عکس | تفاوت کار هابل با جیمز وب / هر کدام چه می‌بینند؟


عکس | تفاوت کار هابل با جیمز وب / هر کدام چه می‌بینند؟

ایرنا نوشت: با انتشار تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، موضوعی توجه علاقه‌مندان به علوم فضایی را جلب کرده است: تصاویر ثبت‌شده از کهکشان فانتوم توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب با تصاویر تلسکوپ فضایی هابل یکسان نیست. دانشمندان دلیل تفاوت این تصاویر را توضیح داده‌اند.

هفته گذشته، تصاویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی هابل، با موضوعی یکسان منتشر شدند.

نتیجه مجموعه‌ای از تصاویر بود که توانایی‌های فوق‌العاده این دو تلسکوپ را که مکمل یکدیگرند، آشکار می‌کرد؛ ضمن اینکه اطلاعات شگفت‌انگیزی در خصوص یک کهکشان تماشایی به ما می‌داد که از زمین می‌توان آن را مشاهده کرد. این کهکشان که اِم ۷۴ (M۷۴) یا اِن‌جی‌سی ۶۲۸ (NGC ۶۲۸) نام دارد، با عنوان «کهکشان فانتوم (شبح)» نیز شناخته می‌شود.

عکس | تفاوت کار هابل با جیمز وب / هر کدام چه می‌بینند؟

تلسکوپ‌های یادشده در محدوده‌های طول موج متفاوتی قوی هستند و به همین دلیل می‌توان مشاهدات آن‌ها را برای استخراج جزییات دقیق آنچه در کهکشان فانتوم می‌گذرد، مقایسه کرد.

تصاویر تلسکوپ هابل با طول موج‌های فرابنفش ثبت می‌شود و نواحی تیره، تاریک و طنابی‌شکلی را نشان می‌دهد که گردوغبارهای قرمزرنگ در آنجا متراکم است. این گردوغبارها ابرهای عظیمی از گاز هیدروژن هستند که در اشعه ماورای بنفش به‌شدت می‌درخشند و این نتیجه پرتاب شدید ذرات برای تشکیل ستاره است.

هابل نمی‌تواند در غبار و گاز نفوذ کند و جزییات بیشتری درباره مراحل نهایی تشکیل ستاره‌ها به‌دست آورد؛ اما تلسکوپ جیمز وب می‌تواند با قابلیت‌های حساس و قدرتمند مادون قرمز این کار را انجام دهد.
تابش مادون قرمز طول موج بلندتری نسبت به نور مریی دارد که در طول موج‌های کوتاه‌تر توسط ذرات کوچک راحت‌تر پراکنده می‌شود؛ یعنی نور مادون قرمز می‌تواند از مناطق غبارآلود و ابری عبور کند. اگر بتوانیم با نور فروسرخ اشیا را ببینیم، همان‌طور که تلسکوپ جیمز وب این امکان را فراهم می‌کند، می‌توانیم چیزهایی را ببینیم که در طول موج‌های کوتاه‌تر قادر به دیدنشان نیستیم.

بنابراین، هابل از دوربین پیشرفته خود برای شناسایی نور فرابنفش ساطع‌شده از مناطقی استفاده می‌کند که در آن‌ها ستاره تشکیل می‌شود. سپس، جیمز وب وارد صحنه می‌شود و با استفاده از ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) به ابرهای شناسایی‌شده توسط هابل نگاه کند؛ در نتیجه با دو چشم‌انداز متفاوت و زیبا از یک کهکشان روبه‌رو می‌شویم.

ابزارهای مادون قرمز عالی دیگری نیز برای مشاهده مناطق ستاره‌ساز وجود داشته‌اند؛ اما تلسکوپ جیمز وب حساس‌ترین تلسکوپ فضایی تا به حال بوده است. دانشمندان بسیار امیدوارند که این رصدخانه نوپا، تصاویر را با جزییات به ما نشان دهد.

۵۸۵۸

کد خبر 1668747

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس