شناسایی یک تکنیک علمی برای کاهش خطر عود سرطان سینه


شناسایی یک تکنیک علمی برای کاهش خطر عود سرطان سینه

محققان دریافته اند که جلسات رادیوتراپی بیشتر، برای جلوگیری از بازگشت مجدد سرطان سینه مفید است.

یک مطالعه تازه نشان داده است که افزایش جلسات رادیوتراپی برای زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، خطر بازگشت بیماری را کاهش می‌دهد.

محققان از پرشکان خواسته اند تا جلسات رادیوتراپی بیشتری را برای بیماران مبتلا به سرطان سینه اجرا کنند؛ زیرا این امر خطر بازگشت دوباره بیماری در سال‌های بعد را کاهش می‌دهد.

مرسوم است که در مرحله اول سرطان پستان، بیمار تحت عمل جراحی حذف سلول‌های سرطانی قرار می‌گیرد، اما در برخی از زنان که تکثیر سلولی سریع با احتمال گسترش آن را دارند، یک دوره سه هفته‌ای رادیوتراپی را نیز به منظور از بین بردن سلول‌های باقی مانده انجام می‌دهند.

در این راستا، تیمی از متخصصان پی برده اند که ۵ جلسه ردایوترپی بیشتر در پایان درمان، خطر عود مجدد بیماری را برای مدت طولانی تری کاهش می‌دهد.

محققان آزمایشی را بر روی ۱۶۰۸ زن از ۱۳۶ بیمارستان در سراسر جهان انجام دادند که طی آن در بین افرادی که جلسات اضافی رادیوتراپی را انجام داده بودند، کمتر از ۳ درصد آن‌ها پس از ۵ سال بازگشت بیماری را تجربه کردند، و در مقابل از میان افرادی که جلسات اضافی را نداشتند، بیش از ۷ درصد آن‌ها دوباره به سرطان مبتلا شدند.

پیش از این نیز، به زنان مبتلا به تومور‌های پیشرفته‌تر معمولاً یک جلسه رادیوتراپی بیشتر نسبت به سایرین ارائه می‌شد، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که از عود بیماری جلوگیری می‌کند، اما مطالعه جدید اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد رادیوتراپی بیشتر، بر افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند نیز تأثیرگذار است.

پروفسور یان کانکلر، مشاور انکولوژیست بالینی در مرکز سرطان ادینبورگ تصریح کرد که این یافته‌ها بسیار دلگرم کننده هستند، اما محققان باید ابعاد تاثیر طولانی مدت رادیوتراپی اضافی را درک کنند.

منبع: دیلی میل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید