جاسوسی پلیس آمریکا از 250 میلیون شهروند با یک ابزار ارزان و عمومی


جاسوسی پلیس آمریکا از 250 میلیون شهروند با یک ابزار ارزان و عمومی

با گسترش فناوری در زندگی روزمره و تبدیل شدن گوشی‌های هوشمند به یک همراه همیشگی، مسئله حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از جاسوسی اطلاعات نسبت به قبل بسیار پررنگ‌تر شده است. این موضوع در آمریکا حساسیت دو چندان داشته و اکنون با انتشار گزارشی که نشان...

با گسترش فناوری در زندگی روزمره و تبدیل شدن گوشی‌های هوشمند به یک همراه همیشگی، مسئله حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از جاسوسی اطلاعات نسبت به قبل بسیار پررنگ‌تر شده است. این موضوع در آمریکا حساسیت دو چندان داشته و اکنون با انتشار گزارشی که نشان می‌دهد پلیس و نهاد‌های نظارتی به راحتی اطلاعات موقعیت مکانی ۲۵۰ میلیون شهروند را بدون اجازه جمع‌آوری می‌کنند، سروصدای زیادی به پا کرده است.

خبرگزاری APnews آمریکا اخیراً یک گزارش جنجالی منتشر کرده است که نشان می‌دهد پلیس و برخی نهادهای مجری قانون این کشور از یک ابزار ردیابی تلفن همراه کم هزینه به نام Fog Reveal استفاده کرده و شهروندان را رصد می‌کنند.

به نظر می‌رسد که این ابزار جاسوسی حداقل از سال ۲۰۱۸ برای تحقیقات مختلف از جمله ردیابی افراد مظنون به قتل و شرکت‌کنندگان در شورش 6 ژانویه (16 دی ماه) که منجر به از دست رفتن کنترل کنگره آمریکا شد، توسط مقامات قانونی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است.

این ابزار توسط یک شرکت آمریکایی به نام Fog Data Science در ویرجینیا ساخته شده و برای راه‌اندازی آن هیچ نیازی به حکم قضایی نیست؛ این در حالی است که طبق قوانین فعلی ایالات متحده برای دریافت داده‌های مربوط به موقعیت مکانی یک شهروند آمریکایی باید شرکت‌های ارائه دهنده این اطلاعات مجوز دریافت کنند و روند دریافت مجوز هم هفته‌ها زمان نیاز دارد.

هر گوشی یک ردیاب در جیب شهروندان

ابزار جاسوسی Fog Reveal از شماره شناسایی تبلیغاتی گوشی‌های هوشمند که یک عدد منحصر به فرد برای هر گوشی است، برای ردیابی افراد استفاده می‌کند. این شماره شناسایی معمولاً به منظور جمع‌آوری داده‌های خاص در جهت ارائه تبلیغات هدفمند بر اساس موقعیت مکانی و علاقه کاربر توسط برندهای بزرگی همچون استارباکس و نرم‌افزار مسیریابی Waze مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدت کوتاهی پس از انتشار این گزارش فروشگاه زنجیره‌ای استارباکس و مدیرعامل نرم‌افزار Waze (که اکنون زیرمجموعه گوگل محسوب می‌شود) صراحتاً هرگونه اشتراک‌گذاری داده با ابزار جاسوسی Fog Reveal را رد کردند.

در همین رابطه بخوانید:

- دوربین گوشی به ابزار جدید سارقان اشیا داخل خودرو تبدیل شد!
- کشف حفره امنیتی SQUIP در تمامی پردازنده‌های AMD Zen؛ رایزن در معرض خطر

در ادامه این گزارش توضیح داده شده که داده‌های جمع‌آوری شده توسط Fog Reveal را می‌توان به منظور تحلیل الگوهای زندگی یک فرد مورد استفاده قرار داد. برای مثال مقامات می‌توانند با ردیابی شماره شناسایی یک فرد مسیر پیاده‌روی او تا محل کار را بررسی کرده و تمام فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس این مسیر را علامت‌گذاری کنند.

نهادهای دولتی آمریکا برای دسترسی به این ابزار و اطلاعات آن سالانه ۷۵۰۰ دلار پرداخت می‌کنند که رقم ناچیزی است. علاوه بر این مشخص شده که شرکت Fog Data Science با ۴۰ سازمان و نهاد نظارتی آمریکا قرارداد همکاری منعقد کرده و اطلاعات بیش از ۲۵۰ میلیون گوشی هوشمند را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

جاسوسی پلیس آمریکا از 250 میلیون شهروند با یک ابزار ارزان و عمومی

در حال حاضر ابزار Fog Reveal می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و الگوی زندگی یک فرد را به مدت ۱۸۰ روز نگهداری کند، هرچند که متیو برادریک (Matthew Broderick)، یکی از مدیران شرکت Fog Data Science اعلام کرده است که ابزار ساخت آن‌ها به راحتی می‌تواند به مدت سه سال اطلاعات یک شناسه آگهی را ثبت و نگهداری کند.

انتشار این گزارش و تأیید اطلاعات آن باعث ایجاد یک موج جدید نگرانی در رابطه با حریم خصوصی و دسترسی بدون اجازه مقامات دولتی ایالات متحده به داده‌ها و اطلاعات شهروندان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق