یونان نمی تواند با ترکیه برابری کند


یونان نمی تواند با ترکیه برابری کند

اردوغان در سخنانی یونان را به دلیل رهگیری جت‌های ترکیه به چالش کشید و گفت یونان نمی تواند با ترکیه برابری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تی آر تی، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به رهگیری جنگنده‌های این کشور از سوی پدافند دفاع هوایی یونان واکنش نشان داد و این اقدام علیه جنگنده‌های ترکیه را محکوم کرد.

اردوغان در همین ارتباط اظهار داشت که آتن نه از نظر سیاسی، نه اقتصادی یا نظامی با ما برابر نیست و نه می‌تواند با ما برابری کند.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، اغلب از این ائتلاف نظامی و از آمریکا به دلیل عدم حمایت کافی از آن در جریان اختلاف ارضی با یونان انتقاد می‌کند.

رجب طیب اردوغان همچنین یونان را به دلیل آزار و اذیت جت‌های ترکیه که در حال انجام مأموریت‌های شناسایی بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی بوده اند، مورد انتقاد قرار داد و گفت: یونان با افزایش نگرش خصمانه خود که با آزار و اذیت حریم هوایی و هواپیماهای ما آغاز شد و تا سطح قفل رادار S-300 افزایش یافت، ناتو و متحدانش را به چالش کشید.

اردوغان این سخنان را پیش از برگزاری یک مراسم در آنکارا اظهار داشت و افزود: یونان نمی‌تواند با ترکیه برابری کند.

اردوغان با اشاره به آخرین اقدامات یونان گفت: واکنش آمریکا به آزار و اذیت سامانه دفاع هوایی یونان علیه جت‌های ترکیه محل پرسش است.

اردوغان همچنین گفت که اقدام یونان برای ایجاد پایگاه در جزایر دریای اژه برای ترکیه اهمیتی ندارد.

رئیس جمهور ترکیه علاوه بر این با اشاره به اقدام آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه هند علیرغم خرید سامانه‌های دفاعی اس -۴۰۰ روسیه، گفت: موضوع سازگاری تجهیزات نظامی روسیه و آمریکا نیست، بلکه موضوع چیز دیگری است.

رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه قادر به تولید هر محصولی است که از دسترسی به آن محروم است، از آمریکا به دلیل ممانعت از فروش جت‌های اف -۳۵ به آنکارا به دلیل خرید سامانه‌های دفاعی اس -۴۰۰ انتقاد کرد.

روابط ترکیه و یونان بویژه در دریای مدیترانه همواره محل تنش و اختلاف بوده است. یونان و ترکیه یکدیگر را بزرگترین خطر امنیتی علیه یکدیگر می‌دانند و کنترل شرق مدیترانه و دریای اژه را اساس رقابت خود تعریف کرده اند. از سوی دیگر، دو کشور بر سر مالکیت تعدادی از جزایر میان مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند. همچنین دلیل اصلی شدت گرفتن تنش‌ها میان آنکارا و آتن در مدیترانه شرقی، اقدام ترکیه در اکتشاف و استخراج نفت و گاز از دریای مدیترانه و مناطق نزدیک به جزایر یونان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟