سود بیشتر شرکت‌های بورس با برجام


سود بیشتر شرکت‌های بورس با برجام

دوسالگی نزول بورس هم تمام شد و در این مدت هیچ یک از مسئولین به وعده‌های خود عمل نکردند و با افزایش زیان سهامداران عادی، نوسان‌گیران سود بیشتری کردند. این سود نوسان‌گیران از کجا می‌آید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تابستان پارسال و به واسطه اقدامات مسئولین دولتی ریزش بورس آغاز شد. در این مدت مسئولین دولت دوازهم و در زمان ریاست جمهوری مسئولین دولت سیزدهم وعده‌های زیادی درخصوص جبران زیان سهامداران و رسیدگی به وضعیت بورس دادند. اما تا به امروز هیچ یک به نتیجه صددرصد نرسیده و زیان سهامداران نیز بیشتر شده است.

وعده‌های بی و حد اندازه مسئولین دولتی‌ها، عامل بی‌اعتمادی سهامداران و خروج نقدینگی از بازار سرمایه است. در بازاری که اعتماد نباشد، نقدینگی هم نیست.

برخی از مسئولین در مدت کوتاهی سعی کردند با وعده‌های جدید اعتماد سهامداران را نسبت به بازار سهام افزایش دهند. اما موفق نبودند و اکنون وضعیت بازار فرق داره و تمایل شاخص روبه پایین است.

بورس در انتظار تثبیت موقعیت

کارشناسان عقیده دارند که تعیین تکلیف برجام و قیمت دلار می‌تواند اعتماد را به بازار سرمایه برگرداند. بازگشت اعتماد یعنی ورود نقدینگی و رشد ادامه‌دار شاخص کل بورس.

مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر رابطه مستقیمی با بازار سرمایه دارد. به اعتقاد کارشناسان اگر وضعیت برجام مشخص شود بازار راه خود را پیدا می‌کند و حداقل پس از دوسال می‌توان به تثبیت بازار سهام امیدوار بود.

کارشناسان و تحلیلگران عقیده دارند که بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات، بورس مسیر خود را پیدا می‌کند. بر اساس آمارهای منتشر شده در صورت عدم احیای برجام، انتظار سود سالانه ۲۲٫۵ میلیارد دلار، در صورت احیای نسبی برجام سود سالانه ۲۵ میلیارد دلار و در صورت احیای کامل برجام انتظار سود ۲۷٫۵ میلیار دلاری برای شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه خواهیم داشت.

برجام می‌تواند به نفع بورس باشد و اگر زودتر نتیجه آن مشخص شود، شرکت‌های بورسی سود بیشتری خواهند کرد. البته برای بازار سرمایه تعیین نتیجه مهم است و در صورت توافق سود بیشتری حاصل می‌شود و اگر توافق انجام نشود سود کمتر خواهد بود.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس