شپدیس تأثیرگذار ترین نماد بر شاخص کل


شپدیس تأثیرگذار ترین نماد بر شاخص کل

نماد شپدیس در دو روز معاملاتی اخیر بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس تهران داشته است. این نماد در 20 روز معاملاتی اخیر 57.6 میلیارد تومان خالص جریان پول حقیقی داشته و روند صعودی فروش ماهانه پتروشیمی پردیس نشان از ارزش بنیادی سهام این شرکت دارد. قیمت این سهم از ابتدای شهریور ماه 12.7 درصد رشد کرده و از ابتدای سال بازدهی 23.4 درصدی داشته است.

شپدیس تأثیرگذار ترین نماد بر شاخص کل
در روز‌های اخیر که شاخص کل بورس تهران نزولی بود، شاخص هم وزن با افزایش تراز روزانه خود نشان داد که در معاملات این هفته، سهام‌های سبک‌تر بازار مثبت بوده اند. در بین سهام‌های سنگین بورس تهران، سهم شپدیس در دو روز معاملاتی اخیر بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار داشت. این رشد قیمتی شپدیس در ده روزه ابتدایی شهریور ماه در حالی اتفاق افتاد که دیگر نماد‌های صنعت فرآورده‌های نفتی منفی بودند. تأثیر پتانسیل‌های بنیادی شپدیس را نمی‌توان در شکل گیری جریان پول حقیقی به این سهم نادیده گرفت البته سهم‌های زیادی در بازار با عملکرد بنیادی قدرتمند وجود دارند که در صف فروش سهامداران خرد درحال نزول قیمت هستند. در گزارش‌های هفتگی سهام‌های برتر برای رشد در هفته آینده اکوایران، دوهفته اخیر نماد شپدیس سیگنال شد و پس از آن رشد ۱۲.۷ درصدی در این نماد شکل گرفت.

خالص جریان ورود و خروج پول حقیقی

خالص جریان پول حقیقی در ۲۰ روز معاملاتی اخیر نماد شپدیس به مثبت ۵۷.۶ میلیارد تومان رسیده است. نماد شپدیس امروز علاوه بر تأثیر مثبت ۶۹۹ واحدی که بر شاخص کل بورس تهران داشت، با خالص ۶.۹۴ میلیارد تومانی جریان پول حقیقی مواجه بود. روند جریان پول حقیقی در این نماد به شکلی بوده است که درصورت شکست روند صعودی قیمت شپدیس، احتمال خروج شدید سهامداران خردی که بازدهی کوتاه مدت خود را کسب کرده اند بالا رفته که این یک تهدید برای بازدهی کوتاه مدت این سهم به شمار می‌رود. با این وجود در ۲۱ روز معاملاتی اخیر تنها شش روز خالص جریان پول حقیقی در این نماد منفی بوده و پانزده روز معاملاتی این متغیر مثبت بوده است.

فروش ماهانه پتروشیمی پردیس از ابتدای سال ۱۴۰۰

شرکت پتروشیمی پردیس با انتشار گزارش فروش مرداد ماه خود در سامانه کدال نشان داد که در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری توانسته است ۲۰ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد. این شرکت در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ توانسته بود ۸ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان فروش کند که ۱۴۲ درصد کمتر از مدت مشابه در سال جاری است. فروش مرداد ماه شپدیس ۴ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به مرداد سال قبل ۷۷.۵ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد فروش ماهانه را نیز خرداد ماه امسال با افزایش ۱۸۷ درصدی به نسبت خرداد ۱۴۰۰ به ثبت رسانده است. متوسط فروش ماهانه شپدیس در سال قبل ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که در ۵ ماهه امسال با رشد ۸۰ درصدی به ۴ هزار و ۳۹ میلیارد تومان رسیده است. رشد فروش ماهانه شپدیس در کنار تغییرات به وجود آمده در نرخ کرک اسپرد باعث شده تا تحلیل گران بازار سرمایه رشد قابل توجهی را در روند سودآوری این شرکت پیش بینی کنند.

بازدهی نماد شپدیس در سال جاری

نماد شپدیس در سال جاری بازدهی مناسبی را به دست آورده است. این سهام با وجود رشد قیمتی که در اسفندماه سال قبل داشت، فروردین امسال را نیز با روند رو به رشد آغاز کرد. قیمت سهام شپدیس در فروردین ماه امسال ۱۳.۳ درصد افزایش یافت و در انتهای فروردین ماه وارد اصلاح قیمتی شد. این اصلاح قیمتی، روند معاملاتی اردیبهشت ماه و خرداد ماه این نماد را در بر گرفت و رشد شاخص کل در اردیبهشت ماه فقط از شیب نزولی اصلاح قیمتی در این ماه کاست. در تیر و مرداد گذشته نماد شپدیس در گیر جابجای سهامداران خود بود و در یک کانال افقی نوسان می‌کرد، اما در انتهای مرداد ماه همان طور که در گزارش‌های قبلی گفته بودیم، جذب پول حقیقی به این نماد افزایش یافت و شهریور ماه را با شکل گیری یک روند صعودی آغاز کرد. قیمت نماد شپدیس در هفت روز معاملاتی ابتدای شهریور ماه ۱۲.۷ درصد افزایش یافته و امروز نهم شهریور ماه با ۲.۳۱ درصد رشد در قیمت ۱۹ هزار و ۴۶۰ تومان بسته شد. بازدهی قیمتی این سهام از ابتدای سال جاری به ۲۳.۴ درصد رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه