این خوراکی‌ها سرطانزا هستند


این خوراکی‌ها سرطانزا هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه نمک‌های صورتی، دریا و یا سنگ نمک سرشار از ناخالصی است، گفت: این نمک‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

غزاله اسلامیان، با اشاره به اینکه نمک‌های دیگری به غیر از نمک ید دار تصفیه شده در بازار وجود دارد، اظهار کرد: نمک‌هایی با فرم‌ها و نام‌های مختلف مثل سنگ نمک، نمک صورتی و آبی و یا نمک دریا از جمله آن‌ها است که با اهداف تجاری به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هر نوع نمکی که در طبیعت وجود دارد، در شرایط عادی با ناخالصی همراه است خاطرنشان کرد: بسته به اینکه نمک از چه منطقه‌ای برداشت می‌شود، ناخالصی‌ها و طبیعتاً رنگ آن هم متفاوت است.

اسلامیان با بیان اینکه نمک زمانی که به کارخانه می‌رسد، ناخالصی‌های آن از بین می‌رود، بلوری شکل شده و به آن ید اضافه می‌شود، گفت: نمک کریستاله و یددار سالم‌ترین نمکی است که متخصصان استفاده از آن را توصیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمک‌های صورتی، دریا و یا سنگ نمک در واقع سنگ نمکی است که از دل طبیعت استخراج شده و سرشار از ناخالصی است، خاطرنشان کرد: این نمک‌ها خطر ابتلاء به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان کبد و مثانه را بالا می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این‌که استفاده طولانی مدت از نمک‌های تصفیه نشده خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد هشدار داد: مطالعات انجام شده نشان دهنده این است که استفاده از این نمک‌ها التهاب‌اور و امکان رسوب کردن آن در عروق و کبد بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه علاوه بر ناخالصی‌های نمک‌های رنگی، استفاده از این نمک‌ها مشکلات دیگری نیز در پی دارد خاطرنشان کرد: نمک‌های تصفیه نشده در مقایسه با نمک یددار کریستاله شوری کمتری دارند به طور مثال یک قاشق نمک تصفیه شده شورتر از یک قاشق نمک تصفیه نشده یا سنگ نمک است بنابراین زمانی‌که از این نوع نمک‌ها استفاده می‌کنید برای مزه‌دار کردن غذا از مقدار بیشتری نمک استفاده می‌کنید، در نتیجه هم نمک بیشتری مصرف می‌کنید و هم ناخالصی بیشتری همراه با این نمک‌ها وارد بدنتان می‌شود.

اسلامیان با بیان این که نمک‌های تصفیه نشده مجوز مصرف از سوی سازمان غذا و دارو ندارند، ادامه داد: تبلیغاتی که در راستای مفید بودن این نمک‌ها برای سلامت می‌شود، دقیقاً برعکس است. در این تبلیغات ادعا می‌شود این نمک‌ها برای سلامت مفید است و همین ادعا‌های بی‌پایه و اساس افراد را ترغیب به استفاده بیشتر از نمک می‌کند در حالی‌که مهمترین مساله درباره هر نوع نمکی مضر بودن آن است و باید تا جای ممکن مصرف نمک را به حداقل برسانیم.

وی با تاکید بر این‌که مقدار مجاز مصرف نمک، پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری در روز است تاکید کرد: یک فرد سالم بزرگسال بیشتر از این مقدار مجاز به استفاده از نمک در روز نیست.

عضوهیئت علمی دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه نسبت به نمک پنهان موجود درمواد غذایی هشدار داد و افزود: رب گوجه فرنگی، انواع کنسروها، بیسکویت‌ها، کیک‌ها و سایر فرآورده‏‌ها دارای مقادیر قابل توجهی نمک اند که باید در زمان استفاده از آن به اطلاعات تغذیه‌ای آن توجه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس