از 3 موشک روسی عضو خانواده شیطان چه می‌دانیم؟


از 3 موشک روسی عضو خانواده شیطان چه می‌دانیم؟

متحدان کی‌یف تسلیحات پیشرفته اما محدودی مانند سامانه موشکی هیمارس و هویتزر در اختیار اوکراین قرار داده اند، اما برای عدم تحریک بیشتر روسیه همچنان مایل نیستند که تسلیحات قویتر به کی‌یف بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، موشک سرمت را در روسیه «روز قیامت» و در غرب آن را «شیطان» می نامند. این دو نام برای موشک «سرمت» است که اخیراً مسکو آمادگی خود را برای انجام آزمایش جدیدی بر روی آن اعلام کرده و آن را به عنوان بهترین موشک هسته ای دوربرد قدرتمند در جهان توصیف کرده است، موشکی که قرار است در پایان سال جاری در اختیار ارتش روسیه قرار گیرد.

سرمت تنها عضو خانواده شیطان نیست، بلکه این خانواده، شامل موشک هایی مانند «کینژال» و «تسیرکن» نیز می شود که روسیه در بیشتر مواقع و بویژه از زمان جنگ اوکراین، از آنها نام می برد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هفته گذشته گفت که این وزارتخانه تولید انبوه موشک های مافوق صوت «هایپرسونیک» را آغاز کرده است و در این راستا قراردادهایی به ارزش نزدیک به نیم تریلیون روبل در ستاد ارتش امضا کرده است. وی همچنین تاکید کرد که روسیه به تولید موشک کینژال ادامه خواهد داد.

تحلیلگر نظامی و راهبردی «اعیاد الطوفان» خاطرنشان می کند که موشک های فوق قدرتمند روسیه یکی از دلایلی است که غرب را از تحریک خرس روسی باز می دارد، البته همین موشک ها می تواند شعله جنگ جهانی سوم را روشن سازد، جنگی که هیچ‌کس آمادگی یا تحمل آن را ندارد.

الطوفان اضافه کرد که متحدان کی یف در طول جنگ با روسیه تسلیحات پیشرفته اما محدودی مانند سامانه های موشکی «هیمارس» و «هویتزر» در اختیار این کشور قرار می دهند، اما برای عدم تحریک بیشتر روسیه همچنان مایل نیستند که سلاح قدرتمندتر تحویل کی یف دهند.

الطوفان، سرتیپ سابق ارتش عراق، افزود که شوک ناشی از موشک مافوق صوت کینژال روسیه پس از افشای توانایی های آن در سال ۲۰۱۸، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را بر آن داشت تا برای اطلاع از جزئیات آن و همچنین سایر سلاح های پیشرفته و مخفی توسط روسیه اقدام کند و در جنگ اوکراین فرصت مناسبی برای این کار یافت.

برجسته ترین اعضای خانواده ابرموشکی در روسیه که نام آنها در ماه های گذشته جنگ بارها بر سر زبان ها افتاد کدامند؟ و آیا واقعاً دشمنان مسکو باید از این موشک ها بترسند؟

سرمت

این یک موشک بالستیک قاره پیمای هسته ای روسیه است که به گفته مسکو آنقدر قدرتمند است که می تواند بیشتر بریتانیا یا فرانسه را از بین ببرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲ گفت که این موشک در پایان سال جاری وارد خدمت خواهد شد.

از 3 موشک روسی عضو خانواده شیطان چه می‌دانیم؟

موشک روسی سرمت در سال ۲۰۱۱ مجوز مقام نظامی را به دست آورد و به عنوان یکی از سلاح های نیروهای موشکی راهبردی روسیه طبقه بندی و جایگزینی برای موشک «وئوودا» یا «ساتانا» (دیو) شد. سرمت آر اس -۲۸ جایگزین موشک آر اس ۳۶ ام که متعلق به دهه ۱۹۷۰ میلادی است، شد.

این موشک حدود ۱۰۰ تن وزن دارد و توانایی حمل محموله هسته ای ۱۰ تنی را دارد و با این محموله می تواند انفجاری دو هزار برابر قویتر از بمب اتمی که در سال ۱۹۴۵ بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخته شد، ایجاد کند.

سرمت ۲ که روس ها آن را سلطان موشک ها و «روز قیامت» می نامند، دارای سوخت مایع است و از سکوهای پنهان در زیر زمین پرتاب می شود و ذخیره قدرت به موشک اجازه می دهد تا در قطب شمال و جنوب پرواز کند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد که این موشک دارای فناوری جدیدی در نوع خود است که با هر سیستم دفاع موشکی متفاوت است و یکی از مزایای سرمت وزن نسبتاً سبک و برد پروازی آن است که به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر می رسد.

موشک سرمت می تواند به بین ۷ تا ۱۰ کلاهک هسته ای، با هدایت مستقل، قابلیت مانور در هوا و پرواز با سرعت های مادون صوت و بالاتر مجهز شود.

این موشک با توانایی تغییر ارتفاع، جهت و سرعت متمایز است و دارای سطح بالایی از حفاظت فعال در قالب سیستم های ضد موشکی و دفاع هوایی و همچنین دارای سطح بالایی از استحکامات امنیتی است.

مقامات نظامی روسیه می گویند که سرمت با سوخت مایع است و توسط سیستم های دفاع هوایی فعلی قابل رهگیری نیست و اولین پرتاب آزمایشی این موشک از پایگاه فضایی پلستسک در منطقه آرخانگلسک در ۲۰ آوریل ۲۰۲۲ انجام شد.

موشک کینژال

کینژال» به معنای «خنجر» یکی از سلاح‌های بالستیک مافوق صوت روسیه است که در مارس ۲۰۱۸ توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از آن رونمایی و به عنوان «سلاح ایده‌آل» توصیف شد.

از 3 موشک روسی عضو خانواده شیطان چه می‌دانیم؟

وزیر دفاع روسیه با اشاره به اینکه موشک‌های کینژال دارای ویژگی‌هایی هستند که هیچ موشکی از این نوع در دنیا از نظر سرعت و جهت اصابت به هدف و تغییر مسیر در سطوح عمودی و افقی آن را ندارد، توضیح داد: این موشک قابل رهگیری نیست و مسکو از آن برای حمله به اهداف بسیار مهم استفاده می کند.

کینژال می تواند به کلاهک معمولی یا هسته ای مانند TNT با وزن کلاهک حدود ۵۰۰ کیلوگرم مجهز شود و برای پرتاب از هواپیماهای جنگی مانند میگ -۳۱ و توپولف تو -۲۲ طراحی شده است، همچنین می توان آن را از کشتی ها و زیردریایی ها پرتاب کرد.

موشک های کینژال برای نابودی کشتی های جنگی و ناوهای هواپیمابر بزرگ در نظر گرفته شده است و می تواند آنها را به طور کامل منهدم کند.

به گفته منابع روسی، این موشک توانایی بالایی در اصابت به اهداف با دقت دقیق مشابه تک تیراندازی دارد و انحراف آن از یک متر بیشتر نیست. همچنین موشک های کینژال با سرعتی در حدود ۵۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند که بیش از ۴ برابر سرعت صوت است.

سرعت این موشک می‌تواند به حدود ۱۲ برابر سرعت صوت یا ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت با برد سه هزار کیلومتر برسد و می‌تواند در هر مرحله از پرواز خود مانورهایی انجام دهد. همچنین سرعت بالای آن باعث می‌شود که توانایی بیشتری برای نفوذ به اهداف زره پوش سنگین داشته باشد.

همچنین این موشک مسیری پر پیچ و خم را دنبال می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا به شبکه‌های تخصصی دشمن نفوذ و موشک‌های آن را شکار کند. همچنین می‌توان به توانایی آن در تغییر جهت پرواز اشاره کرد، که باعث می‌شود این موشک از سامانه‌های دفاعی موشکی دشمن بگریزد.

موشک تسیرکن

در پایان ماه مارس گذشته، ارتش روسیه اعلام کرد که آزمایش جدیدی از یک موشک مافوق صوت را با موفقیت انجام داده است، یکی از سلاح‌هایی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آن را «تسلیم‌ناپذیر» توصیف کرد.

از 3 موشک روسی عضو خانواده شیطان چه می‌دانیم؟

در این راستا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک موشک کروز تسیرکن را از دریای بارنتس پرتاب کرده و به هدفی در دریای سفید در فاصله هزار کیلومتری اصابت کرده است.

این بیانیه افزود که این پرتاب به عنوان بخشی از آزمایش های جدید تسلیحاتی روسیه انجام شده است.

سلاح های مافوق صوت، از جمله تسیرکن می توانند تا ۹ برابر سرعت صوت حرکت کنند و روسیه قبلاً آزمایش هایی را برای پرتاب موشک های تسیرکون از کشتی های جنگی و زیردریایی ها در سال گذشته انجام داده است.

اولین موشک تسیرکن در اکتبر ۲۰۲۰ پرتاب شد و سپس رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از این «رویداد بزرگ» تمجید کرد و سپس آزمایش های دیگری به ویژه از ناوچه «آدمیرال گورشکوف» و از یک زیردریایی انجام شد.

پوتین در سخنانی که ماه گذشته به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ ایراد کرد، گفت: موشک های تسیرکن تا چند ماه دیگر به نیروی دریایی روسیه می پیوندند و مناطق استقرار آنها بر اساس منافع روسیه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی