سیاست‌های فضایی آمریکا در قبال روسیه اسکیزوفرنیک است


سیاست‌های فضایی آمریکا در قبال روسیه  اسکیزوفرنیک  است

دو مدیر سابق ناسا، جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) و چارلز بولدن (Charles Bolden)، در یک برنامه زنده از روابط پرتنش آمریکا با شریک اصلی این کشور در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) یعنی روسیه انتقاد کردند.

اگرچه مقامات فعلی ناسا می‌گویند که این روزها روابط با روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی طبق معمول همیشه ادامه دارد، اما بسیاری از مشارکت‌های فضایی روسیه در پی جنگ اوکراین تضعیف یا منحل شده است. روسیه همچنین به تازگی اقدامات بحث برانگیزی در حوزه پروازهای فضایی انجام داده است. به عنوان مثال، در نوامبر سال ۲۰۲۱ این کشور یک آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای انجام داد که ابری از زباله‌های فضایی جدید ایجاد کرد که تاکنون چندین بار تهدیدی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده‌اند.

به گزارش اسپیس، برایدنستاین و بولدن گفتند که در دوران تصدی خود در راس ناسا با مشکلات عمیقی با روسیه مواجه بوده‌اند. آنها خواستار بررسی دقیق مشارکت‌های بین‌المللی این آژانس در طول برنامه جاری اکتشاف ماه موسوم به آرتمیس شدند.

برایدنستاین در جریان این مراسم در دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: من به شما می‌گویم که سیاست کشور ما در قبال روسیه، وقتی صحبت از پروازهای فضایی باشد، اسکیزوفرنیک است.

او از آوریل سال ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۲۱ ریاست ناسا را برعهده داشته است.

برایدنستاین از ناسا به دلیل "وابستگی بیش از حد" به روسیه در دهه‌ای که پس از پایان برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ برای این آژانس فضایی طول کشید تا جایگزین‌های فضایی تجاری دیگری را توسعه دهد، انتقاد می‌کند. این وضعیت ناسا را ‌ملزم به خرید صندلی در فضاپیمای روسی سایوز می‌کرد تا در نهایت در ماه مه سال ۲۰۲۰ کپسول‌های کرو دراگون شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس بتوانند انسان‌ها را بدون نیاز به روسیه به فضا ببرند.

در روز یکشنبه، برایدنستاین گفت که کنگره در رابطه با ایستگاه فضایی بین‌المللی اشتباه مشابهی را مرتکب می‌شود، زیرا روسیه اکنون می‌گوید پس از سال ۲۰۲۴ از آن خارج می‌شود تا بر ساخت ایستگاه فضایی خود تمرکز کند. او ابراز نگرانی کرد که ایستگاه‌های فضایی تجاری با بودجه ناسا به موقع برای پر کردن این وقفه زمانی در انجام آزمایش در مدار پایین زمین آماده نمی‌شوند.

این آژانس فضایی در حال تمدید شراکت خود تا سال ۲۰۳۰ است تا فرصتی برای راه‌اندازی و راه‌اندازی ایستگاه‌های جایگزین فراهم شود.

برایدنستاین گفت: کنگره، برای هر وقفه‌ای که داشته باشیم مقصر است، زیرا آنها در جایگزین کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی سهل‌انگاری کرده‌اند. ما همیشه می‌دانستیم که ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار نیست تا همیشه دوام بیاورد، اما کارهای لازم برای جلوگیری از رخ دادن این وقفه را انجام نداده‌ایم. اکنون به نظر می‌رسد این وقفه زمانی در حال شتاب گرفتن است و هیچ کس در این مورد صحبت نمی‌کند.

بولدن، فرمانده سابق شاتل فضایی که از ژوئیه ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۷ در دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به عنوان رئیس ناسا خدمت کرده است، گفت که از دیدگاه او، دولت روسیه مسئله بزرگتری از کنگره است.

بولدن در جنگ قبلی اوکراین در سال ۲۰۱۴، که در آن روسیه سرزمین کریمه را تصرف کرد، مدیر امور بوده است. پس از این اتفاق، ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی را علیه سیاستمدارانی مانند دیمیتری روگوزین که معاون نخست وزیر روسیه در آن زمان بود و پس از آن ریاست آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس را بر عهده گرفت اعمال کرد. در پاسخ، روگوزین به طعنه گفت که ناسا باید فضانوردان خود را به جای استفاده از موشک سایوز برای رسیدن به فضا، که تنها روش ممکن برای فضانوردان آمریکایی در سال ۲۰۱۴ بود، با ترامپولین به فضا بفرستد.

بولدن درباره تنش‌هایی که در زمان ریاست ناسا شاهد آنها بوده است، سخن گفت و توضیح داد: جامعه فضایی در روسیه عالی است، (اما) این دولت است. بولدن افزود، با این حال، او و همکارانش بر روی گسترش روابط فضایی با روسیه و همچنین چین متمرکز شده‌اند.

در حال حاضر محدودیت‌های متعددی در رابطه با همکاری دولت آمریکا با چین وجود دارد، چین در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ فضایی است. این محدودیت‌ها به دلیل نگرانی‌های امنیتی اعمال شده‌اند.

بولدن می‌گوید: با این حال، در زمان ریاست او در ناسا، این آژانس "در راه رسیدن به یک برنامه فوق‌العاده صمیمانه با چین" از طریق کانال‌های سطح پایین‌تر مانند انجمن بین‌المللی تحقیقات هوانوردی بوده است.

ناسا در تلاش است تا مشارکت‌های بین‌المللی بیشتری را در آینده تقویت کند، نه تنها برای تقسیم هزینه‌ها و مسئولیت‌های برنامه آرتمیس، بلکه برای ایجاد هنجارهای اکتشافات فضایی مسئولانه. تا به امروز، ۲۱ کشور توافقنامه آرتمیس را امضا کرده‌اند که نامی از روسیه در میان آنها نیست.

بولدن می‌گوید که ناسا با تبدیل ماژول اوریون آژانس فضایی اروپا(ESA) به بخش مهمی از زیرساخت‌های آرتمیس که همراه با موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا به ماه می‌رود، "ریسک بزرگی" انجام داده است.

برایدنستاین پاسخ داد که آژانس فضایی اروپا "شریک بزرگی" در ایستگاه‌ فضایی بین‌المللی بوده است. بزرگترین شریک بدون احتساب روسیه و ایالات متحده و او در مورد آرتمیس نیز همین انتظار را داشته است. او گفت علاوه بر این، آرتمیس قصد دارد فضانوردان را به طور "پایدار" برای ماموریت‌های طولانی به ماه ببرد و بازگرداند و افزود که اشتراک هزینه‌ها برای دستیابی به این هدف اهمیت زیادی دارد.

اسکات پیس(Scott Pace)، مدیر اجرایی سابق شورای ملی فضایی ایالات متحده، افزود که اروپا نقش مهمی در توسعه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که اخیراً به فضا پرتاب شد، ایفا کرده است. وب بر روی یک موشک آریان ۵ که توسط شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس(Arianespace) ساخته می‌شود، به فضا پرتاب شد. او گفت: آژانس فضایی اروپا کار بزرگی انجام داده است.

مایک گلد(Mike Gold)، یک وکیل فضایی و یکی از مقامات سابق ناسا که اولین توافقنامه آرتمیس را به ثمر رساند می‌گوید که آرتمیس نه به عنوان یک برنامه جمهوری خواه، نه به عنوان یک برنامه دموکرات، بلکه به عنوان یک برنامه آمریکایی، به عنوان برنامه جهانی، بسیار شگفت انگیز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...