری را داشتیم و طبیعتا آموزش غیرحضوری جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌هایی که انجام دادیم، حاکی از این بود که دانش‌آموزان در یادگیری‌های‌شان دچار اخلال شده و ضرورت دارد که برنامه ویژه‌ای برای جبران افت یادگیری و نارسایی‌هایی که در یادگیری دانش‌آموزان ایجاد شده بود، داشته باشیم.

* آغاز آموزش حضوری دانش‌آموزان از 14 فروردین 1401 بود

کاظمی با بیان اینکه افت میانگین یادگیری نمرات دانش‌آموزان حاکی از این موضوع بود، گفت: پژوهش‌هایی که چه در داخل و چه در خارج از کشور هم انجام شده بود خبر از افت یادگیری دانش‌آموزان می‌داد.

وی با اشاره به آغاز آموزش حضوری دانش‌آموزان از 14 فروردین 1401، بیان کرد: نگاهمان این بود که بتوانیم بخشی از افت یادگیری را جبران کنیم و تا پایان اردیبهشت در این خصوص برنامه زمان‌بندی ویژه‌ای گذاشتیم.

* بیش از 94 درصد دانش‌آموزان در فروردین به مدرسه برگشتند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرحی را با عنوان جبران یادگیری، تعمیق و تثبیت پیشنهاد دادیم که در ستاد ملی کرونا تصویب شد، اظهار کرد: با حمایت رئیس جمهور و پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش برای این طرح، اعتباری پیشنهاد شد و در دوران تابستان هم در دوره ابتدایی و متوسطه برای دانش‌آموزانی که یادگیری‌شان دچار اخلال شده بود، دوره‌های آموزشی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های دولت این بود که بازگشایی مدارس را داشته باشد و بچه‌ها به محیط مدرسه برگردند، افزود: در دنیا هم اثبات شده است که هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست حتی کشورهای پیشرفته که به لحاظ فناوری از ما جلوتر بودند، چندین ماه زودتر برای آموزش حضوری اقدام کردند.

کاظمی اضافه کرد: مقاومت‌هایی در این زمینه بود اما الحمدالله با برنامه‌ریزی که همه دست‌اندرکاران در وزارت آموزش و پرورش داشتند و با حمایت‌هایی که توسط وزارت بهداشت و دولت اتفاق افتد، تجربه آموزش حضوری را در 14 فروردین داشتیم و بیش از 94 درصد دانش‌آموزان به مدرسه برگشتند.

* قطعا از مهر ماه آموزش به صورت حضوری شروع خواهد شد

رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با بیان اینکه از همان ابتدای امسال برنامه‌ریزی کردیم که مهر ماه 1401، آموزش حضوری داشته باشیم، گفت: قطعا از مهر ماه آموزش به صورت حضوری شروع خواهد شد و برنامه‌ریزی در این راستا انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه طرح ملی بازگشایی مدارس یکی از ابر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و کشور هست، افزود: در این طرح برنامه‌ریزی چند ماهه صورت می‌گیرد که یکسال تحصیلی را با برنامه برگزار شود. ماحصل این طرح، روز اول مهر است.

*هفته اول مهر، 3 روز آموزش داریم و حتما برقرار خواهد بود

کاظمی درباره روز بازگشایی مدارس اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین روز مهر، جمعه هست، بازگشایی مدارس در دوم مهرماه اتفاق خواهد افتاد و هفته اول مهر، 3 روز آموزش داریم و حتما برقرار خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی آینده 16 میلیون دانش‌‌آموز در مدارس خواهیم داشت، گفت: سازماندهی 16 میلیون دانش‌آموز و 900 هزار فرهنگی، یک ابر برنامه است و برنامه‌ریزی ویژه نیاز دارد. این برنامه نیازمند همکاری ستاد آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها با حمایت استانداران و فرمانداران است.

* 2013 مدرسه تا قبل از شروع سال تحصیل به بهره‌برداری خواهد رسید

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، ساماندهی و سازماندهی معلمان، جذب معلمان جدید برای جبران کسری نیروی انسانی، پیش‌بینی فضا، تجهیزات و امکانات از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ افزود: در این دولت و با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفت، 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات فقط برای شروع سال تحصیلی توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز برای مدارس و به ویژه هنرستان‌ها در نظر گرفته شد. همچنین 2013 مدرسه با 10 هزار و 433 کلاس درس ساخته شد و تا قبل از شروع سال تحصیل به بهره‌برداری خواهد رسید.

* مورد تقلب را در زمان آزمون مشاهده نکردیم

کاظمی درباره تقلب در امتحانات نهایی گفت: بحث امتحانات به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی برمی‌گردد ولی تاکنون علی‌رغم همه بحث‌هایی که بوده است چه در خرداد که بیشترین هدفگذاری هم انجام شده بود، مورد تقلب را در زمان آزمون مشاهده نکردیم و مواردی بود که قبل از شروع به آزمون جلوگیری شد.

وی افزود: شاید بگویند سؤال انتشار پیدا کرده است که بعد از آزمون بوده است؛ بعد از یک ربع، 20 دقیقه که از آزمون می‌گذرد دانش‌آموز می‌تواند از سالن امتحانات خارج شود و سؤال منتشر شود اما مورد تقلبی را تأیید نمی‌کنیم.

* 77.5 درصد از برگزیدگان کنکور در مدارس دولتی درس می‌خوانند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره نتایج کنکور امسال، اظهار کرد: متأسفانه به‌گونه‌ای جا انداخته شد که نتایج کنکور سراسری و برگزیدگان و آمار را به مدارس غیردولتی نسبت ندهند؛ در حالی که 77.5 درصد از برگزیدگان کنکور در مدارس دولتی درس می‌خوانند.

رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ادامه داد: مدارس سمپاد جزو مدارس دولتی هستند و پولی نیست بلکه دانش‌آموزان حق ثبت پرداخت می‌کنند و مبلغ آن در مقابل شهریه مدارس غیردولتی ناچیز است.

* سوابق تحصیلی در سال 1402 فقط برای بایه دوازدهم با تأثیر 40 درصدی است

کاظمی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است 60 درصد سوابق تحصیلی تا چهار سال آینده در کنکور 1405 از سوابق تحصیلی باشد ولی تأثیر سوابق تحصیلی در سال 1402 فقط برای پایه دوازدهم با تأثیر 40 درصدی هست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این اطمینان را همه همکارانم در وزارت آموزش و پرورش و مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌دهیم که امتحانات با سلامت برگزار می‌شود. یادمان نرود که همین مدارس هستند که کنکور را در سلامت برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور