ایمنی حلقه مفقوده بازار قزوین/ خطر در کمین بازار 200 ساله


ایمنی حلقه مفقوده بازار قزوین/ خطر در کمین بازار 200 ساله

قزوین- ایمنی در بازار قزوین که فارغ از جایگاه اقتصادی با فرهنگ مردمان این شهر گره خورده به یک حلقه مفقوده تبدیل شده و روز به روز خطر بیشتر این بازار ۲۰۰ ساله را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - فاطمه جهانبخش: بدون شک باید بازار قزوین را بخش مهمی از هویت این شهر دانست. این بازار با سابقه‌ای نزدیک به هزار سال به فرهنگ و هویت این شهر گره خورده و نباید نگاه به آن صرفاً بر اساس جایگاه اقتصادی باشد.

اما در سال‌های اخیر وقوع برخی حوادثی همچون افکن چاه و یا وقوع آتش در بازار قزوین نشان داده خطر در بازار قزوین همچون آتش زیر خاکستر پنهان شده و عدم برنامه ریزی مناسب برای رفع مشکلات زیرساختی، بازار را مستعد وقوع مشکل و بحرانی سخت کرده است.

ساختار پیچیده ایمنی و نبود امکانات مناسب برای جلوگیری و از سوی دیگر نبود متولی مشخص، ایمنی در این بازار را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

امدادرسانی به کسبه بازار زمانبر است

رحیمی یکی از کسبه بازار قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ساختار بازار و کوچه بندی‌های ان بسیار پیچیده است، گفت: خدمات رسانی به بخشی از ساختمان‌های بازار بسیار زمان بر است و در صورت وقوع خطر باید شاهد از بین رفتن مال و چه بسا جان کسبه و مردم باشیم.

وی با بیان اینکه برخی مسائل همچون مسائل میراثی اجازه مرمت و تغییر در ساختار مغازه را نمی‌دهد، عنوان کرد: باید همه مدیران استان برای تغییر و بهبود وضعیت ایمنی در بازار اقدام کنند.

این کسبه قدیمی بازار قزوین تاکید کرد: این بازار با این ساختار پیچیده برای چندصد سال و یا چند دهه قبل و با جمعیتی متناسب با آن زمان ساخته شده بود اما افزایش جمعیت و همچنین کسبه و نبود خدمات مناسب بازار را برای همه خطرناک کرده است.

وی عنوان کرد: تغییر در ساختار بازار نیازمند یک اقدام جدی است و اگر دنبال حفظ ساختار فرهنگی و اقتصادی بازار هستیم از همین الان باید برای آن فکری کنیم.

ایمنی حلقه مفقوده بازار قزوین/ خطر در کمین بازار 200 ساله

بار خطرات بازار سنتی قزوین روز به روز بیشتر می‌شود

قدیر موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت ایمنی بازار سنتی قزوین اظهار کرد: موضوع بازار سنتی قزوین و وضعیت ایمنی آن یک مسئله پیچیده است که تنها به زمان حال و موقعیت کنونی آن مرتبط نمی‌شود بلکه بازار قزوین یک ساختار قدیمی و فرسوده دارد که روز به روز بر بار مشکلات آن می‌افزاید.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ادامه داد: در سال‌های اخیر بار اشتغال در بازار زیادتر شده و مواد و لوازم آتش زا مانند مواد شیمیایی، لوازم آرایشی، فرش و البسه و … بیش از پیش در این محل جمع شده است و این موضوع میزان خطر و ریسک را در بازار افزایش داده است.

وی با بیان اینکه باید توجه داشت که احتمال خطر در بناهای فرسوده بیشتر است، بیان کرد: در بسیاری از این بناها از تیر چوبی استفاده شده و همچنین بین ۲ مغازه فضایی وجود ندارد و در صورت وقوع سانحه و یا آتش سوزی به راحتی آتش به مغازه دیگر نفوذ می‌کند.

موسی خانی تصریح کرد: ساختار برق و سیم کشی‌های آن در بازار نیز ناایمن است و از سوی دیگر کسبه هم اقدامی در جهت ایمن سازی فضا انجام نمی‌دهند و بدون شک با بروز یک مشکل کوچک شاهد یک اتفاق تلخ خواهیم بود.

وی عنوان کرد: تراکم بالایی در بازار وجود دارد و در صورت وقوع اتفاق مدیریت این تراکم سخت می‌شود، از سوی دیگر بیشتر مغازه‌ها ویترین خود را خارج از مغازه برپا کرده‌اند و سد معبر اتفاق افتاده است که در صورت وقوع هر اتفاقی سرعت امداد رسانی را کاهش می‌دهد.

این مسئول با تاکید بر اینکه فشار آب منطقه بازار پایین است، یادآور شد: از طرفی تعداد شیرهای آتش نشانی هم در این بخش به میزان کافی نیست و برای رفع هر دو این مشکلات و تعریض لوله آب و نیز تأسیس یک پایگاه جدید آتش نشانی در خیابان سعدی با فرمانداری و شرکت آبفای قزوین وارد مذاکره شده‌ایم و کارگروهی هم برای این منظور تشکیل شده است.

وی افزود: لازم است در ساخت و سازهای جدید نکات ایمنی کنترل و رعایت شود و نیز صنوف مختلفی که در بازار حضور دارند خود به نکات ایمنی اشراف داشته باشند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین عنوان کرد: در پاساژ و مجتمع‌های تجاری یک هیئت مدیره وجود دارد که قوانین را تعریف می‌کنند و تمامی اعضای مجتمع از آن تبعیت می‌کنند ولی در بازار صنوف مختلفی حضور دارد که مدیریت کردن همه آنها کار دشواری است، در گذشته هیئت امنا این موضوعات را در بازار مدیریت کرده و مسائل عمومی بازار را پیگیری می‌کردند و بهتر است هم اکنون هم این رویه ادامه داشته باشد.

موسی خانی با بیان این نکته که آتش نشانی قزوین همواره کلاس‌های رایگانی را برای آموزش به اهلی بازار و صاحبان مشاغل برگزار می‌کند تصریح کرد: این کلاس‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود ولی متأسفانه استقبال از آنها آنطور که انتظار می‌رود نیست.

وی یادآور شد: برای رفع موانع و مشکلات بر سر ایمنی بازار قطعاً اداراتی نظیر آب، برق، گاز، سازمان میراث فرهنگی، صمت و… می‌توانند اثرگذار باشند.

ایمنی حلقه مفقوده بازار قزوین/ خطر در کمین بازار 200 ساله

بازار قزوین نیازمند نگاه ویژه است

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان قزوین نیز به لحاظ برخورداری از قدمت چندین هزارساله تاریخی دارای بناهای قدیمی بسیاری است که خیلی از اینها مورد استفاده روزمره مردم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازار سنتی قزوین روزانه محل رفت و آمد عده زیادی از مردم است اما به واقع ایمنی در این بازار بسیار ضعیف است.

وی تاکید کرد: باید برای جلوگیری از اتفاقات تلخ مسئولان استانی نگاه ویژه ای برای ایمن سازی بخش‌های مختلف آن داشته باشند.

راه حل مشکلات بازار بدون شک با ورود یک دستگاه و نهاد مرتفع نخواهد شد و نیاز است دستگاه‌های امدادی و حاکمیتی با ورود به موقع و آسیب شناسی مشکلات به دنبال رفع آن باشند.

جمعیت بالای مردم در بازار و همچنین حجم بالای کسبه و وجود مغازه‌های ناایمن روز به روز بر خطر در بازار افزایش می‌دهد و اگر امروز به فکر حل بحران نباشیم روزگاری جز حسرت برای ما چیز دیگری باقی نخواهد ماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام