نقش موثر ائمه جماعات در ایجاد سازمان رسانه اربعین/خدمات مسجدی‌ها برای زائران حداکثری است


نقش موثر ائمه جماعات در ایجاد سازمان رسانه اربعین/خدمات مسجدی‌ها برای زائران حداکثری است

رئیس هیأت امنای سازمان مردمی رسانه اربعین گفت: جمعی از همراهان ما در تاسیس سازمان از ائمه جماعات مساجد بودند. همه نیروهای فعال در مساجد در تکاپوی حضور و خدمت‌رسانی حداکثری به زائران اربعین حسینی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در آستانه حماسه عظیم اربعین حسینی و به منظور بررسی نقشی که مسجدی ها و هیئتی ها می توانند به عنوان رسانه اربعین ایفا کنند، با حجت الاسلام والمسلمین «حسین ردایی»، رئیس هیأت امنای سازمان مردمی رسانه اربعین و استاد حوزه عمیه و دانشگاه گفت و گویی ترتیب داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

امسال پس از دو سال وقفه ای که در حضور حداکثری مردم ایران در پیاده روی بزرگ اربعین در پی شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، یک بار دیگر بیش از دو سال گذشته فضای اربعین در کشور شکل گرفته است. این حال و هوا را چگونه ارزیابی می کنید.

حقیقت عاشورا و کربلا در طول تاریخ تداوم یافته است و هیچ اتفاق و بحران و مشکلی نمی تواند موجب فراموش شدن این حقیقت تلخ اما بسیار بزرگ و پندآموز شود. الحمدالله در گوشه گوشه کشورمان بحث اربعین حسینی مطرح است و هر جا که می رویم و با هرکس در هر نقطه از ایران که صحبت می کنیم، از وجود حس و حال خاصی در میان مردم برای رساندن خود به جمع چند ده میلیونی اربعین سخن می گوید. مسئولان کشور هم تا آنجایی که ما اطلاع داریم هم برای کاهش هزینه این سفر مقدس و ارزشمند و هم برای تسهیل حضور مردم و به حداقل رساندن و حتی به صفر رساندن مشکلات احتمالی در این مسیر تلاش خوبی کرده اند. حتما امسال شاهد حضور هرچه بیشتر، حماسی‌تر و انقلابی‌تر مردم ایران در پیاده روی اربعین خواهیم بود. اربعین حرکت مردمی بوده است و مردمی می ماند ولی همه دستگاه ها باید برای اشاعه بیشتر این فرهنگ استفاده کنند.

سازمان مردمی رسانه اربعین حسینی چند وقتی است بدون هیچ وابستگی به سازمان یا دستگاهی در فضای مجازی با هشتگ‌های #اربعین_مقاومت، #تمدن_نوین_اسلامی و #هر_زائر_یک_رسانه اعلام موجودیت کرده است؛ برای مردمی ماندن این سازمان چه تدابیری اتخاذ کرده اید؟

تبدیل شدن پیاده روی اربعین حسینی به حماسه بزرگ و اجتماع بی نظیر در سطح جهان طی ده سال اخیر بیش از هر چیزی به دلیل محبتی است که از حضرت سیدالشهدا (ع) در دل های مومنان وجود دارد. همین محبت موجب شد جمعی از شیعیان آل الله (ع) برای رسانه ای تر شدن و تبلیغات بین المللی گسترده تر این اجتماع بزرگ، سازمان مردمی رسانه اربعین را تشکیل دادند که بزرگ ترین تدبیر ما برای مردمی ماندن این سازمان، پیوند زدن آن با گروه های مردمی است. نکته ای که کمتر در حوزه اربعین به آن پرداخته شده، آموزش زبان عربی به مردم است. مقام معظم رهبری فرمودند که مردم عراق، میزبان هستند و مردم دیگر کشورها، مهمان؛ بنابراین، برای اینکه رسومات مردم عراق را به درستی رعایت کنیم باید همه زائران با مقدمات زبان عربی آشنا باشند که در این سازمان برنامه های خوبی برای این موضوع داریم.

آیا از ظرفیت گروه های جهادی مسجدی و قرارگاه های هیئتی برای شکل گیری و تداوم مردمی ماندن سازمان مردمی رسانه اربعین حسینی استفاده کرده اید؟

قطعا همین طور است. خود بنده امام جماعت مسجد بودم و مبلغ دینی و استاد حوزه علمیه هستم و جمعی از همراهان ما در تاسیس سازمان مردمی رسانه اربعین حسینی از ائمه جماعات مساجد و طلاب حوزه علمیه هستند. ما در ادامه کار این سازمان رسانه ای که ان‌شاءالله بازوی خوبی در تبلیغات پیاده روی اربعین خواهد بود، قرار است در مساجد ابتدا در تهران و به مرور در مساجد و هیئت های سایر استان ها و شهرهای کشور حضور یابیم. هماهنگی و مداکراتی با برخی از دستگاه ها داشته ایم تا بتوانیم از ظرفیت نیروهای رسانه ای و تبلیغاتی آنان برای اطلاع رسانی بیشتر اربعین استفاده کنیم که قطعا مجموعه های مسجدی که بیش از هفتاد هزار باب را در سراسر کشور شامل می شوند، از جمله آنها است.

امسال نیز شاهد حرکت عظیم مسجدی ها از چندین ماه پیش برای برپایی موکب در کشور عراق در ایام پیاده روی اربعین حسینی هستیم؛ آیا تعاملی با این دسته از بچه های مسجدی و موکب داران داشته اید؟

بله. درست از زمانی که ایده شکل گیری سازمان مردمی رسانه اربعین حسینی به ذهن ما خطور کرد، فهرستی کامل از موکب داران و فعالان رسانه ای تهیه کردیم که هر روز در حال کامل تر شدن نیز است. همان طور که عرض کردم، حرکت عاشورا به واسطه حمایت مردمی و جریان سازی آن توسط گروه های خودجوش مردمی، با وجود تمام کارشکنی های دشمنان، به راه خود ادامه داده است و در عصر ما نیز قبل از اینکه سازمان هایی همچون سازمان مردمی رسانه اربعین تشکیل شود و حکومت به فکر سازمان دهی جریان بزرگ پیاده روی اربعین باشد، همین اهالی مساجد و هیئت های مذهبی بودند که دست به کار شدند و حماسه ای به این بزرگی را سامان دادند. همه نیروهای فعال در مساجد در تکاپوی حضور و خدمت رسانی حداکثری به زائران اربعین حسینی هستند که ان‌شاءالله بتوانیم جلوه های این خدمات و تلاش و مجاهدت را به سمع و نظر مردم برسانیم.

آیا اولویت هایی در حوزه تبلیغاتی در زمینه پیاده روی اربعین حسینی دارید؟

مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید از ظرفیت اربعین حسینی برای تمدن نوین اسلامی استفاده کنیم لذا ما ضمن اطلاع رسانی کامل درباره حرکت پیاده روی اربعین، تلاش داریم با همراهی برخی از منبری ها و مداحان و ائمه جماعات و موکب داران، بیانه گام دوم انقلاب و مجموع سخنان مقام معظم رهبری درباره تمن نوین اسلامی را در اولویت فعالیت های فرهنگی تبلیغی موکب ها در اخل ایران و کشور عراق قرار دهیم. در گام دوم سعی داریم جهاد تبیین را نیز در اولویت های فعالیت های موکب ها قرار دهیم. اطلاع رسانی درباره جان فشانی های رزمندگان جریان مقاومت نیز از موضوعاتی است که باید در سراسر حرکت اربعین برجسته باشد.

اگر ما بتوانیم دو رکن بسیار مهم عدالت و ولایت را در پیاده روی اربعین برای همه زائران و همه کسانی که این اجتماع را دنبال و حمایت می کنند، به درستی تبیین کنیم، آنگاه به وظیفه خود در قبال اهل بیت (ع) و تبلیغ درست پیاده روی اربعین و نقش این اجتماع بزرگ در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، تا حدودی عمل کرده ایم.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403