کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان


کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

یکی از مهمترین مواد آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه های مرتبط با وزارت علوم، ماده ۳ این آیین است؛ آنجا که وزارت کشاورزی موظف شده است با همکاری وزارت علوم نسبت به ایجاد دهکده و مزارع فناورانه، مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز رشد تخصصی در زمینه کشاورزی هوشمند اقدام کند.

کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، ۱۹ مردادماه امسال بود که هیات وزیران در راستای تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین»، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه های مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تصویب کرد.

توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی فرهنگ دانش بنیانی در کشور؛ تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان، مأموریت گرایی و هدایت ظرفیت های فناورانه در جهت رفع نیازها و حل مسائل کشور، تدوین نظام ملی نوآوری، هدایت، ساماندهی، حمایت و تأمین مالی پژوهش و تحول و نوآوری در نظام آموزش عالی، از جمله مهم ترین اهداف آیین نامه یاد شده است.

کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

در ادامه نیز پنجم شهریورماه جاری معاون اول رئیس جمهور آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه های مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای اجرا، به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

مروری بر مواد ۳۹ گانه این آئین نامه بیانگر آن است که تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان ها از جمله وزارتخانه ها و دستگاه ها از جمله وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت، امورخارجه، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، نفت، نیرو، ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، دادگستری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان های برنامه و بودجه، اداری و استخدامی، ثبت و اسناد و اتاق بازرگانی برای همکاری با وزارت علوم در پیشبرد هرچه بهتر این ماموریت تصریح شده است.

اما شاید یکی از مهمترین مواد آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه های مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ماده ۳ این آیین نامه باشد.

کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

ماده ای که بر اساس آن وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت علوم نسبت به ایجاد دهکده فناوری و نوآوری، مزرعه فناوری و نوآوری، مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز رشد تخصصی در زمینه کشاورزی هوشمند و رقومی (دیجیتال) اقدام کند.

کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی «دانش‌بنیان و فناورانه کردن کشاورزی» را ضروری دانستند و افزودند: کشت گلخانه‌ای قابل توجه است اما با آن نمی‌توان کشور را اداره کرد و با توجه به زمین، خاک و آب موجود در کشور، باید با دانش‌بنیان کردن کشاورزی و یافتن الگوی مصرف بهینه، از نابودی خاک و هدررفت آب جلوگیری و صرفه‌جویی در آب را به صورت جدی دنبال کرد.

همچنین بر اساس این آئین نامه وزارت علوم موظف است با همکاری دستگاه های اجرایی و با توسعه مراکز کارآفرینی و نوآوری، مدارس اشتغال، مراکز رشد، پردیس های فناوری و نوآوری و پارک های علم و فناوری در دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی به نحوی برنامه ریزی کند که تا پایان سال ۱۴۰۱ رشد برخی شاخص های این حوزه محقق شود.

کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

رشد ۱۰ درصدی تعداد مراکز کارآفرینی، رشد ۱۰ درصدی تعداد مراکز رشد واحدهای فناور از ۲۲۶ به ۲۴۸ واحد، تعداد پردیس های علم و فناوری از دو به ۱۰ پردیس، تعداد پارک های علم و فناوری و پردس های فناوری و نوآوری خصوصی از ۲ به پنج پارک، رشد ۱۸ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فنوری و مراکز رشد از ۱۷۰۰ مرکز به ۲ هزار مرکز، رشد ۱۰ درصدی تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری از ۱۰۸۰۰ به ۱۱ هزار و ۸۸۰ واحد، رشد ۱۵ درصدی تعداد اشتغال ایجاد شده در مراکز کارآفرینی و نوآوری، مراکز رشد، پردیس های علم و فناوری و پارک های علم و فناوری از ۹۰ هزار نفر به ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ نفر، رشد ۱۵ درصدی واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری، پردیس های علم و فناوری و مراکز رشد و همچنین رشد ۱۰ درصدی صادرات واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری، پردیس های علم و فناوری و مراکز رشد از ۸۰ میلیون دلار به ۸۸ میلیون دلار از جمله این شاخص های اعلام شده است.

دانشگاه های پیام نور، علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای نیز طبق این آئین نامه مجاز به اختصاص بخشی از فضاهای فیزیکی خود جهت ایجاد مراکز تعداد مراکز کارآفرینی، مراکز رشد واحدهای فناور، پردیس های علم و فناوری هستند.

کشاورزی فناورانه؛ ماموریت وزارت علوم در حمایت از تولید دانش بنیان

همچنین وزارت علوم موظف است زمینه ایجاد و راه اندازی پردیس های فناوری و نوآوری با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت های تابع در استان های مختلف کشور را فراهم کند.

اما بر اساس ماده ۶ این آیین نامه نیز وزارت راه و شهرسازی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به اختصاص اراضی شناسایی شده توسط وزارت علوم جهت توسعه زیرساخت های فیزیکی پارک های علم و فناوری اقدام کند.

همچنین وزارت علوم موظف است در راستای تقویت دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری و با همکاری وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری، اتاق بازرگانی ایران زمینه های لازم برای ایجاد و راه اندازی پردیس های بین المللی فناوری و نوآوری و پارک های برون مرزی در خارج از کشور را در چارچوب فعالیت های دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری فراهم کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید