بررسی قیمت ناودانی در بازار


ناودانی نوعی پروفیل باز است که برحسب نحوه تولید در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شود، شکل ظاهری این محصول شبیه U است که از دو بال و یک جان تشکل شده و معمولا به صورت سبک و سنگین تولید می‌شود. این محصول کاربردی در دو استاندارد ابعادی UPE...

 بررسی قیمت ناودانی در بازار

ناودانی نوعی پروفیل باز است که برحسب نحوه تولید در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شود، شکل ظاهری این محصول شبیه U است که از دو بال و یک جان تشکل شده و معمولا به صورت سبک و سنگین تولید می‌شود. این محصول کاربردی در دو استاندارد ابعادی UPE و UPN تولید می‌شود که استاندارد UPNآن به ناودانی اروپایی شناخته می‌شود و کاربرد صنعتی دارد.

انواع مختلف ناودانی

فاکتورهای مختلفی برای دسته‌بندی ناودانی وجود دارد که شامل موارد زیر است؛ ناودانی سبک که وزنی کمتر از وزن استاندارد جدول اشتال دارد و ناودانی سنگین که مطابق با استانداردهای جدول اشتال است. هر دو نوع ناودانی در کارخانه‌های داخلی در سایزهای 4 الی 24 تولید می‌شود اما سایزهای بالای 24 معمولا به صورت وارداتی تأمین می‌شود؛ همچنین ناودانی‌ها به ناودانی کوتاه و بلند نیز شناخته می‌شوند که کوتاه آن 6 متری است و ناودانی بلند نیز 12 متری است.

نوع دیگری از ناودانی که در بازار موجود است ناودانی ساده و مشبک است که براساس شکل ظاهری آن نامگذاری شده است. ناودانی پرسی و فابریک هم براساس نحوه تولید به این نام شناخته می‌شود که این هم دسته‌بندی براساس شکل ظاهری است.

فاکتورهای همچون وزن ناودانی، طول و سایز ناودانی، برند تولیدکننده، استاندارد تولید، نحوه تولید و جنس ناودانی از مهمترین فاکتورهایی است که مبنای تعیین قیمت ناودانی شناخته می‌شود.

پرداختن به اهمیت عوامل مؤثر بر قیمت ناودانی از این رو است که صاحبان کسب و کارها و کسانی که در حوزه آهن و فولاد فعالیت می‌کنند مخاطبان اصلی و مصرف‌کنندگان این محصولات هستند که خواستار خرید آهن آلات مورد نیاز خود با کمترین قیمت و بهترین کیفیت هستند؛ به همین جهت اولین فاکتوری که در حین خرید به آن توجه می‌کنند قیمت ناودانی یا هر محصول دیگری است.

قیمت ناودانی 10 اصفهان

همانطور که در متن بالا اشاره شد یکی از عواملی که موجب تغییر قیمت در نادوانی می‌شود برند سازنده آن است، بنابراین در ادامه معروف‌ترین کارخانه‌هایی که در زمینه تولید ناودانی فعالیت می‌کنند نام برده می‌شود.

یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید ناودانی، کارخانه ذوب آهن اصفهان است که علاوه‌بر ناودانی سایر مقاطع فولادی از جمله نبشی، میلگرد تیرآهن و ... را نیز تولید می‌کند. ناودانی اصفهان در ابعاد و وزن‌های مختلف تولید می‌شود که کیفیت مطلوبی نیز دارد، از بین ناودانی‌های تولید شده ناودانی 8 و 10 اصفهان و ناودانی سایز 12 به دلیل وزن سبکی که دارد بین سازندگان و مصرف‌کنندگان از محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا به دلیل وزن کم هزینه خرید آن نیز کمتر است.

گفتنی است کارخانه ناب تبریز، کارخانه شکفته، کارخانه البرز ایرانیان(فایکو)، مجتمع فولاد البرز غرب، یاوران زنجان، شرکت صبا فولاد منظومه و ... از جمله کارخانه‌های مهم و شناخته‌شده‌ای در زمینه تولید ناودانی هستند.

 بررسی قیمت ناودانی در بازار

قیمت ناودانی دست دوم

همانطور که می‌دانید ناودانی با توجه به جنس، سایز، استاندارد تولید و ... کارایی متفاوتی دارد و در جایگاه‌ها و صنایع متنوع به کار برده می‌شود.

از جمله کاربردهای این مقطع فولادی می‌توان به ساخت پل، ساخت بادبندها، ساخت ستون و خرپا، صنعت خودروسازی، صنایع دریایی و ... می‌توان اشاره کرد اما همانطور که می‌دانید بیشترین مصرف ناودانی در امور ساختمان‌سازی است.

در برخی مواقع می‌توان از آهن آلات دست دوم نیز برای استفاده در برخی سازه‌هایی که درجه اهمیت کمتری دارند استفاده کرد اما در صورتی که به صورت فیزیکی و ظاهری نقصی در محصول نباشد و دچار زنگ‌زدگی، جوش و خم‌شدگی و ... نشده باشد.

از آنجایی که قیمت اهن دست دوم کمتر است برای برخی صرفه اقتصادی دارد به همین جهت در میان برخی از محبوبیت بالایی برخوردار است، علاوه‌براین در تولید محصولات فولاد بجای محصولات اولیه، از آهن قراضه یا آهن دست دوم نیز استفاده می‌شود.

اهن الات دست دوم در اشکال گوناگونی در بازار موجود است که شامل نبشی دست دوم، تیرآهن دست دوم و... می‌شود ناودانی دست دوم نیز جزو محصولاتی است که به دلیل کاربرد آن در سازه‌های مختلف از درجه اهمیت بالایی برخوردار است به همین جهت در صورت سالم بودن این مقطع فولادی، می‌توان از این محصول مجددا در سازه‌های مختلف اما کم‌اهمیت که خطر جانی و مالی نمی‌آفریند، استفاده کرد.

 بررسی قیمت ناودانی در بازار

قیمت ناودانی دست دوم به عوامل مختلفی بستگی دارد، مهمترین عاملی که بر نرخ ناودانی دست دوم اثر می‌گذارد نوسانات ارزی است، همچنین قیمت آهن آلات، عرضه و تقاضا، قیمت جهانی و... نیز بر نرخ این نوع از اهن الات اثرگذار است. علاوه‌بر آنچه گفته شد نوع آهن، میزان جوشکاری انجام شده روی آهن، برش روی محصول، پوسیدگی و زنگ‌زدگی، خمیدگی آهن و مواردی از این دست به طور مستقیم بر نرخ ناودانی قراضه اثر می‌گذارد.

اگر بخواهیم از میان ناودانی‌های همه کارخانه و سایزهای مختلف، بهترین ناودانی را نتخاب کنیم می‌توانیم فاکتور قیمت ارزان و کیفیت مطلوب را برای انتخاب آن در نظر بگیریم، اگرچه پارامترهای دیگری نیز برای انتخاب این محصول وجود دارد که می‌توان به سبک و سنگین بودن، جنس محصول، نحوه تولید، سایز و ابعاد، ساده و مشبک بودن و... اشاره کرد. البته برخی سایزها نیز مانند ناودانی سایز 10 سبک و ناودانی سایز 12 سبک به دلیل اینکه در غالب سازه‌‌ها و صنایع مختلف کارایی دارد و همچنین به دلیل وزن کم، ارزان‌تر است، در بین سازندگان محبوبیت زیادی دارد و نسبت به سایز سایزها پرمصرف است.

در پایان شایان ذکر است مقاله حاضر که با هدف معرفی بهترین ناودانی در بازار نگاشته شده به بررسی کلی ناودانی و انواع آن، برخی کارخانه‌ها و سایزهای پرمصرف ناودانی و همچنین ناودانی دست دوم پرداخته است. آشنایی با این موارد برای آن دسته از عزیزانی که شناختی از این محصول ندارند یا در این حوزه فعالیت می‌کنند و قصد خرید ناودانی را دارند،کمک‌کننده است تا با شناخت بیشتر به تهیه این محصول بپردازند.

گفتنی است شرکت آهن پرایس که در زمینه تأمین آهن آات صنعتی و ساختمانی فعالیت دارد، ناودانی ایرانی و اروپایی را نیز بدون محدودیت تناژ و با ارائه ضمانتنامه کتبی قیمت و کیفیت در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

نیاز به یادآوری است این مجموعه به طور روزانه نرخ کلیه آهن آلات و به ویژه انواع ناودانی ایرانی و اروپایی را در وبسایت و کانال‌های تلگرامی خود منتشر می‌کند که در دسترس مشتریان عزیز قرار دارد، همچنین برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان از کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه می‌توانید با شماره 54103-021 تماس بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق