نشانه‌های عفونت ادراری در زنان


نشانه‌های عفونت ادراری در زنان

متخصص زنان و زایمان گفت:سوزش ادرار شایعترین علامت عفونت ادراری در زنان است؛ضمن اینکه تکرر ادرار،بوی ناخوشایند و تغییر رنگ ادرار نیز از دیگر نشانه‌های عفونت ادراری است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،مرجان قائمی، متخصص زنان و زایمان و هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما در پاسخ به این سوال که «وجه تمایز عفونت‌های ادراری در بانوان با دیگر عفونت‌ها چیست؟»، گفت: خیلی از عفونت‌های ایجاد شده در بانوان به دنبال عفونت‌های دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود که بعضی از علائم آن با عفونت ادراری مشترک است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه،سوزش ادرار در هر دو نوع عفونت وجود دارد. در این بین بعضی از علائم مانند: تب،درد، تکرر ادرار، تهوع و استفراغ، وجه تمایز عفونت ادراری محسوب می‌شود.

این متخصص زنان گفت: ترشحات واژینال همراه با سوزش و خارش نیز وجه تمایز عفونت واژینال است. عفونت‌های ادراری ترشحات غیرطبیعی ندارند اما عفونت‌های مجاری تناسلی دارای ترشح همراه با سوزش و خارش هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:عفونت ادراری در بانوان که جراحی‌های سیستم مجاری ادراری داشته‌اند،دیابت دارند و یا دچار سنگ کلیه هستند، نیاز به بررسی بیشتر و توجه ویژه‌ای دارند.

وی گفت: عفونت ادراری در بانوان باردار حائزاهمیت بیشتری است؛ زیرا سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد.

قائمی در پاسخ به این سوال که «آیا این عفونت‌ها خود به خود بهبود می‌یابند؟»،گفت: در صورت بروز عفونت ادراری حتی با علائم خفیف نیاز به پیگیری و در صورت لزوم درمان دارد.

این متخصص زنان عوامل خطر مستعد کننده افراد به عفونت ادراری را شامل؛مبتلایان به دیابت با قند کنترل نشده،بیماران نیازمند به مصرف طولانی مدت کورتونها،بانوان مبتلا به سنگ کلیه دانست و بهترین راه پیشگیری از بروز عفونت ادراری را مصرف آب و مایعات بیشتر عنوان کرد.

قائمی علت بیشتر بودن آمار بانوان مبتلا به عفونت ادراری نسبت به مردان را، کوتاه بودن فاصله مقعد با دستگاه ادراری بانوان دانست و گفت: احتمالاً رد شدن باکتری‌های دستگاه گوارش از سمت مقعد به مجاری ادراری باعث ایجاد رشد و تکثیر عفونت می‌شود.

وی در ارتباط با عفونت ادراری در بانوان یائسه،گفت:عفونت ادراری در این بانوان با احتمال بیشتری رخ می‌دهد.سوزش ادرار، بی اختیاری ادرار و تکرر ادرار از جمله علائم احتمالی عفونت ادراری در بانوان یائسه است.

قائمی متذکر شد: گرچه در تعدادی از این بانوان پس از آزمایش ادرار عفونت تشخیص داده نمی شود که در این صورت، این علائم مربوط به تغییرات هورمونی و آناتومیکی است که با درمان‌های موضعی هورمونی بهبود می‌یابند؛ البته در صورتی که منع مصرف هورمونی در این افراد وجود نداشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان ابراز کرد:علامت عفونت دستگاه ادراری تحتانی شامل سوزش ادرار، تکرر ادرار،بوی ناخوشایند ادرار، تغییر رنگ ادرار یا خونی شدن ادرار است.

وی گفت: سوزش ادرار شایعترین علامت عفونت ادراری است اما این علامت می‌تواند به دلایل دیگری نیز رخ دهد؛بنابراین انجام آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری ضروری است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!