برای دریافت وام ودیعه مسکن چه کنیم؟


برای دریافت وام ودیعه مسکن چه کنیم؟

وزارت راه و شهرسازی برای کمک به مستاجران به منظور کنترل تورم و گرانی مسکن طرح تسهیلات ودیعه مسکن را ارائه کرده که مستاجران میتوانند در صورت دارا بودن شرایط، این وام را دریافت کنند. برای اطلاع از شرایط دریافت وام ادامه مطلب را بخوانید.

برای دریافت وام ودیعه مسکن چه کنیم؟
مسکن همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد بوده است؛ در این سال‌ها با افزایش اجاره بها، مستاجران نیز نگرانی‌های زیادی برای مسکن دارند؛ وزارت راه به همین منظور امکان دریافت وام ودیعه مسکن را فراهم کرده است.

فرد متقاضی وام ودیعه مسکن باید دارای شرایط زیر باشد:

۱-متقاضی وام باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۲- اجاره نامه ارائه شده از سمت فرد متقاضی وام ودیعه مسکن باید به صورت رسمی تنظیم شده باشد یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کدرهگیری، از اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد باشند.

۳- تاریخ اجاره نامه ارائه شده باید حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۴- افرادی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن طبق مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده کرده‌اند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

۵-افراد متقاضی این تسهیلات و همسرشان، طبق استعلام بانک از سامانه سمات بانک مرکزی نباید دارای تسهیلات جاری در بخش مسکن باشند. اگر در هر زمان سابقه مالکیتشان در زمان ثبت‌نام محرز شود از فرآیند دریافت تسهیلات حذف شده و در صورتی که وام را دریافت کرده باشند متعهد به استرداد تمام تسهیلات دریافتی و جبران خسارت و جرایم مربوط به آن خواهند شد.

۶- فرد متقاضی باید سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر تقاضا شده را داشته باشد.

۷- دریافت نکردن هیچگونه تسهیلات مسکن از سوی دولت اعم از خانه سازمانی یا زمین و طرح‌های ملی مسکن جزو شرایط لازم دریافت این وام است.

۸- ارائه سفته به بانک یا گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه فرد متقاضی برای وثیقه وام در نظر گرفته شده است اما، اگر متقاضیان، هیچ یک از مدارکی که بالا ذکر شد را نداشته باشند در خصوص دریافت تسهیلات ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی، می‌بایست یک ضامن اعلام نمایند و برای دریافت تسهیلات ۱۵میلیون تومانی نیازی به معرفی ضامن نمی‌باشد و با ارائه چک و سفته نیز می‌توانند این وام را دریافت نمایند.

۹- تاریخ اجاره نامه باید از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بعد باشد

۱۰-مبلغ رهن باید به اندازه وام ودیعه‌ای که درخواست دارید و یا بیشتر از آن باشد.

توجه شود که دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن از فهرست طرح ملی مسکن خط می‌خورند!
هرچند که هدف اصلی اختصاص این وام از سوی وزارت راه و شهرسازی کمک به خانواده‌ها و افراد متاهل است، اما این وام تحت شرایط خاص به افراد مجرد هم تعلق میگیرد.

مردان مجرد با شرایط زیر میتوانند دریافت کننده وام باشند:

۱- دارای طلاق نامه رسمی و فرزند

۲-نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

۳- معلولان جسمی حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

زنان مجرد هم با شرایط زیر مشمول دریافت وام ودیعه مسکن هستند:

۱- دارای طلاق نامه رسمی و فرزند

۲-زن مجرد خود سرپرست بالای ۳۵ سال

۳-نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

۴-معلولان جسمی حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

مبلغ این وام برای کلانشهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، سایر کلانشهر‌ها (کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز) ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها نیز ۴۰ میلیون تومان است. در اخبار اولیه سود وام ودیعه مسکن ۱۸ درصد در نظر گرفته شد که اخبار جدید حاکی از آن است که به ۱۳ درصد تغییر کرده است؛ و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

۲۰ بانک عامل پرداخت وام ودیعه مسکن هستند که بانک‌های مسکن، ملی، سپه بیشترین سهمیه و ایران زمین، خاورمیانه و ملل کمترین سهمیه را جهت پرداخت وام ودیعه مسکن دارند.

مراحل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن چگونه است؟
با شماره همراهی که به نام سرپرست خانوار است، کدملی را به شماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ پیامک کنید.

سپس، مراحل ثبت نام را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir انجام دهید.

با ثبت‌نام پیامکی، ابتدا شرایط متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با اعلام پیامکی به سرپرست خانوار و معرفی بانک وام‌دهنده، اطلاعات فرد هم در سامانه باید تکمیل شود.

پس از این که درخواست کننده وام، به شعبه بانک برای دریافت این وام معرفی شد، می‌بایست مدارک خود را تکمیل نموده و به بانک ارائه دهد و همچنین، ضامنین خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست او رد می‌شود.

متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که نسبت به دریافت این تسهیلات اعتراض دارند می‌توانند شکایت خود را در سامانه «ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به آدرس https://crm.cbi.ir/ ثبت کنند که اگر بانک‌های عامل نسبت به اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی برای هر بانک خودداری کنند مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا