تعزیه می‌تواند هنری جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی باشد


تعزیه می‌تواند هنری جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی باشد

هنرمند صاحبنام آئین‌های نمایشی کشور معتقد است: هنر فاخر تعزیه نه تنها همواره برای هموطنان‌مان دیدنی، شنیدنی و آموختنی است؛ بلکه می‌تواند یکی از هنرهای بسیار جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی در کشورمان باشد.

تعزیه می‌تواند هنری جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی باشد

بیژن آزادبر از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد تئاتر صاحبدلان که با اجرای مجلس بازار شام در این رخداد حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایران اکونومیست گفت: ادبیات فاخر هنر تعزیه برآمده از مقتل‌نامه‌ها و روایت‌های کتبی و شفاهی، قادر است طیف وسیعی از اندیشه‌ها و باورهای مذهبی را به مخاطبان منتقل کند. در این میان نه تنها همواره برای هموطنان‌مان دیدنی، شنیدنی و آموختنی بوده؛ بلکه می‌تواند یکی از هنرهای بسیار جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی در کشورمان باشد.

این هنرمند عرصه تعزیه تأکید کرد: بیان مصائب شهدای اسلام در راه اعتلای حق، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های فعالان در زمینه تعزیه است که از دیرباز در کنار سایر مجالس که نمایانگر نبردهای میان دو جناح خیر و شر هستند، به اجرا در آمده و یکی از ارکان اصلی این هنر به شمار می‌رود که با اشعار و موسیقی منحصربه‌فرد این آئین کهن نمایشی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

تعزیه می‌تواند هنری جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی باشد

تعزیه فارغ از جایگاهی که در قلب مردم دارد نیازمند حمایت مسئولان است

آزادبر در ادامه به برخی مشکلات هنرمندان حوزه تعزیه اشاره کرد و گفت: این هنر با وجود ریشه‌های عمیق دینی و عرفانی؛ آنگونه که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و چه بسا ماندگاری و رونق امروز هنر تعزیه تا اندازه زیادی مدیون و مرهون پیوند تعزیه با قلوب مردم باشد. امید آن می‌رود که با توجه به جایگاه مردمی این هنر، حمایت از فعالان این عرصه در دستور کار متولیان امر به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد که البته رویدادی همچون تئاتر صاحبدلان یکی از مظاهر همینگونه حمایت‌ها بوده و است.

تعزیه می‌تواند هنری جذاب و معناگرا برای گردشگران خارجی باشد

جایگاه تعزیه میان ایرنیان خارج از کشور و مردم سایر نقاط جهان

توصیه من به مسئولان این است که از فرصت‌های اجرای گروه‌های تعزیه در کشورهای مختلف به عنوان یکی از ابزار ترویج فرهنگ و هنر دینی حمایت کنندآزادبر با اشاره به جایگاه هنر تعزیه در دل رویدادهایی همچون صاحبدلان در جلب توجه مخاطبان به اهمیت روحیه شهادت، حقیقت جویی، حق طلبی و ایثارگری اظهار داشت: یکی از مجالس مهم تعزیه در قالب مجلس بازار شام به مصائب اهل بیت امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا و اسارت ایشان توسط یزیدیان می‌پردازد که ما هم برای این دوره و با هدف بیان اهداف نامبرده، این مجلس را برای اجرا انتخاب کردیم.

معین‌البکاء مجلس تعزیه بازار شام در دوازدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان به جایگاه هنر تعزیه در میان ایرانیان مقیم در دیگر کشورها و همچنین مردم سایر نقاط جهان اشاره کرد و گفت: هر زمان همکاران و دوستان ما فرصت اجرا در دیگر کشورها را یافتند، شاهد عرض ارادت مخاطبان به محتوای این هنر و همچنین هنرمندی اعضای گروه بودیم. در نتیجه توصیه من به مسئولان این است که از فرصت‌های اجرای گروه‌های تعزیه در کشورهای مختلف به عنوان یکی از ابزار ترویج فرهنگ و هنر دینی حمایت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح