پیشتازی میلیمتری کتاب‌های ترجمه در بهار 1401


پیشتازی میلیمتری کتاب‌های ترجمه در بهار 1401

کتاب‌های تألیفی نسبت به کتاب‌های ترجمه در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال گذشته کاهش یک درصدی داشته‌اند.

پیشتازی میلیمتری کتاب‌های ترجمه در بهار 1401

به گزارش ایران اکونومیست، براساس اطلاعات و آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰، ۵۲ درصد افزایش داشته است که به نظر می‌رسد این افزایش ناشی از عواملی همچون فروکش کردن همه‌گیری بیماری کرونا در نیمه دوم سال گذشته و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادیبهشت ۱۴۰۱ پس از وقفه‌ای دو ساله است.

این افزایش ۵۲ درصدی در تعداد عناوین، در تمامی شاخص‌های آماری تأثیر داشته است؛ جز میانگین شمارگان کتاب که با کاهش ۳ درصدی مواجه بوده است.

در بهار ۱۴۰۱، ۲۶ هزار و ۳۶۶ عنوان کتاب منتشر شده که این رقم در سال گذشته ۱۷ هزار و ۳۷۰ عنوان کتاب بوده است. تعداد شمارگان کتاب نیز در بهار امسال ۲۶ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ نسخه بوده است که این رقم در سال گذشته ۱۷ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۵۲۰ نسخه بوده است که این رقم در سال ۱۴۰۱، ۴۸ درصد افزایش داشته اما میانگین شمارگان کتاب‌های منتشر شده ۱۰۰۵ نسخه بوده که این رقم در بهار ۱۴۰۰، ۱۰۳۴ نسخه بوده که نشانگر کاهش ۳ درصدی شمارگان کتاب‌ها با وجود افزایش قابل توجه تعداد عنوان‌ها بوده است.

در بحث موضوع ترجمه نسبت به تألیف در بهار ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸ هزار و ۲۳۹ عنوان کتاب تألیفی منتشر شده که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با ۱۲ هزار و ۲۲۷ عنوان، با افزایش ۴۹ درصدی کتاب‌های تألیفی روبه‌رو بوده است.

تعداد کتاب‌های ترجمه شده نیز با ۸ هزار ۱۲۶ عنوان کتاب با افزایش ۵۸ درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۰ با ۵ هزار و ۱۳۴ عنوان مواجه بوده است.

پیشتازی میلیمتری کتاب‌های ترجمه در بهار 1401

بر اساس اطلاعات این کتاب در بهار ۱۴۰۱ نسبت کتاب‌های تألیفی نسبت به کتاب‌های ترجمه‌ای کاهش یک درصدی داشته است؛ نسبت کتاب‌های تألیفی به ترجمه ۶۹ بر ۳۱ درصد بوده است که این رقم در بهار ۱۴۰۰، ۷۰ به ۳۰ درصد بوده است.

پیشتازی میلیمتری کتاب‌های ترجمه در بهار 1401

بر اساس اعلام، منظور از کتاب‌های تألیفی در این گزارش، انواع کتاب‌ها اعم از نگارش، گردآوری، تصحیح، تدوین و به کوشش و... به جز «ترجمه است».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...