وقتی مزدوران سعودی و اماراتی برای غارت نفت یمن به جان هم می‌افتند


وقتی مزدوران سعودی و اماراتی برای غارت نفت یمن به جان هم می‌افتند

بعد از تلاش ناکام ائتلاف متجاوز برای کاهش تنش‌ها در استان‌های تحت اشغال خود در جنوب یمن، این بار مزدوران سعودی و اماراتی برای غارت منابع طبیعی و نفت این استان‌ها به جان هم افتاده‌اند.

به گزارش الف، درحالی که عربستان سعودی و امارات بعد از برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و تشکیل یک شورای ریاستی تلاش داشتند تنش‌ها میان مزدوران خود در جنوب یمن را کاهش دهند اما تحولات به شکل دیگری پیش رفته و از چند هفته قبل جنوب یمن مجددا عرصه درگیری‌های خشونت‌آمیز میان مزدوران سعودی و اماراتی شده است. اخبار متعددی از درگیری میان نیروهای شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) و نیروهای حزب اصلاح (وابسته به عربستان) در حومه استان شبوه واقع در نزدیکی میادین نفتی که میان این استان و استان حضرموت قرار گرفته منتشر می‌شود که تا سطح تلفات انسانی نیز رسیده است.

هم‌زمان با این درگیری‌ها منابع یمنی از غارت مقادیر هنگفتی از نفت این کشور توسط مزدوران سعودی و اماراتی در استان‌های جنوبی خبر می‌دهند. بنابراین می‌توان ماهیت و علت تنش‌های موجود میان مزدوران وابسته به امارات و عربستان را دریافت که هرکدام برای سرقت بیشتر منابع طبیعی و نفت یمن درحال رقابت با یکدیگر هستند.مناطق جنوبی یمن که اکنون در اشغال عربستان و امارات است سرشار از منابع نفتی بوده و اگر این ثروت‌ها در اختیار خود یمنی‌ها قرار بگیرد بخش زیادی از مشکلات آنها که در نتیجه محاصره توسط ائتلاف متجاوز سعودی به وجود آمده، حل خواهد شد.

اطلاعات نشان می‌دهد که در استان شبوه 150 حلقه چاه نفت وجود دارد و ائتلاف متجاوز به دنبال سیطره بر همه این میادین است. از طرف دیگر استان حضرموت، در شرق یمن، بزرگترین تولید کننده نفت در این کشور است که نه فقط در جنگ اخیر بلکه از سال‌ها قبل مورد توجه عربستان بود.

طبق اعلام وزارت نفت و معادن دولت نجات ملی یمن تاکنون ائتلاف متجاوز سعودی چیزی حدود 10 میلیارد دلار ثروت نفتی یمن را غارت کرده و مانع از دسترسی مردم این کشور به منابع طبیعی خودشان شده است.همچنین گفته شده ریاض قصد دارد یک خط لوله نفت از استان شرقی خود از طریق المهره به دریا بسازد تا وابستگی خود به تنگه هرمز برای صادرات نفت را کاهش دهد.

همانطور که گفته شد استان حضرموت به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع غنی نفت اهمیت بالایی برای عربستان دارد. بنابراین ورود مزدوران اماراتی به این استان که چند روز قبل اتفاق افتاد به معنای عبور از خطر قرمزهای ریاض در جنوب یمن است. دراین بین امارات نیز بعد از سیطره به شبوه چشم طمع خود را به حضرموت دوخته و همین مسئله عمده عامل درگیری میان شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب با نیروهای حزب اصلاح شده است.

در حال حاضره استان‌های شبوه تا عدن و ابین تحت نفوذ امارات و حضرموت و المهره همچنان تحت کنترل عربستان هستند. در نتیجهِ توافق‌های قبلی طی سال‌های گذشته ابوظبی از پیشروی به سمت حضرموت خودداری کرده بود اما در دوره اخیر به نظر می‌رسد که مزدوران اماراتی قصد دیگری دارند. نیروهای وابسته به امارات قصد دارند از طریق تحرکات نظامی به منابع نفتی در حضرموت دست پیدا کنند و در مقابل عربستان نگران ناامن شدن این استان و فروپاشی ائتلاف‌های داخلی خود با احزاب یمنی در حضرموت است.

اما علاوه بر غارت نفت یمن، برخی اطلاعات حاکی از آن است که تلاش‌هایی از جانب ائتلاف سعودی به ویژه خود عربستان برای بازکردن مجدد پرونده تجزیه یمن وجود دارد. چند ماه قبل بود که منابع رسانه‌ای از نشست برخی مقامات عربستان سعودی با شماری از ساکنان استان‌های حضرموت، شبوه، المهره و ابین در جنوب یمن خبر دادند و اعلام کردند که در این نشست، طرف سعودی با اعضای کمیته‌ای تشکیل شده از مردم این استان‌ها دیدار داشت و اعلام کرد که تصمیم گرفته است به مردم حضرموت، شبوه، ابین و المهره برای پیوستن به عربستان، حق تعیین سرنوشت اعطا کند.عربستان همچنین با تأکید بر شباهت‌های فرهنگی و مذهبی به دنبال تحریک احساسات و جلب رضایت مردم استان‌های جنوبی یمن است.

روشن است که تحرکات متجاوزانه ائتلاف سعودی در یمن با چراغ سبز و حمایت آمریکا و کشورهای غربی ادامه یافته و با وجود اینکه طی سال‌های گذشته مردم استان‌های جنوبی یمن تا حدی تسلیم ائتلاف متجاوز شده بودند اما بعد از مشاهده عملکرد این ائتلاف و خلف وعده کردن‌های آن دیدگاه دیگری پیش گرفته‌اند. مناطق جنوبی یمن که در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی است با افزایش ناامنی، سوء مدیریت، افزایش قیمت کالا و خدمات و وضعیت بد معیشتی روبه رو است و این مساله باعث وقوع اعتراضات مداوم در استان‌هایی مانند تعز، حضرموت و عدن شده است. مردم استان المهره نیز اعتراضات خود به حضور نیروهای سعودی و انگلیسی را شدت بخشیده‌اند. مزدوران سعودی‌ و اماراتی درحالی با وعده یک زندگی مرفه بر استان‌های جنوبی یمن مسلط شدند که هیچ نقشی از نظر نظامی، امنیتی و خدماتی برای مردم این منطقه‌ ایفا نمی‌کنند و وضعیت اقتصادی و معیشتی در جنوب یمن نیز فرق چندانی با سایر مناطق که تحت محاصره ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی قرار گرفته‌اند، ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر