کوتاه ‌از‌فرهنگ‌وهنر - 1401/06/10


فیلم کوتاه «راحانا» به کارگردانی کاظم دانشی با موضوع جنگ در سوریه و با خط داستانی مبارزه یک دختر تک‌تیرانداز سوری با داعش، امروز پنجشنبه ۱۰ شهریور، حوالی ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. «راحانا» با بازی صدف اسپهبدی، بازیگر تحسین‌شده چهلمین جشنواره فیلم فجر، قصه دختر تک‌تیرانداز سوری است که در دل التهاب‌ها و جریانات کشور خود، قرار است جزو آخرین نفراتی باشد که با یک گروه چندنفره، از شهر دفاع و از سقوط آن جلوگیری کند.

«راحانا» اولین فیلم داستانی کوتاه کاظم دانشی به زبان عربی تولید شده و بازیگران ایرانی آن به زبان عربی صحبت کرده‌اند و داستان آن در فضای ملتهب و جنگی سوریه روایت شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده‌ است: «دختر تک‌تیرانداز سوری به نام راحانا توانسته است تعداد زیادی از نیروهای داعش را به هلاکت برساند.»

نمایش «هفت خان اسفندیار» برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی، به قلم محمدرضا کوهستانی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی، مهر‌ماه در تالار وحدت تهران اجرا می‌شود. «هفت خان اسفندیار» یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در هفت منزل، حکایت سفر پرماجرای اسفندیار به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از دست بیگانگان را روایت می‌کند. این نمایش نخستین محصول سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج در عرصه تئاتر حرفه‌ای است که با مشارکت بنیاد فرهنگی‌هنری رودکی اجرا می‌شود. اسامی بازیگران، آهنگسازان، طراحان و عوامل اجرایی «هفت خان اسفندیار» به‌زودی اعلام می‌شود و یوسفعلی میرشکاک به عنوان مشاور با پروژه همکاری می‌کند.

کارگاه آموزشی «تمهیدات عکاسانه لازم برای بسط مجموعه عکس» به همت انجمن عکاسان ایران برگزار می‌شود. به همت این انجمن، دوشنبه‌های عکاسی پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا از سر گرفته می‌شود و نخستین کارگاه آن به موضوع «تمهیدات عکاسانه لازم برای بسط مجموعه عکس» اختصاص دارد. زانیار بلوری در این کارگاه که روز دوشنبه ۱۴ شهریور از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برگزار می‌شود، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون تهیه مجموعه عکس و شیوه انتخاب عکس‌ها، به نقد و بررسی آثار عکاسان علاقه‌مند می‌پردازد. بلوری مدرس و منتقد عکاسی و عضو شورای هنری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران و عضو هیات داوری نهمین دوره این رویداد است. عکاسان استان قزوین که علاقه‌مند به نقد و بررسی مجموعه عکس‌هایشان هستند، برای ثبت‌نام می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۳۴۳۰۰۶-۰۲۸ انجمن سینمای جوانان استان قزوین تماس بگیرند.

حسین شهابی قصد دارد جدیدترین ساخته خود را پاییز امسال در سینماها اکران کند. شهابی که آخرین فیلمش را سال ۱۳۹۵ با نام «آزاد به قید شرط» ساخته بود، چند روز قبل برای فیلم «رو در رو» پروانه نمایش گرفت و آن‌طور که به ایسنا گفت، در تلاش است مهر یا آبان امسال آن را در سینماها نمایش دهد. او ترجیح می‌دهد با توجه به ترافیک اکران و اینکه پس از جشنواره فجر فیلم‌های دیگری هم به این ترافیک افزوده می‌شوند هر چه زودتر فیلم خود را راهی اکران کند. فیلمبرداری «رو در رو» با نام قبلی «تست آخر» زمستان ۱۴۰۰ تمام شد و حسین شهابی در کنار فریبا خادمی یکی از نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده است. این فیلم سینمایی با موضوع علاقه‌مندان بازیگری سینما و چالش‌های آن‌ها در تست‌های مختلف بازیگری و آموزشگاه‌های سینمایی در ایران تولید شده و بیش از ۱۴۰ هنرجو و بازیگر در آن حضور داشته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها