آمریکا برای تسهیل فروش اسلحه به متحدانش، کارگروه ویژه تشکیل داد


آمریکا برای تسهیل فروش اسلحه به متحدانش، کارگروه ویژه تشکیل داد

وزارت دفاع آمریکا در پی تشدید تنش‌ها با چین و همچنین باتوجه به جنگ اوکراین، کارگروهی ویژه جهت تسهیل فروش تسلیحات به متحدانش تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال‌استریت ژورنال، پنتاگون با هدف یافتن راه‌های آسان تحویل تسلیحات ساخت آمریکا به متحدان این کشور، کارگروهی ویژه تشکیل داده است.

به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، ریاست این کارگروه جدید و ویژه به طور مشترک برعهده معاونان وزیر دفاع آمریکا بوده و در آن نمایندگانی از واحدهای مختلف پنتاگون عضویت دارند.

این منبع با اشاره به این مساله گفت: موضوع تشکیل کارگروه، اقدامات و گام‌های کاربردی در فرآیند(تحویل) است. اینکه چطور می‌توانیم به شکلی بهینه‌تر، ناکارآمدی‌های سیستم را حذف کنیم به طوری که این اقدامات برای تمام کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم، قابل اعمال باشد.

به گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا، این بازنگری در پی تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و چین بر سر تایوان و همچنین لزوم تجدید مهمات متحدان آمریکا در اروپا، صورت گرفته؛ انبارهایی که به‌دنبال کمک‌های نظامی کشورهای اروپایی به اوکراین برای مقابله با روسیه، تحلیل رفته است.

وی افزود: استدلال واشنگتن درباره تجهیزات آمریکایی از دیرباز این بوده که این کار «بهترین کار است» و چون بهترین کار است، پرهزینه‌ترین هم محسوب می‌شود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، نگرانی و دغدغه واشنگتن این است که افزایش قیمت‌ها و پروسه پیچیده تایید فروش اسلحه که پنتاگون با نظارت وزارت خارجه و مجوز کنگره مسئولیت آن را برعهده دارد، آمریکا را در رقابت با چین و روسیه، در موضع ضعف قرار دهد. «سرعت کُند آمریکا در تحویل تسلیحات، می‌تواند اطمینان برخی کشورها درباره تمایل واشنگتن برای شراکت با آنها را از بین برده و مشتریان این کشور را برای خرید اسلحه به جایی دیگر روانه کند.»

به گفته یکی دیگر از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا، این کارگروه در عین حال که کاغذبازی‌ها و موانع اداری داخلی را در آمریکا حذف می‌کند، باعث می‌شود که مقامات آمریکایی به خریداران خارجی در ارائه پیشنهاد خرید اسلحه کمک کنند به طوری که نگرانی‌های امنیت ملی در واشنگتن ایجاد نشود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، یکی دیگر از موانع و پیچیدگی‌های تسریع فروش اسلحه، «نگرانی‌ها» درباره کاهش موجودی زرادخانه تسلیحات و مهمات آمریکا است زیرا براساس گزارش‌ها، انبارهای تسلیحاتی آمریکا در پی ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی به کی‌یِف تحلیل رفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان