یک راز کوچک: غرب از اوکراین خسته شده است


یک راز کوچک: غرب از اوکراین خسته شده است

آمریکن کنسرواتیو در گزارشی می نویسد که کشورهای غربی تلاش می‌کنند از موضع خصمانه در قبال روسیه فاصله بگیرند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه آمریکن کنسرواتیو می نویسد: به نظر می رسد کشتی هایی با غلات که اخیراً بنادر اوکراین را ترک کرده اند ثابت می کنند که اوکراین و روسیه می توانند مذاکره کنند و به توافق برسند. با این حال، در جبهه دیپلماتیک، اخیرا هیچ اتفاقی به جز دیدار کوتاهی بین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین رخ نداده است.
در عوض، ایالات متحده سرسختانه با روند مذاکرات مخالف است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، در آخرین روزهای نخست وزیری خود، از زلنسکی خواست تا هیچ مذاکره‌ای انجام ندهد، زیرا اکنون زمان پیشبرد "طرح مذاکرات شکننده" با مسکو نیست."
در 22 اوت، فایننشال تایمز مقاله ای با عنوان گمراه کننده "روسیه توافق صلح را رد کرد" منتشر کرد. گنادی گاتیلوف نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که روسیه گفت‌وگوهای صلح را رد نمی ‌کند، گفت ‌وگوها به دلیل فقدان تلاش‌ های دیپلماتیک از سوی غرب منتفی است و "سازمان ملل باید نقش برجسته ‌تری در تلاش برای توقف درگیری ایفا کند."
گاتیلوف گفت که ایالات متحده و متحدانش در ناتو اوکراین را مجبور می‌کنند تا مذاکرات را کنار بگذارد. این اتهامات توسط مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تایید شده است. وی گفت که مذاکرات در استانبول به بن بست خورده است زیرا "پس از نشست وزیران خارجه ناتو، این تصور وجود داشت که در کشورهای عضو این ائتلاف افرادی وجود دارند که خواهان ادامه این بحران هستند".
اما مهم نیست که رهبران جهان چه می گویند، جهان از این درگیری خسته شده است. در سازمان ملل، پس از اولین موج محکومیت روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین، انتقاد بسیار کمتری صورت گرفته است. خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که "کشورهای غربی اکنون از ترس حمایت ضعیف از سوی دیگر کشورها از اقدام مشخص اجتناب می‌کنند." همانطور که دیپلمات ها و ناظران می گویند، "بی میلی فزاینده برای صحبت علنی علیه مسکو" وجود دارد. لازم به یاد آوری است که حتی در جریان رای گیری موفقیت‌آمیز در ماه آوریل در مورد اخراج روسیه از شورای حقوق بشر، 47 درصد از کشورهای رای‌دهنده به این قطعنامه رأی مخالف داده یا از دادن رأی خودداری کردند. در ماه ژوئن، اتحادیه اروپا به بررسی انتصاب یک کارشناس سازمان ملل برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در روسیه پرداخت. اما سپس بروکسل این ایده را ول کرد، زیرا می ترسید که تقریباً نیمی از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل با آن مخالفت کنند.
خستگی جهان از این درگیری نه تنها در دیپلماسی احساس می شود.
صادرات نفت روسیه تقریباً هیچ ضرری نداشت. چین واردات نفت روسیه را 55 درصد افزایش داد. روسیه امروز از نظر صادرات نفت به هند در رتبه دوم قرار دارد. حتی عربستان سعودی خرید نفت خود از روسیه را بیش از دو برابر کرد. و ترکیه تقریبا نیمی از انرژی مورد نیاز خود را با سوخت روسیه تامین می کند.
مؤسسه اقتصاد جهانی کیل (آلمان) اطلاعات مربوط به تحویلات تسلیحاتی از انگلیس ، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و لهستان را جمع آوری کرد. بر اساس این داده ها، عرضه تجهیزات نظامی به اوکراین از سوی کشورهای اروپایی از آوریل کاهش یافته است. و در ماه ژوئیه، شش کشور بزرگ اروپایی برای اولین بار از زمان شروع عملیات نظامی هیچ تعهد نظامی جدیدی را بر عهده نگرفتند. علاوه بر این، در حالی که عرضه تسلیحات از اروپا به اوکراین در حال کاهش است، تجارت کشورهای خارجی با روسیه در حال گسترش است.
کارشناسان، 39 کشور را تجزیه و تحلیل کردند که 72 درصد از واردات روسیه را قبل از شروع عملیات ویژه تامین می کردند. در ابتدا، تحریم ها واردات روسیه را تا 57 درصد کاهش داد. اما در ماه آوریل، درست زمانی که صادرات تسلیحات به اوکراین شروع به کاهش کرد، صادرات کالا به روسیه شروع به افزایش نمود و تا ژوئن 47 درصد افزایش یافت، یعنی تقریباً به سطح قبل از جنگ بازگشت. و در اینجا یک راز کوچک برای شما وجود دارد: بیشتر افزایش صادرات به روسیه توسط کشورهایی از جمله کشورهای اروپایی تامین شده که به تحریم‌ها پیوسته‌اند.
این روند در تجارت ادامه دارد. در ماه ژوئیه، صادرات چین به روسیه نسبت به ژوئن 35 درصد افزایش یافت که از سطح قبل از جنگ بیشتر است. ترکیه صادرات به روسیه را در مقایسه با حجم قبل از جنگ 40 درصد افزایش داد.
ترکیه نه تنها در تجارت، بلکه در گردشگری نیز روابط خود را تقویت می کند. در این ماه پوتین و اردوغان با یکدیگر دیدار کردند و بر سر افزایش روابط در رشته انرژی، اقتصاد و سایر رشته ها توافق کردند. روسیه در حال حاضر به ترکیه در ساخت اولین نیروگاه اتمی خود کمک می کند.
بله، غرب تلاشی برای متوقف کردن درگیری در اوکراین ندارد، اما در حال حاضر از آن خسته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟