اگر پس از خواستگاری دچار شک و اضطراب شده اید، بخوانید


اگر پس از خواستگاری دچار شک و اضطراب شده اید، بخوانید

ازدواج یک تصمیم جدی برای هر شخص است. این مسئله می تواند برای برخی از افراد تبدیل به یک کابوس شود، در حالی که برای بعضی دیگر یک رویای زیبا است.

علائم اضطراب ازدواج را بشناس و اینگونه درمان کن

به گزارش اقتصاد آنلاین، متاسفانه این روزها بیشتر از قبل در بین جوانان مسئله‌ی ترس از ازدواج یا به عبارتی گاموفوبیا مشاهده می شود، به حدی که همه‌ی ما با افرادی روبرو شده‌ایم که جملاتی از قبیل “من برای ازدواج آماده نیستم”، “ازدواج برای من نیست”، “ازدواج مرا بسیار می‌ترساند” و یا ” چگونه با ترس از ازدواج کنار بیاییم؟ ” را بیان می‌کنند.

این در حالی است که ازدواج یک تصمیم دو نفره است و اگر با عشق و اشتیاق همراه باشد، می تواند زیباترین اتفاق زندگی طرفین باشد. پس چرا مردم از ازدواج می ترسند؟ در این مقاله مفهوم گاموفوبیا، به معنی ترس از ازدواج را توضیح خواهیم داد و سعی می کنیم تا ضمن بررسی نشانه های آن، روش های مقابله و درمان را نیز بیان کنیم.

ترس از ازدواج (گاموفوبیا) چیست؟

گاموفوبیا به معنای ترس از ازدواج یا تعهد است. این نوع ترس یا هراس، سالانه زندگی افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگر پس از خواستگاری دچار شک و اضطراب شده اید، بخوانید

با این حال، مردان اغلب بیشتر از زنان به گاموفوبیا مبتلا می شوند. البته گاموفوبیا فراتر از یک ترس معمولی است و در گروه انواع فوبیاهای ساده قرار می گیرد.

گاموفوبیا باعث ترس مداوم، طاقت‌فرسا و غیرمنطقی از ازدواج یا حتی ترس از تعهد می شود. افرادی که به بیماری گاموفوبیا مبتلا هستند، ممکن است با فکر ازدواج یا تعهد، حملات وحشت زده ایی را تجربه کنند.

این ترس یا وحشت، گاهی غیرقابل کنترل است. برخی از افراد حتی نمی توانند یک زوج متاهل را بدون این احساسات مخرب ببینند. ترس از ازدواج می تواند ناشی از تجربیات منفی ازدواج باشد که در خانواده یا نزدیکان مشاهده شده است. همچنین، این ترس را می توان ترس روانی از دلبستگی یا وابستگی عاطفی نیز تعریف کرد.

گاهی مسئولیت پذیرفتن شخص دیگر، آینده را دلهره آور جلوه می دهد. ازدواج همچنین با تعهدات مادی و معنوی و همچنین انواع دیگر فداکاری ها همراه است. شاید بتوان از تغییر شخصیت بعد از ازدواج نیز به عنوان یکی از علل ترس از ازدواج اشاره کرد. همه این‌ها می تواند منجر به بروز احساساتی مانند استرس و اضطراب و در نهایت دور شدن از ایده ازدواج شود، حتی اگر یکی از آنها در یک رابطه شاد باشد.

علائم ترس از ازدواج (گاموفوبیا)

با دیدن یک سری علائم می توانید بفهمید که ترس غیرمنطقی از ازدواج دارید یا یک نگرانی معمولی است که هر شخص در شرف ازدواج آن را تجربه می کند.

اگر این علائم را دارید، احتمالاً برای غلبه بر ترس خود از ازدواج، نیازمند کمک گرفتن ازیک متخصص یا مشاور ازدواج خوب هستید. این علائم عبارتند از:

  • اضطراب هنگام فکر کردن به ازدواج
  • پرهیز از حضور در بین زوج‌های متاهل و شرکت کردن در عروسی
  • عدم توانایی کنار آمدن با اضطراب ناشی از تعهد
  • تنش، ضعف یا تعریق عضلانی
  • حملات ترس یا حملات اضطرابی (می تواند مانند حمله قلبی احساس شود)

ممکن است حتی فکر کردن در مورد این علائم شما را وحشت زده کند. اگر این علائم یا نشانه های دیگر گاموفوبیا مانند قطع رابطه مکرر و عدم روابط طولانی مدت را دارید، شاید لازم باشد برای کشف علت اصلی ترس از ازدواج تلاش کنید تا بتوانید آن را برطرف کنید.

ازدواج، یکی از متداول ترین راه‌ حل های ارتباطی است که فرد از طریق آن احساسات خود را بروز می‌دهد. به همین دلیل ارزش این را دارد که علل گاموفوبیا را کشف کرده و روی درمان آن کار کنید.

دلایل ترس از ازدواج

دلایل دقیق ترس از ازدواج گاهی مشخص نیست. چرا که این مورد به دلایل مختلفی از جمله محیط، تربیت و آسیب های دوران کودکی به وجود می آید. با این وجود، مواردی هستند که در ترس از ازدواج تاثیر به‌سزایی دارند. این موارد عبارتند از:

  • داشتن پدر و مادر مطلقه
  • سابقه خانوادگی بیماری روانی، به ویژه اضطراب
  • یک شکست عاطفی که در ماجرای یک ازدواج اتفاق افتاده است
  • بیماری روانی زمینه ای، که یا تشخیص داده شده یا از وجود آن بی اطلاع ایم

بیشتر اوقات، ترس از ازدواج ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. اگر کسی نشانه‌های ژنتیکی و سابقه‌ی اضطراب یا بیماری روانی را در خانواده داشته باشد، ممکن است تنها یک اتفاق عاطفی ساده باعث بی اعتمادی او به ازدواج شود و تا مدتها بعد از آن دچار ترس گردد.

همانطور که در بالا ذکر شد، بزرگ شدن در یک خانواده‌ی پر تنش یا تجربه چنین نمونه هایی، می تواند منجر به ترس از ازدواج شود. اما دلایل احتمالی دیگز چیست؟

شاید عجیب باشد، ولی حتی زندگی در یک خانواده خوشبخت نیز ممکن است باعث شود فرد حتی در کوچک‌ترین بحث با شریک آینده‌ی زندگی خود به این نتیجه برسد که آنها نمی توانند به همان میزان خوشبختی والدین خود برسند.

حساسیت بیش از حد بر روی طلاق هم یکی دیگر از دلایلی است که زمینه‌ساز ترس از ازدواج می باشد. علاوه بر این، شیوه های سنتی زندگی و نگرانی در مورد دخالت مادر شوهر در زندگی یا روابط بد با خانواده همسر نیز در بدبینی نسبت به ازدواج موثر است.

8 روش مقابله با ترس از ازدواج

هر شخصی ممکن است در دوره‌ایی از زندگی خود با مستله ترس یا تردید در ازدواج مواجه شود. اما اگر این ترس از حالت عادی خارج شود و تبدیل به یک فوبیا شود، دیگر باید به فکر چاره‌ بود.

برای مقابله با ترس از ازدواج باید همانند ترس های دیگر از طریق قدرت اراده با آن مقابله کرد. در زیر چند راه‌ حل برای مقابله با این نوع ترس بیان شده است که عبارتند از:

به تغییرات فکر کنید

به این فکر کنید که اگر با فرد مناسبی ازدواج کنید، چه چیزهایی تغییر خواهد کرد یا اگر شریک زندگی خود را ترک کنید و ازدواجی هم صورت نگیرد چه خواهد شد.

گاهی شما و کسی که قرار است با هم ازدواج کنید، مدت‌هاست که در کنار هم هستید و از بودن در کنار هم لذت می‌برید، بنابراین از قبل مانند یک زن و شوهر بوده‌اید و حال تنها باید آن را رسمی کنید. نگاه کردن از این دیدگاه می تواند به شما کمک کند تا بر ترس از ازدواج غلبه کنید.

به موارد مثبت نگاه کنید

سعی کنید به طور منطقی به همه‌ی موارد مثبتی که از ازدواج حاصل می شود فکر کنید. مهمانی‌های عالی و تعطیلات شگفت انگیز ماه عسل را تجسم کنید. به جای فکر کردن به افکار منفی و پر استرس، به اتفاق‌های قشنگی که قرار است در کنار شریک آینده‌ی زندگی خود داشته باشید فکر کنید.

مشخص کردن آنچه شما را می ترساند

آیا این ازدواج ترسناک است یا از برگزاری جشن عروسی می ترسید؟ اگر ترس شما ناشی از جشن عروسی است، راه‌های مختلفی وجود دارد. عروسی را می‌توانید آن‌طور که دوست دارید برگزار کنید.

همچنین، اگر از فکر حضور دوستان و خانواده ای که در اطراف تان هستند ناراحتید، می توانید در این مورد با شریک آینده‌ی زندگی خود صحبت کنید و فقط در حضور اقوام درجه یک ازدواج کنید. نگذارید ترس از مسائل جزئی مانع از ایجاد یک رابطه‌ی مادام العمر و ازدواج خوب شود.

به عروسی بروید

یکی از بهترین راه های غلبه بر ترس، در معرض آن قرار گرفتن است. رفتن به عروسی می تواند راهی عالی برای کمک به شما برای از بین بردن ترس از ازدواج باشد. حضور در جشن عروسی‌ها و بودن در کنار زوج‌های خوشبخت به شما کمک می کند نوع نگاهتان به ازدواج را تغییر دهید و به داشتن یک خانواده خوشبخت امیدوار شوید.

همچنین رفتن به مهمانی های سالگرد، به ویژه مهمانی هایی که سابقه‌ی دوام آن ها بیش از 30 سال است، قطعا مفید است. این مهمانی‌ها می تواند به شما کمک کنند تا ببینید بعضی از آنها برای همیشه سعادتمند هستند و پایداری روابط عاطفی یک واقعیت است.

با شریک زندگی خود معاشرت کنید

با شریک زندگی خود به عنوان بهترین دوست نگاه کنید. سعی نمائید شریک آینده‌ی زندگیتان را در حلقه اجتماعی خود قرار دهید. همچنین مسائلی را که فکر می‌کنید بعد از ازدواج معضل بزرگی هستند با شریک خود در میان بگذارید. به اشتراک گذاشتن تمام جنبه‌های زندگی خود با شریک زندگی امر بسیار مهمی است.

با هم صادق باشید

یادتان باشد که در روابط عاطفی قبل از ازدواج نسبت به خواسته‌های یکدیگر بی‌تفاوت نباشید و سعی کنید آن ها را با هم در میان بگذارید. بدانید چه چیزی از رابطه می‌خواهید و چه چیزی را نمی‌خواهید.

وقتی شما در یک رابطه کمبودی را احساس می‌کنید و آن را با طرف مقابل درمیان نمی‌گذارید، نه تنها به خودتان بلکه به شریک زندگیتان هم ظلم کرده‌اید. پس تا می‌توانید با یکدیگر صادق باشید. به این ترتیب دیگر نیازی به احساس سرکوب یا خفگی نخواهید داشت.

اهداف خود را مشخص کنید

اغلب افراد پس از شکست در رابطه، تا مدت ها دچار ترس از ازدواج می‌شوند. این درست است که شما وقت، تلاش و پول خود را در رابطه‌ایی سرمایه گذاری کردید که با شکست مواجهه شده‌اید و حتی شاید اعتماد کردن دوباره کار سختی باشد، اما بهتر است به خودتان زمان بدهید. اگر این حالت تا مدت زیادی پایدار ماند، شاید نیاز باشد برای بهبودی دوباره از مشاوره فردی کمک بگیرید. سعی کنید از اشتباهات گذشته درس بگیرید و دیگر آن ها را تکرار نکنید.

وقت بگذارید و تمام تلاش خود را بکنید

اگر یک رابطه‌ی قوی و سالم می خواهید، باید تمام تلاش خود را انجام دهید. وقت خود را به برقراری ارتباط و شناختن شریک زندگی تان اختصاص دهید. مطمئن باشید که شناخت پیش از ازدواج یک گام بزرگ در مقابله با ترس از ازدواج است. مهم خود شما هستید که بخواهید این رابطه به درستی به سرانجام برسد. پس به خودتان اجازه دهید که این رابطه پیشرفت کند.

اگر حس می‌کنید نسبت به ازدواج ترس فوبیایی ندارید و یک ترس معمولی است که ممکن است برای هر شخص در شرف ازدواج پیش آید، مواردی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر آن انجام دهید:

باید ضمن حفظ اعتماد به نفس، به دیگران نیز اعتماد کنید.

همچنین باید با هدف تقسیم چیزها با دیگران، همه نوع خودخواهی را کنار بگذارید.

سعی کنید مغرضانه رفتار نکنید و از الگوهای منفی خانوادگی که در اطراف خود می بینید چشم پوشی کنید.

مطمئن شوید که خود و شریک زندگی تان را به اندازه کافی می شناسید.

یاد بگیرید که چیزهایی را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید.

به یاد داشته باشید که شریک زندگی شما فردی است صاحب اراده و اختیار و ازدواج به معنای از بین رفتن این موارد نیست.

روی معنای ازدواج تمرکز کنید. به طور کاملا واضح معیارهای مهم ازدواج خود را مشخص کرده و در مورد آنها در مقابل شریک زندگی تان قابل انعطاف باشید.

اگر احساس می کنید نمی توانید بر ترس خود از ازدواج غلبه کنید و نگرانی بیش از حد آزارتان می دهد، باید همیشه با یک متخصص مشورت کنید.

درمان‌های ترس از ازدواج (گاموفوبیا)

وقتی ترس از ازدواج به مرحله‌ایی می‌رسد که از حالت طبیعی خارج می‌شود و منجر به اضطراب زیاد و حملات عصبی می شود، در این حالت نیاز به مداخلات اضافی است.

گرچه هیچ درمانی به طور خاص برای گاموفوبیا طراحی یا تأیید نشده است، اما برخی از روش‌های درمانی وجود دارند که روان‌شناسان و روان‌پزشکان می توانند برای بهبود زندگی واقعی شما انجام دهند.

درمان از طریق مواجهه

در معرض قرار گرفتن یکی از رایج ترین روش‌های درمانی برای کمک به افراد، در غلبه بر هراس است. قرار گرفتن در معرض چیزی که شما را مضطرب می کند، سرانجام شما را نسبت به آن بی تفاوت می کند.

درمانگر شما ممکن است از چندین روش بخواهد که شما خود را در معرض ازدواج و عروسی قرار دهید تا در آن غوطه شوید و از این راه بر ترس خود غلبه نمائید.

رفتارشناختی درمانی

رفتارشناختی درمانی یا CBT، یکی از رایج‌ترین روش‌های روان درمانی است که در درمان چندین فوبیا بسیار موفق بوده است. این نوع درمان بر روی آگاهی بیشتر از افکار و احساسات شما و چگونگی تأثیر آن ها بر رفتار شما متمرکز است.

از این طریق به شما نشان می دهد که چگونه می توانید رفتار خود را تغییر دهید و رابطه‌ی سالم‌تری با شریک زندگی تان داشته باشید.

درمان دارویی

اگرچه هیچ دارویی برای گاموفوبیا یا سایر ترس ها تجویز نمی شود، اما برخی از داروها می توانند به شما کمک کنند. مشخص شده که برخی از داروهای ضد افسردگی به کاهش ترس و اضطراب هم کمک می‌کنند.

دسته‌ایی از داروهای ضد اضطراب نیز وجود دارند که می توانند علائم را کاهش دهند. همچنین می‌توانید برای گفتگو در مورد علائم خود به یک روانپزشک مراجعه کنید و وی ممکن اس مشاوره پزشکی، تشخیص یا درمان را ارائه دهد.

حرف پایانی

ازدواج های سالم محکم ترین عناصر سازنده‌ی جامعه هستند. برای داشتن روابط سالم و طولانی لازم است با ترس از ازدواج کنار بیایید و در صورت لزوم با حمایت یک متخصص بر آن غلبه کنید.

منبع: دکتر فکر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!