ساخت الماس از زباله های پلاستیکی


دانشمندان فرآیندی ایجاد کرده اند که می تواند با استفاده از لیزر در یک چشم به هم زدن پلاستیک را به الماس های ریز تبدیل کند. به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان آلمانی با پرتوهای شدیدی که به یک...

ساخت الماس از زباله های پلاستیکی

دانشمندان فرآیندی ایجاد کرده اند که می تواند با استفاده از لیزر در یک چشم به هم زدن پلاستیک را به الماس های ریز تبدیل کند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان آلمانی با پرتوهای شدیدی که به یک لایه نازک پلاستیک تابانده شد، توانستند الماس واقعی تولید کنند. این نانو الماس به طور فزاینده ای در ساخت حسگرهای کوانتومی بسیار حساس و همچنین ایجاد فرصت هایی برای بازیافت زباله های پلاستیکی حیاتی می شوند.

این پیشرفت می تواند منجر به تقاضای بیشتر برای بطری های آب و سایر ظروف شود که اغلب به طبیعت ریخته شده و همچنین پیامد هایی برای علم سیاره‌ شناسی داشته و به آنچه در داخل نپتون و اورانوس می‌گذرد، نور تازه‌ ای می‌ افکند.

در آزمایش‌ هایی که انجام شد، محققان با لیزر به یک ورقه پلاستیکی PET پلی اتیلن ترفتالات که در بسته‌ بندی ظروف غذا و نوشیدنی رایج است، شلیک کردند. طی این فرایند، مواد فویل مانند برای مدت کوتاهی تا دمای ۶ هزار درجه سانتیگراد گرم شده واین ماده را میلیون ها برابر فشار اتمسفر برای چند میلیاردم ثانیه فشرده کرد. این تیم توضیح می ‌دهد که این فشار شدید باعث شکل ‌گیری نانوالماس ‌های کوچک شده است.

به گزارش سیناپرس، پروفسور دومینیک کراوس از دانشگاه روستوک در این رابطه توضیح می دهد: تاکنون الماس هایی از این نوع عمدتاً از طریق انفجار مواد تولید شده اند. با کمک فلاش های لیزری، می توان آنها را در آینده بسیار تمیزتر ساخت.
این نانو الماس ‌ها را می ‌توان با توجه به اندازه با اتم‌های دیگر به صورت سفارشی برش داد. لیزر اشعه ایکس به این معنی است که ما یک ابزار آزمایشگاهی داریم که می تواند رشد الماس را دقیقاً کنترل کند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencefocus

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت