ارائه تصاویر اشتباه از دیگر کشورها باعت مهاجرت نخبگان می شود


ارائه تصاویر اشتباه از دیگر کشورها باعت مهاجرت نخبگان می شود

معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سمپاد گفت: فکر مهاجرت تنها یکی از مشکلات دانش آموزان قوی، المپیادی‌ها و یا رتبه برتر‌های کنکور در کشور است.

بیشینه گفت: در مسئله مهاجرت جنبه‌های مختلفی تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال اثرات تورم و مشکلات اقتصادی از اولیاء به دانش آموزان و به معلمین و تقریبا به تمام جامعه منتقل و همین نیز باعث نا امیدی در میان افراد می‌شود. با تصویر زیبا و اشتباهی که بعضا افراد از کشور‌های دیگر در ذهن خود تصور می‌کنند، مهاجرت یکی از گزینه‌های تمامی افراد مخصوصا دانش آموزان ممتاز کشور است.

او ادامه داد: اما واقعیت آن است که سایر کشور‌ها نیز با مشکلات تورمی و اقتصادی مختلفی رو به رو هستند و مردم ما متاسفانه به این موضوعات توجه نمی‌کنند و تنها از دور اتفاقات خوب و زیبای کشور‌های دیگر را می‌بینند.

او ادامه داد: در وهله اول طبیعتا باید مشکلات اقتصادی را در کشور به حداقل رساند و مسئولین بیشتر به فکر این موضوع باشند؛ اما ما نیز در آموزش و پرورش وظایفی داریم که باید انجام دهیم.

بیشینه گفت: بخشی از وظایف به زمانی باز می‌گردند که دانش آموز در مجموعه آموزش و پرورش کار می‌کند که باید تجربه‌های تاریخی و رسالت‌های که یک دانش آموز برای کشور خود دارد را به او گوشزد کرد؛ که این حرکت فرهنگی بر عهده معلمان و دبیران است.

او ادامه داد: تنها یکی از مسائل آن است که دانش آموزان قوی، المپیادی‌ها و یا رتبه برتر‌های کنکور و تمامی استعداد‌های ما در معرض مهاجرت هستند. نکته دیگر آن است که این استعداد‌ها در به کارگیری در کشور خودمان نیز در جای خود قرار نمی‌گیرند.

او گفت: در عرصه‌های علمی در کشور ما در دهه‌های گذشته دانش آموزان ما تنها به سمت یک شغل خاص هجوم می‌برند. اکنون خیلی از دانش آموزان آرزوی پزشک شدن دارند و شاید یک دهه گذشته خیلی‌ها به دنبال مهندسی بودند. این عدم توازن نیز موثر است و در این امر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

او ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان همراه با وزارت علوم و معاونت علمی فناوری کار مهمی را در جهت حضور دانش آموزان المپیادی و مدال آوران برتر انجام داده است که این بچه‌ها به سمت رشته‌های مورد نیاز کشور بروند. در این راه نیز حمایت‌های بسیار خوبی نیز در دوران تحصیل و پس از آن نیز برای اشتغال آن‌ها در نظر گرفته و این حمایت‌ها اکنون تنها مادی نیستند و به دنبال توانمندی سازی آن‌ها نیز هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هجوم شاسی‌بلندهای کوچک چینی به بازار خودروی ایران!/ عکس