دی ماه؛ زمان پیشنهادی سازمان سنجش برای نوبت اول کنکور 1402


دی ماه؛ زمان پیشنهادی سازمان سنجش برای نوبت اول کنکور 1402

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دی‌ماه زمان پیشنهادی این سازمان برای برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ است، ولی احتمال دارد نظرهایی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در این مورد مطرح شود.

دی ماه؛ زمان پیشنهادی سازمان سنجش برای نوبت اول کنکور 1402

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) " توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد و این تغییرات سوالاتی را برای داوطلبان پدید آورده است.

بر اساس بند ۳ ماده ۳ این مصوبه، «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود».

همچنین بر اساس ماده ۴ «وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»

در حالی که برگزاری دو نوبت آزمون در یک سال می‌تواند از شدت نگرانی داوطلبان بکاهد، برگزاری نوبت اول این آزمون در دی ماه برای داوطلبانی که پایه دوازدهم هستند جای سوال دارد؛ زیرا هنوز سال تحصیلی پایان نیافته است.

دی ماه؛ زمان پیشنهادی سازمان سنجش برای نوبت اول کنکور 1402

دروس اختصاصی داوطلبان علوم انسانی در کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور ۱۴۰۱ است

حسن مروتی در گفت وگو با ایران اکونومیست، مورد تاثیر سابقه تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: سوابق تحصیلی؛ یعنی دروسی که آزمون آنها به صورت کتبی و نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار می شود، در آزمون سال ۱۴۰۲ تاثیر ۴٠ درصدی قطعی خواهد داشت. امکان ترمیم نمره هم برای داوطلبانی که قبلا دوره متوسطه خود را به پایان رسانده‌اند، وجود دارد که این موضوع باید از آموزش و پرورش پیگیری شود.

به گزارش ایران اکونومیست، بر اساس ماده ۲. این مصوبه؛ «نمره کل داوطلبان متشکل از نمره آزمون اختصاصی: (نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است) و نمره‌کل سابقه تحصیلی است. نمره‌کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است».

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در مورد حذف دروس عمومی در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز توضیح داد: حذف دروس عمومی در این گروه آزمایشی همانند سایر گروه‌های آزمایشی خواهد بود. عناوین دروس اختصاصی علوم انسانی همان دروس سال ١۴٠١ است. بنابراین داوطلبان در این آزمون ۱۷۵ سوال اختصاصی از دروس ریاضی (۲۰ سوال)، اقتصاد (۱۵ سوال)، ادبیات فارسی (۳۰ سوال)، زبان عربی (۲۰ سوال)، تاریخ (۱۵ سوال)، علوم اجتماعی (۲۰ سوال)، جغرافیا (۱۵ سوال)، فلسفه و منطق (۲۰ سوال) و روانشناسی (۱۵ سوال) خواهند داشت.

وی در مورد زمان برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، نیز گفت: نوبت اول این آزمون دی ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد سازمان سنجش آموزش کشور است، دانش آموزان سال دوازدهم که هنوز دروس خود را تمام نکرده‌اند می‌توانند در آزمون دی شرکت کنند. معدل تاثیری در این مرحله از آزمون ندارد. زیرا پذیرش مرحله‌ای جداگانه است و در تابستان سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

مروتی توضیح داد: این زمان برنامه پیشنهادی سازمان سنجش و آموزش کشور است، اما در شورای سنجش و پذیرش ممکن است نظرهایی وجود داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی