هدایت 41 درصد دانش‌آموزان اردبیل به رشته‌های فنی


هدایت 41 درصد دانش‌آموزان اردبیل به رشته‌های فنی

اردبیل- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: ۴۱ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان اردبیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در چهار ماهی که مسئولیت آموزش متوسطه را بر عهده گرفتیم با ارزیابی علمی و دقیق سعی کردیم تا شرایط موجود را مورد بررسی قرار داده و در یک افق میان مدت با ۲۰ عنوان برنامه برای تعالی آموزش متوسطه گام‌های اساسی را برداریم.

محمود مشکی تصریح کرد: ۱۰۴ هزار دانش‌آموز در استان اردبیل در دوره متوسطه تحصیل می‌کنند که ۱۵ هزار نفر از آنها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و مابقی در دبیرستان‌ها مشغول تحصیل هستند.

وی برنامه ارتقای کیفی آموزش استان را با رویکرد تحولی یادآور شد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه متوازن رشته‌ها و ارتقای میانگین نمره نهایی دانش‌آموزان به همراه توجه جدی به موفقیت دانش‌آموزان در کنکور سراسری هدف‌گذاری شده که در این زمینه از نظرات صاحب‌نظران و متخصصان امر استفاده می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: برای جبران افت تحصیلی ناشی از شیوع کرونا طرح «تثبیت و تعمیق یادگیری» در تابستان امسال با مشارکت ۶۰ درصدی دانش‌آموزان برگزار شد تا از افت تحصیلی آنها جلوگیری شود.

مشکی توجه به مراکز شبانه‌روزی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار و ارتقای میانگین مشارکت دانش‌آموزان را در مدارس دولتی از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار اعلام کرد.

گرایش به رشته ریاضی را ارتقا می‌دهیم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل عقد تفاهمنامه با نواحی و مناطق آموزش و پرورش را با هدف توسعه متوازن رشته‌ها و اولویت توسعه رشته ریاضی و فنی و حرفه‌ای یادآور شد و خاطرنشان کرد: از ۱۸ هزار و ۵۸۶ دانش‌آموز پایه نهم با نرخ‌گذر ۹۲ درصد ۱۷ هزار و ۱۸۵ دانش‌آموز در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای پذیرش شده‌اند که ۴۱ درصد آنها در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مابقی نیز در رشته‌های نظری ثبت‌نام شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امسال با هدف تجهیز هنرستان‌ها با همکاری بنیاد احسان برای ۶ هنرستان خرید تجهیزات آموزشی انجام شده و یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز مستعد نیز در پایه دوازدهم تحت آموزش‌های مهارتی و یادگیری کنکور قرار گرفتند.

تدوین کتاب «راه نهایی» برای کمک به دانش‌آموزان پایه دوازدهم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ضرورت ارتقای نمره کتبی نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم را یادآور شد و بیان کرد: با تولید محتوای ارزشمند از ۱۱ دوره سوالات نهایی با عنوان «راه نهایی» سعی خواهیم کرد تا امسال در کنار آموزش فراگیر، به این کتاب و سوال و پاسخ آن توجه کرده و دانش‌آموزان را آماده آزمون نهایی کنیم.

مشکی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: گروه‌های آموزشی با نظارت دقیق در این حوزه سعی خواهند کرد تا به ارتقای نمره نهایی دانش‌آموزان در خرداد سال آینده کمک کنند.

وی از توزیع ۲۰ دستگاه رایانه، پروژکتور و سایر تجهیزات هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها خبر داد و تصریح کرد: تهیه دفتر ثبت شاخص‌های جریان آموزشی برای هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها به تعداد ۱۰ هزار جلد انجام شده و همزمان با شروع سال تحصیلی توزیع می‌شود.

مشکی به برگزاری آزمون مدارس نمونه دولتی در هفت منطقه و ۱۳ مدرسه استان اشاره کرد و گفت: دبیر پروژه مهر و بازگشایی مدارس معاونت آموزش متوسطه است که ما این پروژه را به صورت فرآیندی دنبال می‌کنیم تا مهر پرشور و مهربانی را همراه با عدالت آموزشی و تربیتی در سال تحصیلی جدید داشته باشیم.

وی افزود: از ۲۲ تا ۲۷ شهریورماه تمامی مدارس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا در روز ۲۷ شهریور با همراهی مسئولان وزارتی آخرین ارزیابی از شروع سال تحصیلی انجام شده تا مشکلی در فرآیند شروع سال تحصیلی نداشته باشیم.

مشکی ساماندهی گروه‌های آموزشی، گروه‌های مرجع و توجه به کیفیت آموزش به روز دبیران را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در جشنواره‌های مختلف به ویژه الگوی تدریس برتر معلمان این استان در رشته‌های جامعه‌شناسی، عربی، ادبیات و رشته‌های فنی و حرفه‌ای توانسته‌اند جایگاه‌های ممتاز کشوری را به دست آورند.

وی به برگزاری دوره کارآموزی برای دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم هنرستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با حضور ۹ هزار هنرجو این دوره‌ها برگزار شده و شایستگی دانش‌آموزان به ثبت رسیده است.

مشکی از اجرای طرح «تعمیق و تثبیت آموزش» دانش‌آموزان هنرستانی در ۴۰ پایگاه تابستانی خبر داد و اضافه کرد: با کمک نوسازی مدارس و از محل ۲ درصد فروش گاز، ۶ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یافت و در کنار آن ۲۶ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت و ۲ میلیارد تومان نیز منابع معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور صرف خرید تجهیزات مدرن به ویژه دستگاه شبیه‌سازی مکانیک شده است.

وی حضور دانش‌آموزان استان را در جشنواره خوارزمی تا آخر شهریورماه یادآور شد و بیان کرد: پوشش تحصیلی ما در مقایسه با میانگین کشوری در دوره متوسطه بالاست ولی تلاش می‌کنیم تا حتی یک دانش‌آموز نیز از چرخه تحصیل باز نماند.

آمار پایین رشته ریاضی نگران‌کننده است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل موضوع هدایت تحصیلی را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: از ۲۷ هزار داوطلب کنکور امسال، ۱۲ هزار دانش‌آموز در رشته تجربی، هفت هزار در رشته علوم انسانی و یک‌هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در رشته ریاضی شرکت کرده بودند که آمار پایین رشته ریاضی نگران‌کننده است.

مشکی از رتبه‌بندی مدارس خبر داد و اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز مستعد مناطق کم برخوردار تحت پوشش برنامه‌های خاص آموزشی کنکور قرار می‌گیرند و در قالب همایش و برنامه‌های مهارتی و انگیزشی سعی داریم در خدمت دانش‌آموزان پایه دوازدهم باشیم.

وی تصریح کرد: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده قطعی است و دانش‌آموزان با کسب معدل خوب در امتحانات نهایی می‌توانند ۴۰ درصد امتیاز را به دست آورند.

مشکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سال به سال این تأثیر به ۵۰ و ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت و تا کنکور ۱۴۰۵ بالغ بر ۶۰ درصد تأثیر نمرات نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را شاهد خواهیم بود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: حذف دروس عمومی از آزمون سراسری به معنای نادیده گرفتن این دروس نیست بلکه ارزش این دروس در آزمون نهایی و کسب معدل بالا تأثیرگذار خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...