کارفرمایان دردزفول از به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز خودداری کنند


کارفرمایان دردزفول از به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز خودداری کنند

دزفول- رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول از شناسایی و برخورد با اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی در دزفول خبر داد و تاکید کرد: با کارفرمایان متخلف برخورد قانونی و جدی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی ظفری عصر امروز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته تعاون در محل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول برگزار شد، اظهار کرد: مرکز آمار متولی اعلام آمار بیکاری است و به صورت فصلی آمار بیکاری استان‌ها را در جمعیت فعال بالای ۱۵ سال اعلام می‌کند که بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری در جمعیت فعال بالای ۱۵ سال در کشور ۹.۲ درصد اعلام شده اما این نرخ بیکاری در خوزستان ۱۴.۱ درصد است.

وی افزود: در شهرستان دزفول نیز نرخ بیکاری به اندازه آمار استانی است اما در برخی بخش‌های شهرستان و در برخی حوزه‌ها آمار بیکاری بیشتر است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول در خصوص به‌کارگیری و استخدام افراد غیربومی در بخش خصوصی شهرستان توضیح داد: در سیاست‌های کلی نظام تعریف بومی شهرستانی نیست بلکه استانی است. برای اولین بار در برنامه ششم توسعه مصوب شده که دستگاه‌های اجرایی مکلف به به‌کارگیری پیمانکار بومی هستند و پیمانکار نیز مکلف به به‌کارگیری نیروی بومی استان است ولی به طور کلی هیچ مرجع قانونی دال بر ممنوعیت استفاده از نیروی غیربومی وجود ندارد.

ظفری افزود: در برخی شهرهای خوزستان از قبیل شوش بر اساس مصوبه شورای تأمین آن شهرستان، بخش خصوصی اجازه استخدام و به‌کارگیری نیروی غیربومی ندارد. همچنین در دزفول نیز ما از این رویه استقبال می‌کنیم اما تحقق این امر مهم مستلزم وجود یک اراده شهرستانی است.

وی گفت: ما اعتقاد داریم وقتی شرکت‌ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی از ظرفیت و امکانات آب، برق، گاز، زمین و دیگر امکانات این شهرستان استفاده می‌کنند، شایسته است که نیروی کارگری خود را از این شهرستان تأمین کنند اما در زمینه‌های تخصصی اگر تخصص مورد نظر در شهرستان وجود نداشت، چندان اعتراضی وارد نیست.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول بیان کرد: اداره کار در زمینه آزمون‌های استخدامی و جذب نیروها در دستگاه‌های دولتی همچون علوم پزشکی به دلیل اینکه این نهادها دارای ساز و کار هستند، ورود نمی‌کند اما در زمینه استخدامی و آزمون‌های شرکت‌های خصوصی ورود می‌کند.

ظفری در خصوص به‌کارگیری اتباع خارجی در حوزه‌های مختلف شغلی در شهرستان گفت: بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار هر تبعه خارجی که قصد دارد در ایران مشغول به کار شود باید سکونت مجاز و پروانه کار از وزارت کار داشته باشد؛ بنابراین تنها در شرایطی می‌توان از اتباع بیگانه در مراکز و بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرد که دارای روادید، حق ورود و پروانه کسب و کار مطابق با قانون باشند.

وی عنوان کرد: اگر کارفرمایی اقدام به به‌کارگیری نیرو از اتباع غیرمجاز کند مطابق با جدیدترین قانون به ازای هرروز کارکرد ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه آن کارگر جریمه خواهد شد یعنی با نرخ امسال به ازای هرروز به‌کارگیری تبعه غیرمجاز، ۶۹۶ هزار تومان جریمه خواهد شد. همچنین اگر تخلف این کارفرما برای بار دوم محرز شود، این جریمه دوبرابر شده و کارفرما به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

وی در ادامه وجود اتباع بیگانه و غیرمجاز در حوزه کارگران ساختمانی و کارگران کشاورزی به ویژه در زمان برداشت محصولات سبزی در شهرستان دزفول را یک معضل برشمرد و افزود: در زمینه به‌کارگیری اتباع خارجی و غیرمجاز، بازرسان اداره کار در صورت مشاهده اختیار دارند که بلافاصله اقدام به ابلاغ جریمه کنند؛ ضمن اینکه گشت مشترک فرمانداری، اداره کار و پلیس امنیت در شهرستان تشکیل شده و اتباع غیرمجاز در صورت شناسایی دستگیر و به کشور خود برگشت داده می‌شوند.

ظفری اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه‌های مختلف شغلی مراتب را به شماره تلفن ۴۲۴۲۰۰۹۸ واحد بازرسی اداره کار دزفول گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به این تخلف رسیدگی شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۳ بنگاه کاریابی مجاز در دزفول، بیان کرد: دو مرکز کاریابی دیگر در حال تأسیس هستند اما به طور کلی بنگاه‌های کاریابی که در گذشته امتیازهای خوبی دریافت می‌کردند، امروزه در شرایط سختی هستند و در تأمین هزینه‌های خود نیز دچار مشکل شده‌اند.

افزایش شکایات کارگری در دزفول

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول با بیان اینکه دزفول در زمینه شکایات کارگری قانون کار در بین پنج شهرستان اول در خوزستان قرار دارد، گفت: آمار بالای شکایات در دزفول به دلیل تعدد بالای صنایع، شرکت‌ها و کارگاه‌ها در شهرستان است و از سویی افزایش ۵۷ درصدی حقوق، مشکلات اقتصادی که باعث تعدیل نیرو در شرکت‌های خصوصی شده و همچنین افزایش هزینه‌های بیمه باعث افزایش شکایات کارگری شده است.

ظفری با اشاره به اینکه هر کارگری که بیش از ۶ ماه سابقه کار داشته و دارای بیمه باشد در صورت اخراج توسط کارفرما به تناسب سابقه کاری خود تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرد، افزود: به عنوان مثال فردی که بین ۶ تا ۲۴ ماه سابقه کار داشته باشد در صورت اخراج اگر متأهل باشد ۱۲ ماه و اگر مجرد باشد ۶ ماه بیمه بیکاری به وی تعلق می‌گیرد و هرچه سابقه کار کارگر اخراج شده بیشتر باشد به تناسب، حق بیمه بیکاری وی نیز بیشتر خواهد بود؛ ضمن اینکه در این زمینه و به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف بازرسی‌های لازم انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: اداره کار وظیفه نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار و کارگران مشمول در دستگاه‌های دولتی را برعهده دارد و با وجود اینکه با مشکل کمبود بازرس در اداره مواجه هستیم اما نظارت‌های دوره‌ای و ادواری شرکت‌های بزرگ به صورت مستمر انجام می‌شود.

ظفری اضافه کرد: کمیسیون کارگری با هدف رصد محیط‌های کارگری و جلوگیری از بروز تنش‌های کارگری در زیرمجموعه شورای تأمین شهرستان دزفول تشکیل شده و با جدیت در حال فعالیت و برخورد با هرگونه تخلف است به طوری که این برخوردها در یک مورد به عزل مدیرعامل شرکت نیز منجر شده است.

اختصاص ۷.۵ میلیارد اعتبار مشاغل خانگی به دزفول

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تعهد اشتغال امسال دزفول ۵ هزار و ۱۱۰ نفر تعیین شده است، افزود: اداره کار در راستای تحقق سهمیه اشتغال شهرستان با جدیت ورود کرده و در این راستا با هیچ مدیر و اداره‌ای تعارف نخواهیم داشت چرا که اشتغال حق مردم و وظیفه ذاتی دستگاه‌ها است.

وی در ادامه اعتبار مشاغل خانگی دزفول در سال جاری را ۷.۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تسهیلات مشاغل خانگی به صرف یک مدرک ارائه نمی‌شود بلکه به مدارکی تعلق می‌گیرد که قابلیت اشتغالزایی داشته باشند تا این اعتبار بدون هیچ‌گونه انحراف در زمینه ایجاد اشتغال در شهرستان توزیع شود.

وجود ۲۲۲ تعاونی فعال در دزفول

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول در ادامه با گرامیداشت هفته تعاون، اظهار کرد: فلسفه وجودی تعاونی‌ها توزیع منابع و سرمایه گذاری برای ایجاد عدالت در سطح جامعه است. همچنین در شرکت‌های سهامی خاص سهم هر فرد حرف اول را می‌زند اما در تعاونی همه اعضا به یک اندازه سهم دارند و اعضا تصمیم گیرنده هستند.

ظفری با بیان اینکه یک شرکت تعاونی با ۷ نفر عضو ثبت می‌شود، افزود: بر اساس آخرین آمار از سامانه تعاونی کشور ۸۳۰ تعاونی در شهرستان دزفول ثبت شده که از این تعداد ۲۲۲ تعاونی فعال و مجامع آنها به روز است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول عنوان کرد: برخی تعاونی‌های فعال در دزفول شامل ۹ تعاونی تأمین نیاز صنفی با ۱۰۲ عضو، ۶ شرکت تعاونی تأمین نیاز مصرف کنندگان، یک تعاونی اعتباری ویژه فرهنگیان، یک تعاونی تأمین نیاز تولید کنندگان، ۲۶ شرکت تعاونی تولیدی، ۳ شرکت تعاونی در حوزه حمل و نقل، ۲۳ شرکت تعاونی خدماتی، دو شرکت تعاونی سهامی عام که به صورت هلدینگ در حال فعالیت هستند و سهام آنها در بورس قابل عرضه است، ۳۵ تعاونی صنعتی، ۳ تعاونی عمرانی، یک تعاونی فرش دستباف و ۲۳ تعاونی مسکن است.

ظفری با بیان اینکه دزفول قطب کشاورزی خوزستان است، تصریح کرد: ۸۸ تعاونی کشاورزی فعال در دزفول وجود دارد و در این زمینه در استان از رتبه اول برخوردار است. همچنین در حوزه زنان سرپرست خانوار و مددجویان اداره بهزیستی نیز ۶ تعاونی همیار در شهرستان تشکیل شده و دزفول در این زمینه پیشگام است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۳ تعاونی مسکن مهر در دزفول فعالیت داشته و باعث ایجاد منطقه مهرشهر شده‌اند، گفت: این تعاونی‌ها به صورت موقت فعالیت می‌کنند و بعد از مسکن دار شدن اعضا منحل می‌شوند.

ظفری با اشاره به عملکرد خوب و موفقیت‌آمیز تعاونی‌های مسکن مهر در دزفول، افزود: در تلاش هستیم از ظرفیت تعاونی‌های مسکن مهر در زمینه پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود؛ ضمن اینکه در حال حاضر صرفاً دو تعاونی مسکن مهر در دزفول فعالیت دارند که در حال احداث ۲۰۰ واحد مسکن مهر در منطقه کوپیته هستند.

وی یادآور شد: ۲۲۲ تعاونی فعال در دزفول دارای ۶ هزار و ۴۹۵ عضو هستند و تا به امروز برای ۵ هزار و ۱۱۱ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول یکی از اهداف این اداره را ترویج و آموزش برای تشکیل تعاونی برشمرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ تعاونی در حوزه مصرف، تأمین نیاز، تولید، مسکن و… در مراحل صدور مجوز و تأسیس هستند؛ ضمن اینکه هدف ما این است تا پایان سال جاری ۲۰ تعاونی جدید و فعال در دزفول که باعث خدمات شوند، ثبت و ایجاد شود.

ظفرد در ادامه وجود دلالان را یکی از انحرافات در حوزه تعاونی‌ها دانست و عنوان کرد: در وزارت تعاون، اعتباری برای حسابرسی از تعاونی‌ها وجود دارد؛ لذا حسابرسی از این تعاونی‌ها به طور مرتب انجام و با هرگونه انحراف به صورت قانونی برخورد می‌شود.

وی در خصوص حوزه رفاه اجتماعی گفت: شهرستان‌ها در این زمینه فعالیت چندانی ندارند و عمدتاً به برنامه‌های استانی و وزارتی همچون صندوق‌های بیمه‌ای وزارت تعاون مرتبط است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول با اشاره به تعامل خوب این اداره با مرکز رشد شهرستان به منظور تشویق واحدهای فناور برای تبدیل به تعاونی، عنوان کرد: احداث و تولید محصول دانش بنیان موجب می‌شود تا یک شرکت از عنوان دانش بیان برخوردار شود. امسال کمیته اشتغال دانش بنیان در ذیل شورای اشتغال شهرستان تشکیل شده و مراکز رشد را زیرمجموعه شورا قرار داده‌ایم تا به بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب به این امر توجه ویژه‌ای شود.

ظفری با بیان اینکه تعاونی‌های دزفول در زمینه زنجیر تولید به یکدیگر متصل نیستند، افزود: اتصال زنجیره تولید در تعاونی‌ها به منظور افزایش ایجاد اشتغال در دستور کار ما قرار دارد.

وی با قدردانی از همکاری اصحاب رسانه با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول از خبرنگاران خواست هرگونه انحراف در زمینه تسهیلات اشتغالزایی و صدور مجوزها را به بازرسی این اداره گزارش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان