اجلاس روسای دانشگاهها با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد


اجلاس روسای دانشگاهها با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد

اجلاس روسای دانشگاهها صبح امروز با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، اجلاس روسای دانشگاهها در آستانه سال تحصیلی جدید از صبح امروز آغاز شده و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم صبح امروز در مراسم افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، گفت: در ابتدا ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان به ویژه شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر، حضور حضرتعالی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را مغتنم دانسته و می‌ستاییم. خداوند بزرگ را شکر گزاریم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه عرصه‌ها هستیم.

وی افزود: همانگونه که استحضار دارید، در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود، که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور در حال حاضر است. اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در کشور وجود دارد. ۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد؛تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار ۱۱۰ هزار مقاله بوده، که از این تعداد، حدود ۷۸۰۰۰ مقاله در مجلات تحت نمایه بین المللی منتشر شده است، که منجر به کسب رتبه ۱۵ در تولید علم جهان شده است. بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بین المللی انجام شده است، که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آنها در عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افق‌های جدید علم و علوم نوپدید دارد.
با برنامه ریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در طی یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بین المللی قرار گرفتند، این در حالی است که در طی چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بین المللی قرار گرفته بود.

وی افزود: وظیفه خویش میدانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست مریزاد عرض نموده و تلاش ایشان را بستایم.

زلفی گل گفت: از طرف دیگر توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است. در سال ۱۴۰۰ مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها، از مرز ۴۱ هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این راستا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار می‌رود که این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.

وی اظهار داشت: در راستای تحقیقات توسعه‌ای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تأسیس شد. خوشبختانه در طی سال گذشته بیش از ۲۵ هزار شغل در واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شد.

وی گفت: در راستای تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی، بازنگری نظام سنجش و انگیزش نیز، مد نظر قرار گرفت. از آنجایی که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش نیاز افزایش کار آمادگی دانش آموختگان دانشگاهی می‌باشد، بازنگری در نوع سیاستگذاری ارکان آموزش اعم از: یاددهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجراست. امید است که با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنیان و تمدن¬ساز، گام‌های مؤثری برداریم. برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.

وزیر علوم افزود: اگرچه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرابخشی لازم است، در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پایه ایجاد شده، که در حال انجام وظیفه سازمانی خویش می باشند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته افزایش بهره وری در نظام اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت. ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف، به گونه‌ای که هر ذی نفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هر لحظه تقاضای اداری خویش را رصد نماید و مدیران فرادستی به صورت لحظه‌ای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند. در راستای ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و صنفی، هیئت‌های مذهبی از جمله وظایف اصلی دیگر، در دانشگاه‌ها می باشد. در این راستا، به اختصاص ۳ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها، برای امور فرهنگی مذکور تأکید شده است. نسبت ۳ به ۱ ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاس‌های رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای، آموزش حرفه‌ای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاوره‌ای و فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی دانشجویان عزیز می‌باشد، که نباید رؤسای محترم دانشگاه‌ها از آنها غافل باشند.

وی با اشاره به سفرهای استانی گفت: خوشبختانه به یمن سفرهای پر خیر و برکت جنابعالی به تمامی استان‌های کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایسته‌ای را برده و خواهد برد. از طرف جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص ۵۸ هزار میلیارد ریال جهت تکمیل و تجهیز ۷۰۰ هزار متر مربع پروژه‌های نیمه تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر را داریم. یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژه‌های نیمه تمام، در سال‌های آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.

وی گفت: رؤسای محترم مؤسسات آموزش عالی، جهت تحول در عرصه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر باید انجام شود.
۱. تلاش در جهت تحقق برنامه‌های تحولی دولت محترم در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی
۲. استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری
۳. عملیاتی نمودن بیمه پژوهش و فناوری، براساس آئین نامه تولید دانش بنیان مربوط به وزارت عتف، که اخیراً در هیئت محترم دولت مصوب شده است.
۴. حاکم شدن ارزشهای انقلاب بر محیط دانشگاه‌ها، مطابق راهبردهای موجود در سند دانشگاه اسلامی
۵. پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم
۶. ارزشیابی مدیران بر اساس میزان عملیاتی نمودن برنامه راهبردی مصوب هیئت امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی
۷. تلاش در جهت کسب حمایت فرابخشی برای مهارت- محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت، حضور دانشجویان عزیز در وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف ضروری است
۸. اولویت دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش عمرانی
۹. اختصاص اعتبارات به مؤسسات آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهره وری و قیمت تمام شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی
۱۰. استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری، تأمین مالی و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه
۱۱. عملیاتی نمودن آئین نامه دانش بنیان مصوب دولت در حوزه وزارت عتف
۱۲. استفاده از ظرفیت قانون‌های جهش تولید و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
۱۳. برنامه ریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش-بنیان، در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد

وزیر علوم تاکید کرد: در پایان از جامعه فرهیخته دانشگاهی و شما رؤسای مؤسسات آموزش عالی که آموزش حضوری را با شور و نشاط، آغاز کردید، تشکر نموده و اعلام می‌دارم که سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ کاملاً حضوری می‌باشد. انتظار می‌رود که از بسترها، شیوه‌ها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس‌های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری بشود.

وی افزود: یادمان باشد که آینده داران و آینده سازان میهن اسلامی به عنوان امانت ملت شریف ایران به ما دانشگاهیان سپرده می‌شوند، فرصت خدمت به نسل‌های آینده را غنیمت بدانیم و نسل‌های عالم تر، عاقل‌تر و داناتر را به جامعه خویش تقدیم نمائیم. رمز موفقیت آموزش مؤثر نسل جوان امروز، در گرو عشق، حلم، محبت و مدارا نهفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی