چند توصیه مهم و کلیدی برای شستشوی مو‌ها


چند توصیه مهم و کلیدی برای شستشوی مو‌ها

در این گزارش با چند ترفند ساده به شما آموزش می‌دهیم چگونه موهای خود را بشویید.

اکثر خانم‌ها سبک خاصی برای شامپو زدن موهای خود دارند که از کودکی آموخته اند و هرگز تغییر نداده اند، حتی با افزایش سن. در حالی که پایبندی به برنامه خاصی برای شستشوی مو هیچ مشکلی ندارد، اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که شروع به آسیب رساندن به موهای شما کند. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید محصولاتی که استفاده کرده اید، به موهایتان آسیب رسانده و آن‌ها را شکافته است؛ بنابراین تنها راه حلی که فکر می‌کنید معقول است، تغییر محصولی است که استفاده می‌کنید. اما مطمئنا این راهکار هم خیلی کاربردی نیست. خب، اگر می‌خواهید بدانید که چرا با وجود این کارها بازهم موهای ضعیف دارید، با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

۱. نحوه شستن درست موها؛ نکاتی برای شامپو زدن
قبل از شامپو زدن موها را بخار دهید:

منافذ روی پوست سر شما اغلب با چربی و کثیفی مسدود می‌شوند. بهترین راه برای پاک کردن آن‌ها بخار دادن موهای تان است. برای انجام این کار، یک حوله را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس حوله را دور سرتان بپیچید و بگذارید ۲۰ دقیقه تا قبل از دوش گرفتن، روی سرتان بماند.

موهای بخار داده شده را قبل از شامپو زدن ماساژ دهید:
پس از بخار دادن موها، چند دقیقه به آرامی پوست سر خود را با انگشتان خود ماساژ دهید. این کار می‌تواند به از بین بردن کثیفی و تجمع آن کمک کند و همچنین تارهای ضعیف مو را از پوست سر شما پاک کند.

از آب خنک یا ولرم استفاده کنید:‌

می‌دانید که استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده حرارتی روی موهای تان می‌تواند به آن آسیب برساند؟ خب، همین امر در مورد آب داغ نیز صدق می‌کند. گرمای آب می‌تواند روغن‌های طبیعی را از بین ببرد و کوتیکول‌های موی شما را باز بگذارد، که در نهایت تمام رطوبت از آن خارج می‌شود. از طرف دیگر، شستن آن با آب خنک یا ولرم می‌تواند به بسته شدن کوتیکول و قفل شدن رطوبت آن کمک کند. در نتیجه سبب براق‌تر و نرم‌تر به موهای شما می‌شود. همچنین می‌تواند به کاهش موخوره کمک کند.

از شامپوهای بدون پارابن و SLS استفاده کنید:

حتما در مورد چگونگی شروع استفاده از شامپوهایی که فاقد سولفات (SLS) و پارابن هستند، خیلی شنیده اید. در حالی که پارابن‌ها به عنوان نگهدارنده به شامپو اضافه می‌شوند، SLS به تشکیل کف کمک می‌کند. مدت هاست که هر دو این مواد شیمیایی سبب تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. اما مطالعات اخیر نشان داده اند که پارابن‌ها همچنین می‌توانند سرطان زا باشند. یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که سولفات‌ها آسیب شدیدی به چشم می‌رساند. بنابراین، بهتر است از شامپوهای ارگانیک بدون SLS و پارابن استفاده کنید.

شامپو را فقط روی پوست سر بمالید:

هدف از شامپو پاکسازی و از بین بردن کثیفی، سلول‌های مرده پوست سر است. مالیدن شامپو بر روی طول موها فقط روغن طبیعی آن را از بین می‌برد و آن را خشک و کدر می‌کند. بنابراین، مقداری از شامپو را به اندازه یک چهارم بریزید و آن را روی ریشه و پوست سر خود ماساژ دهید تا کف کند.

هنگام شامپو زدن به آرامی ماساژ دهید:

هنگام کف کردن شامپو، پوست سر خود را به آرامی با انگشتان خود به صورت دورانی ماساژ دهید. این کار به راحتی آلودگی‌های پوست سر شما را پاک می‌کند. ماساژ همچنین به بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو و افزایش رشد مو نیز کمک می‌کند.

بعد از حمام موها را ماساژ دهید، زیرا به بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو کمک کرده و رشد مو را تقویت می‌کند.

موهای خود را هر روز نشویید:

بیشتر شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت استفاده هر روزه می‌توانند موهای شما را بسیار خشک و شکننده کنند. بنابراین، بهتر است موهای خود را بیش از دو یا سه بار در هفته نشویید تا سلامت و سطح رطوبت بهینه آن حفظ شود.

زمان شامپو زدن را طولانی نکنید:

موهای خیس بیشتر در معرض شکنندگی قرار دارند. بنابراین، در حالت ایده آل، باید موهای خود را ظرف ۱۵ دقیقه پس از خیس کردن، شامپو و نرم کننده بزنید تا آسیب و شکستگی آن به حداقل برسد.

ماساژ موها قبل از حمام:

یک راه خوب برای حالت دادن و مرطوب کردن موها به روش طبیعی و جلوگیری از وز شدن آن ها، ماساژ دادن آن با روغن مو است. یک ساعت قبل از شستشو موهای خود مقداری روغن نارگیل، بادام یا زیتون را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. این روغن به ساقه موهای شما نفوذ کرده و آن را از ریشه تغذیه می‌کند تا موهایی نرم تر، درخشان‌تر و بدون وز داشته باشید.

خشک کردن موها با حوله:

این مرحله ممکن است برای شما کمی خسته کننده به نظر برسد، اما این کار را برای داشتن موهای سالم باید حتما انجام شود. بعد از شامپو زدن موهای تان، یک حوله دور سرتان بپیچید تا آب اضافی آن گرفته شود و سپس نرم کننده بزنید. نرم کننده به راحتی جذب موهای خشک شده و از وز شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. مانند یک اسفنج، هرچه آب کمتری به مو جذب شود، فضای بیشتری در مو برای جذب نرم کننده آبرسان وجود دارد.

بیش از حد نرم کننده استفاده نکنید:

استفاده بیش از حد از نرم کننده، موها را سنگین می‌کند؛ و سبب می‌شود موهای شما فوق العاده چرب به نظر برسد و صاف نگه داشتن موها بعد از حمام دشوار شود.

نرم کننده را روی پوست سر نزنید:

احتمالا بارها این جمله را شنیده اید، اما دوباره می‌گوییم – نرم کننده را به پوست سر خود نزنید. به این دلیل که روی پوست سر شما رسوب کرده و منافذ پوست را مسدود می‌کند؛ و منجر به کاهش رشد مو و افزایش ریزش مو می‌شود. اگر به پوست سر مالیده اید، حتما به صورت کامل آن را بشویید. استفاده از نرم کننده روی پوست سر مانند استفاده از لوسیون قابل شستشو روی پوست خشک است. اگر پوست سر تان خشک است، نرم کننده را روی آن قرار دهید، اما قبل از بیرون آمدن از حمام حتما آن را خوب بشویید.

برای مدت طولانی نرم کننده را روی موها نگذارید:

اگر فکر می‌کنید ماندن نرم کننده روی موهای تان برای مدت زمان بیشتر، موها یتان را بیشتر مرطوب می‌کند، سخت در اشتباه هستید. زمانی که کوتیکول موی مرطوب متورم و باز می‌شود، نرم کننده‌ها کاملا سریع عمل می‌کنند. بنابراین، ماندن بیش از حد نرم کننده روی موها، سبب نفوذ بیشتر آن نمی‌شود. در واقع، ماندن طولانی مدت نرم کننده می‌تواند موهای شما را چرب کند.

حالت دادن موها هر دو هفته یکبار:

شما باید حداقل هر ۲ هفته یکبار موهای خود را حالت دهید. به خصوص اگر موهای مجعد یا گره خورده دارید، زیرا این نوع موها به سرعت خشک می‌شوند.

نکاتی برای خشک کردن موها
حوله میکروفایبر یا یک تی شرت نخی:

ممکن است از این موضوع آگاه نباشید، اما حوله‌های پارچه‌ای رطوبت را از موهای شما خارج می‌کنند و آب اضافی را از بین می‌برند. در نتیجه موها را خشک می‌کنند. علاوه بر این، بافت این حوله‌ها همچنین می‌تواند موهای شما را وز کرده و سبب شکستگی آن‌ها شود. گزینه بهتر این است که از یک حوله میکروفایبر یا یک تی شرت نخی استفاده کنید که روی موهای شما ملایم‌تر بوده و تمام رطوبت آن را از بین نبرد.

موها را حین خشک کردن زیاد مالش ندید:

اکثر زنان یا موهای خود را به شدت با حوله می‌مالند یا آن‌ها را در کلاه حوله‌ای حلقه می‌کنند تا موها بعد از حمام خشک شوند. هر دوی این روش‌های خشک کردن مو فاجعه آمیز هستند. زیرا سبب گره خوردن، وز شدن و شکستگی موها می‌شوند. راه صحیح این است که از یک تی شرت نخی یا یک حوله میکروفایبر استفاده کنید تا موهای تان به طرز درست تری خشک شود. اما بهتر است که موها به طور طبیعی و در دمای اتاق خشک شود.

استفاده از سشوار را به حداقل برسانید:

گرمای سشوار می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و مانند سایر ابزارهای حالت دهنده حرارتی سبب شکاف موها می‌شود. بنابراین، بهتر است تا حد امکان از استفاده از آن خودداری کنید. با این حال، اگر برای خشک کردن موهای خود به شدت نیاز به استفاده از سشوار دارید، بهتر است با حرارت کم آن موهای خود را خشک کنید.

نحوه شستن درست موها؛ نکاتی برای گره زدایی
وقتی روی موهای تان نرم کننده وجود دارد، آن‌ها را شانه کنید:

یک راه عالی دیگر برای جلوگیری از ریزش بیش از حد مو این است که بعد از استفاده از نرم کننده، موهای تان را زیر دوش شانه کنید. از یک شانه دندانه پهن استفاده کنید، نه از یک برس! از نیمه پایینی موهای تان شروع کنید تا همه گره‌ها به راحتی باز شود.

موهای خود را در حالت نیمه خشک شانه کنید:

اگر هنگام برس زدن موهای تان بخش بزرگی از موی تان را از دست می‌دهید، احتمالا به این دلیل است که شانه زدن را درست بعد از بیرون آمدن از حمام انجام می‌دهید. این عملکرد سبب شکسته شدن موها می‌شود. زیرا موهای خیس ظریف و بیشتر مستعد شکستن هستند. بنابراین، قبل از این که موهای تان را با یک برس موی دندانه پهن شانه کنید، صبر کنید تا حدود ۷۰ درصد موهای شما خشک شود. اما بهتر آن است تا موهای تان را زمانی که کاملا خشک شده، شانه بزنید.

بعد از خشک کردن موهای خود از نرم کننده استفاده کنید:

این کار از وز شدن موها نیز جلوگیری می‌کند. کافی است پس از کمی موهای تان خشک شود. مقدار نرم کننده یا سرم صاف کننده به موهای خود بمالید. اگر موهای خشکی دارید، حتما از محصولی استفاده کنید که الکل نداشته باشد، زیرا الکل موهای شما را بیشتر خشک می‌کند.

استفاده از محصولات مراقبت از مو را محدود کنید:

از استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو مانند اسپری مو، موس، ژل و ... روی موها خودداری کنید. زیرا منافذ پوست سر را مسدود می‌کنند و در نهایت منجر به ریزش مو می‌شوند.

مدت زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید:

سعی کنید دوش گرفتن تان طولانی نباشد. زیرا هر چه موهای شما خیس بماند، حالت شکنندگی بیشتری خواهد داشت.

هنگامی که یاد بگیرید چگونه موهای خود را به درستی شامپو بزنید، حالت دهید، خشک کنید و شانه کنید. شاهد بهبود قابل توجهی در سلامت موهای خود خواهید دید. شاید انجام این تغییرات جزئی نتایج آنی و سریع نداشته باشد، اما به مرور زمان تاثیرگذاری فوق العاده‌ای در سلامت موهای تان خواهد داشت. برخی از نکات شست و شوی موها ممکن است بسیار ساده به نظر برسند، اما در مراقبت از موهای شما نقش مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، شستن موها با آب ولرم و محدود کردن میزان استفاده از محصولات مو.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید