نور موبایل باعث پیری می شود


مطالعات متعددی نشان داده اند که صرف زمان زیاد برای استفاده از گوشی های هوشمند، برای ما خوب نیست. اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که نور این ابزارهای الکترونیکی می تواند سرعت پیری ما را افزایش...

نور موبایل باعث پیری می شود

مطالعات متعددی نشان داده اند که صرف زمان زیاد برای استفاده از گوشی های هوشمند، برای ما خوب نیست. اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که نور این ابزارهای الکترونیکی می تواند سرعت پیری ما را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ایالتی اورگان مطالعه ای را با استفاده از میوه ها برای آزمایش اثرات نور آبی انجام داده اند. آنها شواهدی پیدا کردند که نشان می ‌دهد عملکرد های سلولی اولیه ما می ‌تواند تحت تأثیر نوری که از تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها ساطع می ‌شود، قرار بگیرد.

دکتر جادویگا گیبولتوویچ (Jadwiga Giebultowicz) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد زیست شناسی یکپارچه در دانشگاه ایالتی اورگان در این رابطه می گوید: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی ساطع شده از دستگاه هایی مانند تلویزیون، لپ تاپ و تلفن همراه، ممکن است اثرات مضری بر طیف گسترده ای از سلول های بدن ما از پوست و سلول های چربی گرفته تا نورون های حسی داشته باشد.

این نخستین پژوهشی است که نشان می ‌دهد سطح متابولیت‌ های خاص - مواد شیمیایی که برای عملکرد صحیح سلول ‌ها ضروری هستند - در مگس ‌های میوه که در معرض نور آبی قرار می ‌گیرند، تغییر می ‌کنند. مطالعه ما نشان می دهد که اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است یک استراتژی خوب ضد پیری باشد.

این تیم در تحقیقات خود دریافتند که مگس ‌های میوه در معرض نور آبی، ژن ‌های محافظ استرس بیشتری داشته و مگس‌ های میوه‌ای که در تاریکی دائمی نگهداری می ‌شدند، عمر طولانی‌ تری داشتند.

به گزارش سیناپرس، دکتر جادویگا گیبولتوویچ می ‌گوید: برای درک اینکه چرا نور آبی پرانرژی مسئول تسریع پیری در مگس‌های میوه است، ما سطوح متابولیت‌ مگس ‌هایی را که به مدت دو هفته در معرض نور آبی قرار داشتند، با متابولیت مگس ‌هایی که در تاریکی کامل نگهداری می ‌شدند مقایسه کردیم.

متابولیت ها موادی هستند که وقتی بدن در حال تجزیه چیزهایی از جمله داروها، غذاها، مواد شیمیایی یا ... است، ساخته یا استفاده می شود. این مطالعه نشان داد قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث تفاوت های زیادی در سطوح متابولیت ها در سلول های سر مگس ها می شود. محققان به طور خاص دریافتند که سطح سوکسینات متابولیت در این مگس ها افزایش یافته، اما گلوتامات در بدنشان کاهش یافته است.

سوکسینات برای تولید سوخت برای عملکرد و رشد هر سلول ضروری است. گیبولتوویچ در این رابطه گفت: سطوح بالای سوکسینات پس از قرار گرفتن در معرض نور آبی را می توان با گازی که در پمپ وجود دارد اما وارد خودرو نمی شود مقایسه کرد.

کشف نگران‌ کننده دیگر این بود که مولکول‌ های مسئول ارتباط بین نورون‌ ها، مانند گلوتامات، پس از قرار گرفتن در معرض نور آبی در سطح پایین‌ تری قرار دارند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه می‌تواند نشان دهد که سلول‌ ها با قرار گرفتن در معرض نور آبی در سطوح پایین‌ تر از بهینه عمل می‌ کنند و شرایط فوق، باعث مرگ زودرس آنها می ‌شوند. اگر سوژه ها در معرض نور آبی بیش از حد قرار گیرند، این عمل می تواند منجر به پیری سریع شود.

در حالی که نتایج این مطالعه نشان می دهد که نور آبی چگونه بر انسان تأثیر می گذارد، مقایسه کاملی نیست و تیم اکنون امیدوار است که تحقیقات بیشتری روی سلول های انسانی انجام دهد.

دکتر جادویگا گیبولتوویچ در تکمیل توضیحات خود می ‌گوید: باید توجه داشت ما از نور آبی نسبتاً قوی روی مگس ‌ها استفاده کردیم و انسان‌ ها در معرض نور شدید کمتری قرار می‌گیرند، بنابراین آسیب سلولی ممکن است کمتر باشد.

مترجم: ندا جوادهراتی
منبع: sciencefocus

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس