تلقین آموزه‌های دینی در کودکان با روش‌های جذاب


تلقین آموزه‌های دینی در کودکان با روش‌های جذاب

یک کارشناس مذهبی گفت: برای تلقین آموزه های دینی در کودکان باید از روش های جذاب و مفرّح استفاده کرد که یکی از روش ها بهره گیری از قصه و شعر است.

احمد فربهی، کارشناس مذهبی گفت: برای علاقه‌مندکردن کردن کودکان و نوجوانان به مسجد، یکی از بهترین راه‌ها خوشرویی با آنان‌ است خداوند در قرآن به پیامبرش می‌فرمایند: «به‌کمک رحمت الهی، تو با مردم نرم‌خو شدی! اگر تندخو بودی افراد از اطرافت دور می‌شدند، پس از اشتباهات آنان درگذر و برای آنان طلب مغفرت کن و با آن‌ها مشورت کن»(آل‌عمران).

به گفته این کارشناس مذهبی، متولیان مساجد اگر خوشرو باشند و از اشتباهات کودکان و نوجوانان گذشت کنند و در کارها با آن‌ها مشورت کنند، بدون شک جذب مسجد می‌شوند.

او افزود: در این زمینه بر متولیان مساجد لازم است تا محیط امن و آرام و لطیفی را برای نمازگزاران به ویژه کودکان مهیا کنند.

آمادگی جسمی

برای دعوت یا همراه بردن کودک به مسجد، لازم است تا او آمادگی و سلامت جسمی کافی را داشته باشد. هنگامی که کودک خواب آلوده و خسته باشد موجبات اذیت و آزردگی او فراهم خواهد شد که والدین و مربیان باید در این مواقع از حضور او در مسجد جلوگیری به عمل آورند.

آمادگی عقیدتی

اگر والدین از بدو تولد براساس روش تربیتی اسلامی عمل کرده باشند کودک پیش زمینه ای از اعتقادات را دربرخواهد داشت، و هنگامی که در مسجد حضور پیدا می کند، می تواند به خوبی با این مکان مقدس و اعمال مربوط به آن، ارتباط برقرار کند.

ظرفیت سنجی

والدین و مربیان برای آموزش مسائل دینی به کودکان باید در ابتدا ظرفیت و توانایی کودک را برای آموزش پذیری، سنجیده و با درنظر گرفتن این ظرفیت است که به صورت محدود و تدریجی قطره قطره از دریای دین را به او خواهند نوشاند، هنگامی که از رسول مهربانی ها پرسیده شد: کودک، چه هنگام نماز بخواند؟ ایشان فرمود: هرگاه دست راستش را از دست چپش شناخت، او را به نماز وادارید.

آسان گیری

اسلام دین آسانی است و خدای متعال سختی و سخت گیری را نمی پسندد چون با سخت گیری فرد به سمت نافرمانی و فرار خواهد رفت؛ به همین دلیل خدای متعال می فرماید: یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسر البته این آسان گیری به سمت لاابالی گیری نباید هدایت شود.

بنابراین برای حضور کودکان در مسجد نباید به سخت گیری متوسل شد، که اگر در این زمینه زیاده روی صورت گیرد سبب زده شدن کودک از این محیط نورانی خواهد شد. والدین و مربیان ومتولیان موظفند تا با ایجاد جذابیت ها حضور کودکان را در مسجد تسهیل کنند.

بهره گیری از قصه و شعر

برای تلقین آموزه های دینی در کودکان باید از روش های جذاب و مفرّح استفاده کرد. یکی از روش هایی که در این زمینه می تواند بسیار مفید و تاثیر گذار باشد؛ بهره گیری از قصه و شعر در جذب کودکان به مسجد است. والدین و مربیان می توانند برای جذب کودکان با استفاده از قصه و شعر معارف دینی را به گونه ای که خوشایند آنان باشد، به آنان بیاموزند.

با زبان کودکانه

برای آموزش و مسجدی کردن کودکان باید از کلام کودکانه بهره برد ، رسول رحمت در این باره فرمود: «أَدِّبْ صِغارَ أَهْلِ بَیْتِکَ بِلِسانِکَ عَلَی الصَّلاهِ وَ الطَّهُورِ؛ فرزندان کوچک را با زبان خود، به نماز و وضو عادت دهید. با توجه به این روایت، کودکان را باید با زبان کودکانه به نماز و مسجد فرا خواند، به گونه ای که توان درک آن را داشته باشند، نه با زبان پیچیده یا پرخاشگرانه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403