دیسک‌های نوری ارزان‌قیمت یک ترابایتی در راه هستند؛ بازگشت یک فناوری منسوخ شده


دیسک‌های نوری ارزان‌قیمت یک ترابایتی در راه هستند؛ بازگشت یک فناوری منسوخ شده

با افزایش شدید حجم داده‌های تولید شده در فضای اینترنت، دستگاه‌های دیجیتال، حسگرها مربوط به اینترنت اشیا و فعالیت‌های تجاری، شرکت‌های فعال در زمینه ساخت سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات به فکر کشف راهی برای افزایش فضای ذخیره‌سازی هم‌زمان با کاهش...

با افزایش شدید حجم داده‌های تولید شده در فضای اینترنت، دستگاه‌های دیجیتال، حسگرها مربوط به اینترنت اشیا و فعالیت‌های تجاری، شرکت‌های فعال در زمینه ساخت سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات به فکر کشف راهی برای افزایش فضای ذخیره‌سازی هم‌زمان با کاهش هزینه‌ها هستند. یک شرکت آمریکایی نه چندان شناخته‌شده به نام Folio Photonics توانسته دیسک‌های نوری جدیدی را توسعه دهد که علاوه بر هزینه بسیار پایین ساخت، توانایی ذخیره‌سازی حداقل یک ترابایت داده را دارند.

شرکت Folio Photonics به تازگی توانسته در زمینه علوم مواد دستاوردهای چشمگیری کسب کرده و راه را برای تولید دیسک‌های نوری نسل جدید با ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بالا و هزینه تولید کم هموار کند.

این شرکت که در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات فعالیت دارد، ادعا می‌کند که اولین دیسک‌های نوری مقرون به صرفه و با دوام چند لایه را در مقیاس سازمانی ساخته است، محصولی که به ازای فضای ذخیره‌سازی ارائه شده هزینه تولید بسیار پایینی خواهد داشت.

در همین رابطه بخوانید:

- هارد دیسک‌های جدید 22 و 26 ترابایتی وسترن دیجیتال از راه رسیدند
- نخستین حافظه‌ SSD ساخت روسیه هم معرفی شد؛ ASIC v1 و ASIC v2 با سرعت 1500 مگابایت بر ثانیه

دیسک‌های نوری مدرن تنها می‌توانند در هر طرف سه لایه ذخیره‌سازی داشته باشند، اما فناوری به دست آمده توسط محققان Folio Photonics اجازه می‌دهد تا روی هر سطح دیسک 16 لایه داده ایجاد شده و ظرفیت ذخیره اطلاعات به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

فضای ذخیره‌سازی بیشتر همراه با هزینه تولید کم‌تر

هم‌زمان با پیشرفت این فناوری شرکت Folio Photonics در زمینه تولید انبوه محصول نیز قدم‌هایی برداشته و انتظار می‌رود که اولین دیسک‌های ذخیره‌سازی نسل جدید این شرکت در سال ۲۰۲۴ روانه بازار شود. اولین مدل از کارتریج‌های این شرکت دارای ۱۰ دیسک نوری با ظرفیت ۱۰ ترابایت (۱ ترابایت برای هر دیسک) خواهند بود، اما ظاهراً امکان افزایش تعداد لایه‌ها و ساخت دیسک‌های چند ترابایتی هم وجود دارد.

در حال حاضر فناوری نوار مغناطیسی خطی باز (LTO) به دلیل هزینه بسیار پایین ساخت و نگهداری در ازای فضای ذخیره‌سازی ارائه شده، حرف اول را در این حوزه می‌زند.

با این حال استفاده از این فناوری در پایگاه‌های داده معایبی به همراه دارد، به طور مثال دسترسی به داده‌ها تنها به صورت سریالی و پشت سرهم امکان‌پذیرش است و همین موضوع باعث می‌شود تا پیدا کردن فایل‌های خاص در میان انبوهی از اطلاعات بسیار دشوار و زمان‌بر باشد، علاوه بر این شرکت‌ها برای جلوگیری کاهش احتمال از دست رفته داده‌ها مجبور هستند به طور منظم از نوارهای مغناطیسی جدید استفاده کرده و دستگاه‌های قدیمی را جایگزین کنند.

دیسک‌های نوری ارزان‌قیمت یک ترابایتی در راه هستند؛ بازگشت یک فناوری منسوخ شده

از دیگر مزایای فناوری ذخیره‌سازی بسیار ارزان‌قیمت Folio Photonics نسبت به فناوری‌های موجود می‌تواند به طول عمر حدود ۱۰۰ سال و مقاومت بسیار زیاد در برابر تشعشعات، آب‌شور، رطوبت و نوسان دما اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه