نهضت مسکن‌سازی در تهران/ مجوز یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده به کجا رسید؟


نهضت مسکن‌سازی در تهران/ مجوز یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده به کجا رسید؟

نوسازی بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفت. بسته تشویقی برای نوسازی در نظر گرفته شده که منتظر تایید شورای عالی معماری و شهرسازی است. سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است که می‌توان با نوسازی بافت فرسوده بخشی از مشکل مسکن تهرانی‌ها را برطرف کرد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، برخی از محلات و مناطق شهرها بنا به دلایل متعدد به گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد. این بافت به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده شده و باید برای رفع این مشکل فکری کرد.

دلایل زیادی وجود دارد که مردم ترجیح می‌دهند منازل خود را در این بافت‌ها، نوسازی نکنند. نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت، شهرداری‌ها و همکاری مردم را می‌طلبد و باید بسته های تشویقی در نظر گرفت. در دوره قبلی مدیریت شهری کاستی های در زمینه نوسازی بافت فرسوده شاهد بودیم و در این دوره قرار است اقداماتی صورت گیرد و بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده که به محض تایید در شورای عالی معماری و شهرسازی قابل اجراست.

سالانه ۱۰ % از بافت فرسوده باید نوسازی شود که 5 درصد سهم دولت است/نوسازی در دوره قبلی مدیریت شهری کم بوده است

سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: در بحث تسریع در روند نوسازی بافت فرسوده اقداماتی در دستور کار است. رفع معضل بافت فرسوده یکی از کارهای اساسی در شهر تهران است.

نهضت مسکن‌سازی در تهران/ مجوز یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده به کجا رسید؟

وی با بیان اینکه طبق قانون سالانه ۱۰ % از بافت فرسوده باید نوسازی شود، گفت: پنج % سهم دولت و پنج % سهم شهرداری است که متاسفانه در سال‌های گذشته نوسازی به درستی انجام نشده و عدد انجام شده خیلی کمتر از سهمی بوده که قانون تعیین کرده است.

هدایت با تاکید بر این موضوع که بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته ایم، گفت:تمام موارد در این بسته لحاظ شده است و یک بسته چند وجهی است و نگاه واقع بینانه ای به نوسازی بافت فرسوده شده است.

تهیه بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده/بسته تسویقی باید در شورای عالی معماری شهرسازی تصویب شود

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه این بسته بعد از طی مراحلی در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید، گفت: بعد از آن به شورای عالی معماری شهرسازی رفته و در کارگروه این شورا به تصویب رسید و قرار است که در اولین دستور کار شورای معماری شهرسازی قرار گیرد به محض تصویب این بسته لازم الاجراست.

پیگیری وزارت راه برای کاهش سود وام های نوسازی بافت فرسوده/ظرفیت خوبی برای تولید مسکن در بافت فرسوده وجود دارد /تمام زیرساخت‌های لازم در بافت فرسوده وجود دارد

وی با تاکید بر این موضوع که در این بسته تشویقی یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین دولت در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان وام می دهد که ۳۰۰ میلیون آن سود ۹ % و ۱۵۰ میلیون آن با سود ۱۸ % است . در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار تلاش می‌کند تا این سود را کمتر کند.

هدایت تاکید کرد: در محله نفرآباد در منطقه ۲۰ هم ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده و پول حاصل از این اوراق در پروژ ه های خدماتی، رفاهی و پشتیبان سکونت در منطقه مورد اجرا قرار می گیرد.

هدایت گفت: نوسازی بافت فرسوده چند وجهی است و باید دولت، بانکها، مردم و شهرداری ها پای کار بیایند. ظرفیت خوبی برای تولید مسکن در بافت فرسوده وجود دارد و می‌توان بخشی از گره مسکن تهران را باز کرد. تمام زیرساخت‌های لازم در بافت فرسوده وجود دارد و اگر مشوق‌ها اجرایی شود نهضت مسکن سازی در تهران امسال راه می‌افتد.

بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و ... دارد. این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب و عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلاتی است.

تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده و تولید مسکن با سیاست کلید به کلید

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: در حوزه نوسازی، موضوع بافت های فرسوده در کنار موضوعات ترافیک و آلودگی هوا جزو اولویت هاست و تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده و تولید مسکن با سیاست کلید به کلید و ایجاد خدمات پشتیانی در پایتخت اهمیت دارد.

نهضت مسکن‌سازی در تهران/ مجوز یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده به کجا رسید؟

وی ادامه داد: میزان بافت های فرسوده در تهران نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، ضروری است سازمان نوسازی با تمرکز بیشتری موضوع بازآفرینی و نوسازی شهری را دنبال کند. با تسهیل گری‌های سازمان نوسازی در بافت های فرسوده، به زودی بتوانیم شاهد تحولات خوبی در این حوزه باشیم.

بازبینی و اصلاح قوانین مربوط به ساخت‌وساز و نوسازی بافت فرسوده

بسته های تشویقی می تواند باعث رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده شود و شهرداری تهران در این زمینه پیش قدم شده و بسته ای را تهیه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری در خصوص نوسازی بافت فرسوده می گوید: بازبینی و اصلاح قوانین مربوط به ساخت‌وساز و نوسازی بافت فرسوده امری اجتناب‌ناپذیر است، در بافت فرسوده ساختمان‌های بسیاری وجود دارد، که مالکان آن منتظر تجدید نظر و اصلاح قانون ساخت‌وساز هستند.لازم است با رعایت اصول شهرسازی و نگاهی واقع‌بینانه در راستای پیشگیری از خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی مانند زلزله و خطر آسیب جانی برای ساکنان بافت فرسوده اقدامات لازم را انجام دهیم.

نهضت مسکن‌سازی در تهران/ مجوز یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده به کجا رسید؟

وی ادامه داد: دیدگاه و نگرش این دوره شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری جدید بر این است که با مشوق‌های لازم، گره‌گشای این مشکل و جذب سرمایه‌گذار برای احیای بافت فرسوده باشد.

بر اساس این گزارش، خبرهای خوبی برای ساکنان بافت فرسوده در راه است و قرار است به‌زودی تحول بزرگی در خصوص ساخت‌وساز با صدور مجوز یک طبقه اضافه مجاز در بافت فرسوده رخ دهد که البته این اقدام باید توسط شورای عالی معماری شهرسازی تصویب شود.

در سال ۸۵ حدود ۳ هزار هکتار بافت فرسوده تصویب شد. در سال ۹۹ این رقم افزایش یافت و حدود ۴۴۲۷ هکتار از مساحت بافت های فرسوده در طرح نوسازی قرار گرفت. لازم است که بسته های تشویقی در مورد ساخت و ساز در بافت های فرسوده در نظر گرفته شود که شهرداری تهیه کرد.امسال افزایش بهسازی بافت فرسوده شهر تهران را شاهد هستیم و تعدادی پروانه در بافت فرسوده تهران صادر خواهد شد که نسبت به سال های قبل رشد قابل توجهی خواهد داشت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد