عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن


عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض کاشت دندان است که دندانپزشک برای جلوگیری از آن روی نکات مراقبتی تاکید زیادی دارد. اگر کاشت ایمپلنت داشته‌اید و نگران ابتلا به عفونت هستید یا علائم آن را دارید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح...

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض کاشت دندان است که دندانپزشک برای جلوگیری از آن روی نکات مراقبتی تاکید زیادی دارد. اگر کاشت ایمپلنت داشته‌اید و نگران ابتلا به عفونت هستید یا علائم آن را دارید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عفونت کاشت دندان چه علائمی دارد؟ کدام عوامل باعث بروز این عارضه می‌شوند؟ چگونه دندانپزشک آن را تشخیص می‌دهد؟ از چه راه‌هایی می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ در صورت عفونت باید ایمپلنت را خارج کرد یا راه‌حل دیگری برای آن هست؟ درصورتی‌که عفونت درمان نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر می‌خواهید برای معاینه ایمپلنت و تشخیص به‌موقع عفونت به دندانپزشک و متخصص ایمپلنت مراجعه کنید، می‌توانید از طریق پلتفرم دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

عفونت ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی پرطرفدار است. افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با کاشت دندان فضای خالی را پر کنند. ایمپلنت دندان علاوه بر مراحل پیچیده و زمان‌بر، هزینه بالایی هم دارد. قیمت ایمپلنت دندان در برخی برندهای top level بسیار بیشتر هم می‌شود. اما باید این نکته را یادآور شد که با وجود استفاده از بهترین برندها باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد.

گاهی ایمپلنت‌ها عفونت کرده و علائمی ایجاد می‌کنند. عفونت باعث التهاب بافت نرم شده و حتی ممکن است باعث ازبین‌رفتن استخوان‌های اطراف آن شود. در بیشتر مواقع شرایطی به نام پری ایمپلنت باعث بروز این عارضه می‌شود. این التهاب شبیه به بیماری لثه بوده و استخوان و بافت لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آندر این تصویر می‌توانید عفونت ایمپلنت را مشاهده کنید.

علت عفونت ایمپلنت

برخی افراد بعد از کاشت دندان مراقبت از ایمپلنت و رعایت بهداشت را جدی نمی‌گیرند. مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شوند، عبارتند از:

  • آب کافی مصرف نمی‌کنید. هیدراته ماندن به دفع مواد زائد بدن کمک می‌کند. به‌خصوص در چند هفته اول بعد از جراحی به این موضوع دقت داشته باشید.
  • قند زیاد می‌خورید. شکر برای سلامت دندان بسیار مضر است. مصرف قند را محدود کرده و بعد از خوردن قند حتما مسواک بزنید.
  • معاینه منظم را جدی نمی‌گیرید. معاینه منظم به دندانپزشک خطر عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • بهداشت دهان و دندان را جدی نمی‌گیرید. روزی چند بار باید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

به نقل از implantnyc در رابطه با علت اصلی عفونت ایمپلنت:

تعداد فزاینده‌ای از مطالعات گزارش می‌کنند که پری ایمپلنت تا ۳۰٪ از تمام ایمپلنت‌های قرار داده شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باکتری‌های بی‌هوازی مقصر اصلی ابتلا به این عارضه هستند.

علائم عفونت ایمپلنت چیست؟

اصلی‌ترین علائم عفونت ایمپلنت شامل موارد زیر می‌شود.

  • درد و مشکل در جویدن: بعد از کاشت دندان مقداری درد طبیعی است. اما این درد باید با داروهای مسکن برطرف شود. اگر درد افزایش پیدا کرد یا هنگام جویدن و صحبت‌کردن شدید شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تب، تورم و قرمزی: تورم و قرمزی در چند روز اول طبیعی است. اما اگر این علائم ادامه داشت یا با تب همراه بود، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • طعم و بوی بد دهان: با تجمع باکتری‌ها در لثه و دهان ممکن است طعم بدی در دهان خود احساس کنید. گاهی هم بوی بد دهان به طور دائمی می‌تواند آزاردهنده باشد.
  • خونریزی یا ترشح چرک: وجود عفونت باعث تجمع گلبول‌های قرمز و سفید در آن ناحیه می‌شود. در نتیجه ممکن است از لثه خون و چرک خارج شود. اگر این علائم بیش از چند روز اول ادامه داشت، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • شل شدن ایمپلنت: ایمپلنت‌ها روی استخوان فک پیچ می‌شوند تا تکان نخورند. اگر ایمپلنت شل شود، نشانه مشکلی در استخوان و لثه است. یکی از دلایل آن می‌تواند عفونت باشد.

در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آنعفونت ایمپلنت باعث می‌شود که هنگام غذاخوردن یا صحبت کردن احساس ناراحتی کنید.

تشخیص عفونت ایمپلنت

برای تشخیص عفونت ایمپلنت دندانپزشک اطراف ایمپلنت را معاینه می‌کند. علائمی مانند التهاب لثه، خونریزی یا چرک نشانه عفونت هستند. همچنین تصویربرداری اشعه ایکس احتمال ازدست‌دادن استخوان را بررسی می‌کند. معمولا عفونت ایمپلنت دردی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود.

بعد از تشخیص عفونت ایمپلنت، دندانپزشک باید علت آن را نیز تشخیص دهد. زاویه‌دار شدن ایمپلنت در استخوان، قرارگرفتن ایمپلنت‌ها نزدیک به هم، رعایت‌نکردن بهداشت، کیفیت پایین استخوان، دیابت، سیگارکشیدن و شکستگی ایمپلنت می‌توانند از دلایل عفونت باشند.

بعد از کاشت ایمپلنت حتما به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر نوع مشکلی به‌موقع تشخیص داده شود. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

درمان عفونت ایمپلنت

پس از تشخیص عفونت، باید سریعا برای درمان اقدام کرد. درمان عفونت ایمپلنت دندان باتوجه‌به میزان عفونت و ازدست‌رفتن استخوان تعیین می‌شود. دندانپزشک یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند.

۱. تجویز آنتی بیوتیک

اگر عفونت در مراحل ابتدایی باشد، می‌توان با تجویز آنتی بیوتیک مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر داروهای آنتی‌بیوتیک کارساز نبوده و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد.

۲. تمیز کردن فیزیکی ایمپلنت

به این فرایند دبریدمان زیر مخاطی می‌گویند. با استفاده از کورت فیبر کربن یا دستگاه اولتراسونیک کیسه‌های مخاطی پاک‌سازی می‌شوند. امواج با فرکانس بالا آلودگی اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کنند. گاهی ممکن است دندانپزشک از ابزارهای جرم‌گیری ظریف هم استفاده کند.

۳. جراحی

زمانی که ایمپلنت در محل نادرستی قرار گرفته باشد، تنها راه جراحی است. در این روش فلپ باز شده و از مواد ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده فیزیکی استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی به این روش دبریدمان فلپ باز می‌گویند.

۴. برداشتن ایمپلنت

اگر به دلیل عفونت مقدار زیادی از استخوان از بین رفته باشد، جراح مجبور است ایمپلنت را خارج کند. اگر ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر شود، برداشتن ایمپلنت توصیه می‌شود. معمولا بعد از پیوند استخوان و چندین ماه بهبودی کامل می‌توان مجدد کاشت دندان را انجام داد.

زمانی که ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر می‌شود، تنها راه‌حل برداشتن ایمپلنت است.

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آندندانپزشک پس از معاینه و بررسی میزان عفونت نوع درمان را انتخاب می‌کند.

روش درمان خانگی عفونت ایمپلنت چیست؟

عفونت ایمپلنت عارضه جدی بوده و حتما باید برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کرد. با هیچ یک از روش‌های خانگی نمی‌توان عفونت را برطرف کرد. ممکن است دندانپزشک در مراحل اولیه داروهای آنتی‌بیوتیک ضعیف را تجویز کند.

راهی برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت وجود دارد؟

برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت باید نکات مراقبتی را به طور دقیق رعایت کنید. مراقبت از ایمپلنت از زمان اتمام جراحی شروع شده و همیشه باید رعایت شوند. برای پیشگیری از عغونت ایمپلنت کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
  • از نخ دندان استفاده کنید.
  • بعد از خوردن غذاهای شیرین بلافاصله مسواک بزنید.
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینه منظم را در برنامه خود قرار دهید.

برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت باید روزی دوبار و بعد از خوردن غذاهای شیرین مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوید.

سوالات متداول شما

اگر ایمپلنت دندان انجام داده‌اید، احتمالا بابت عفونت و مشکلات این‌چنینی نگرانی داشته و با سوالاتی روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

آیا می توان ایمپلنت عفونت کرده را نگه داشت؟

اگر عفونت خیلی شدید نباشد، با روش‌های مختلفی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک، تمیزکردن فیزیکی یا بازسازی استخوان می‌توان مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت به حدی باشد که ایمپلنت شل شود، باید آن را خارج کرد. احتمالا بعد از گذشت چند ماه با پیوند استخوان بتوان دوباره ایمپلنت را قرار داد.

آیا با گذشت چند سال از کاشت دندان باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد؟

بعد از کاشت دندان باید هر چند وقت یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد. رعایت‌نکردن بهداشت و استفاده‌نکردن از نخ دندان از دلایل اصلی عفونت هستند.

اگر عفونت ایمپلنت را درمان نکنیم چه می شود؟

در صورت عدم درمان، عفونت پیشرفت کرده، بافت لثه متورم شده و استخوان از دست می‌رود. در این شرایط ایمپلنت شل شده و تنها راه برای کنترل عفونت خارج‌کردن ایمپلنت به طور کامل است.

آیا آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت موثر است؟

اگر عفونت ایمپلنت شدید نباشد، دندانپزشک داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اما زمانی که عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند عفونت را درمان کند.

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

عفونت ایمپلنت، علائم و درمان آن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض جدی است که باید با رعایت نکات مراقبتی از آن پیشگیری کرد. حتما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود. معمولا این عارضه درد نداشته و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود. اما علائمی مانند خونریزی، چرک، تورم، قرمزی و تب می‌توانند از علائم عفونت ایمپلنت دندان باشند.

اگر بعد از انجام ایمپلنت هر روز حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید و قند زیاد بخورید، احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. در صورت بروز این عارضه دندانپزشک از روش‌هایی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک، تمیزکردن فیزیکی، جراحی یا برداشتن ایمپلنت استفاده می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دندانپزشک و متخصص ایمپلنت می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
منابع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری