اعتماد به نفس کاذب در فضای مجازی/ نمی‌دانند که نمی‌دانند!


اعتماد به نفس کاذب در فضای مجازی/ نمی‌دانند که نمی‌دانند!

دیجیاتو نوشت: برخی کاربران اغلب پست‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که خودشان هم دانشی در مورد آن ندارند و گاهی اوقات فقط تیتر مطلب را مطالعه کرده‌اند.

مطالعه جدید محققان دانشگاه تگزاس آستین از معضلی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهد. این تحقیق می‌گوید کاربران اغلب پست‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که خودشان هم دانشی در مورد آن ندارند و گاهی اوقات فقط تیتر مطلب را مطالعه کرده‌اند.

اشتراک گذاری چنین پست‌هایی در فضای مجازی باعث می‌شود افراد وانمود کنند اطلاعاتی در مورد برخی موضوعات دارند، ولی در عمل اینطور نیست و آنها حتی ممکن است مطلبی که به اشتراک می‌گذارند را یک بار هم مطالعه نکرده باشند.

در این مطالعه به این موضوع اشاره شده که گاهی اشتراک‌گذاری برخی مقاله‌های علمی باعث می‌شود فالوورها و دوستان فرد در شبکه‌های اجتماعی تصور کنند وی دانشی در آن زمینه دارد یا مطلب را مطالعه کرده و حالا به اشتراک گذاشته است. اما در عمل نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها ۵۱ درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک می‌گذارند، خودشان آن را خوانده‌اند. ۲۶ درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف ۲۲ درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه می‌کنند ولی ترجیح می‌دهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواندند با دیگران به اشتراک بگذارند.

معضل شبکه‌های اجتماعی که ایجاد اعتماد به نفس کاذب می‌کند

انتشار چنین محتواهایی به صورت مکرر باعث می‌شود دیگران تصور کنند فردی که چنین محتواهایی را به اشتراک می‌گذارد، دانشی در آن زمینه دارد و همین رویکرد نوعی اعتماد به نفس کاذب نیز برای خود فرد ایجاد می‌کند. هر چند در عمل وی اطلاعات خاصی ندارد.

«سوزان ام. برونیارچیک»، استاد بازاریابی و «آدریان وارد»، استادیار بازاریابی، در مدرسه کسب و کار مک کامبز UT می‌گوید این حالت به ویژه هنگام اشتراک‌گذاری برخی پست‌ها با دوستان نزدیک صادق است.

برونیارچیک و فرانک ژنگ فارغ التحصیل دکترای بازاریابی مک کامبز، چندین مطالعه انجام داده اند. در مرحله اولیه، محققان به ۹۸ دانشجوی مقطع کارشناسی مجموعه‌ای از مقالات خبری آنلاین ارائه کردند و به آنها گفتند که می‌توانند محتوا را همانطور که می‌خواهند، به اشتراک بگذارند.

سپس، محققان سطح اطلاعات و دانش ذهنی و عینی شرکت‌کنندگان را در مورد هر مقاله مورد بررسی قرار دادند. نکته جالب این بود که حتی زمانی که شرکت کنندگان مقاله را به درستی مطالعه نکرده بودند، تصور می‌کردند با خواندن تیتر و چند سطر از آن اطلاعاتی در مورد محتوا دارند. سه مطالعه دیگر در این زمینه انجام شد و تاثیر به اشتراک گذاشتن محتوا و تصور اشتباه دانایی نسبت به آن در افراد مورد بررسی قرار گرفت.

نکته جالب آنکه وقتی فردی محتوایی را به اشتراک می‌گذاشت، هویت متخصص به خود می‌گرفت و تصور می‌کرد از بقیه افراد بیشتر درباره آن موضوع می‌داند. حال آنکه در عمل این موضوع درست نبود.

در مطالعه نهایی، محققان از ۳۰۰ کاربر فعال فیسبوک خواستند تا مقاله‌ای در مورد «چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم: راهنمای مبتدیان» مطالعه کنند. سپس، آن محتوا را با گروهی به اشتراک بگذارند. به همه شرکت‌کنندگان گفته شد که این محتوا در چندین وب‌سایت وجود دارد و از آنها خواسته شد که به همه پست‌ها نگاه کنند و یکی را برای اشتراک‌گذاری در صفحه فیسبوک خود انتخاب کنند.

در مرحله بعد، در یک برنامه‌ریزی شبیه سازی شده از شرکت کنندگان خواسته شد در بورس سرمایه گذاری کنند، افرادی که مقالاتی را به اشتراک گذاشته بودند به شکل جالبی دوبرابر بیشتر از بقیه سرمایه گذاری ریسک‌پذیر داشتند که ظاهرا دلیل آن اعتماد به نفس اشتباه در مورد موضوعی بود که دانشی نسبت به آن نداشتند.

در واقع اشتراک‌گذاری پست‌ها باعث شده بود آنها تصور کنند آگاه‌تر از بقیه هستند و با همین تصور اشتباه وارد عمل شده بودند.

۵۸۵۸

کد خبر 1668724

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک