معرفی ماشین ظرف‌شویی آینده/ شستن ظروف در عرض 25 ثانیه بدون مواد شوینده!


معرفی ماشین ظرف‌شویی آینده/ شستن ظروف در عرض 25 ثانیه بدون مواد شوینده!

ایسنا نوشت: محققان ماشین ظرفشویی جدیدی طراحی کرده‌اند که بدون نیاز به مواد شوینده یک ظرف را در تنها ۲۵ ثانیه با بخار فوق گرم تمیز می‌کند.

محققان به شبیه‌سازی یک سیستم ماشین ظرفشویی پرداخته‌اند که از بخار به جای شوینده برای تمیز کردن ظروف استفاده می‌کند.

بخار فوق گرم(Superheated steam)، بخاری با دمای بسیار بالاتر از نقطه تبخیر است که از حرارت دادن بخار اشباع در فشار ثابت ایجاد می‌شود.

نتایج شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که چنین ماشین ظرفشویی می‌تواند ۹۹ درصد باکتری‌های موجود در یک بشقاب را تنها در عرض ۲۵ ثانیه از بین ببرد.

این ماشین ظرفشویی هنوز یک مدل رایانه‌ای است و به طور واقعی ساخته نشده، اما محققان می‌گویند مطالعه آنها پایه و اساسی برای توسعه نسل بعدی ماشین‌های ظرفشویی فراهم می‌کند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه فنی دورتموند و دانشگاه فنی مونیخ آلمان انجام شده است.

آنها در مقاله خود که در مجله‌ی "Physics of Fluids" منتشر شده است، می‌گویند: استفاده از بخار فوق گرم در ماشین ظرفشویی روشی برای کاهش مصرف آب و زمان بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی است که پتانسیل زیادی در آینده برای رستوران‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها خواهد داشت. در این مکان‌ها، ایمنی بهداشتی در کنار پاک شدن باقی مانده غذا اهمیت زیادی دارد.

ماشین‌های ظرفشویی معمولی اغلب همه میکروارگانیسم‌های مضر باقی مانده در بشقاب‌ها، کاسه‌ها و کارد و چنگال‌ها را از بین نمی‌برند و همچنین به زمانی طولانی برای شستن ظروف نیاز دارد که باعث صرف میزان زیادی برق و مواد شوینده می‌شود که خود می‌تواند آلوده کننده محیط زیست باشد.

محققان ادعا می‌کنند ماشین ظرفشویی بخار فوق گرم می‌تواند راه حل موثرتر و سازگارتری برای حفاظت از محیط زیست ارائه دهد.

۵۸۵۸

کد خبر 1668586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...