مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟


مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

برای داشتن لبخندی زیبا می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد؛ اما برای حفظ لبخند زیبا باید مراقبت از ایمپلنت را نیز یاد گرفت. اگر قصد کاشت دندان را دارید یا ایمپلنت را انجام داده‌اید، حتما باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. در غیر این صورت با...

برای داشتن لبخندی زیبا می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد؛ اما برای حفظ لبخند زیبا باید مراقبت از ایمپلنت را نیز یاد گرفت. اگر قصد کاشت دندان را دارید یا ایمپلنت را انجام داده‌اید، حتما باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. در غیر این صورت با عوارض مختلفی روبرو می‌شوید. در ادامه توضیح می‌دهیم که برای مراقبت هر چه بهتر از ایمپلنت باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ آیا تنها با مسواک زدن می‌توان از آن مراقبت کرد؟ اگر بهداشت ایمپلنت به‌خوبی رعایت نشود، چه مسائلی پیش می‌آید؟

درصورتی‌که قصد انجام ایمپلنت را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کاشت و مراقبت‌های بعد از آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

نکات مهم در مراقبت از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روشی بسیار خوب برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اما این روش روند بهبودی طولانی داشته و قیمت ایمپلنت دندان نیز بالا است. پس برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از عوارض جدی بعد از کاشت دندان باید به مسائل مراقبتی دقت داشته باشید.

مراقبت از ایمپلنت دندان دقیقا از زمان خارج‌شدن از مطب شروع می‌شود. باید تمامی نکات مهم را از دندانپزشک سوال کرده تا دچار عوارض جدی نشده و طول عمر ایمپلنت افزایش پیدا کند. مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید، شامل موارد زیر می‌شود.

۱. تورم و درد را مدیریت کنید.

تا چند روز بعد از کاشت دندان مقداری درد و خونریزی طبیعی است. ممکن است بزاق شما کمی رنگ قرمز داشته باشد. این عارضه در کمتر از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. اما اگر خونریزی ادامه داشت، حتما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اغلب داروهای مسکن بدون نسخه درد ناشی از ایمپلنت را کاهش می‌دهند. گاهی هم ممکن است پزشک داروی مسکن قوی‌تری تجویز کند. برای کنترل تورم در ۲۴ ساعت اول باید از کمپرس یخ استفاده کنید. گاهی برای کاهش خطر عفونت آنتی‌بیوتیک نیز تجویز می‌شود. سعی کنید داروها را به طور منظم در ساعت تعیین شده مصرف کنید.

برای کاهش تورم و درد در ۲۴ ساعت اول بعد از ایمپلنت می‌توانید از کمپرس یخ هر ۱۵ دقیقه یک‌بار استفاده کنید.

۲. به بهداشت دهان اهمیت دهید.

بعد از کاشت ایمپلنت باید بهداشت دهان و دندان بهتر از قبل رعایت شود. باید مسواک خود را تعویض کرده و از برس‌های نرم استفاده کنید. مسواک‌های زبر سطح ایمپلنت را خراش می‌دهند. دو بار در روز به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بعد از جراحی می‌توانید به‌آرامی اطراف ایمپلنت را مسواک بزنید. از روز بعد جراحی برای چندین روز با محلول آب‌نمک دهان را شستشو دهید.

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟بهداشت دهان و دندان بسیار مهم بوده و باید حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.

۳. در خوردن و آشامیدن احتیاط کنید.

تا چند روز بعد از جراحی نباید غذاهای سفت مصرف کنید. سعی کنید وعده‌های غذایی را با مایعات پر کنید. مایعات مصرفی نباید خیلی داغ یا تند باشند. بعد از ۳ یا ۴ روز می‌توانید به‌مرور غذاهای معمول را بخورید. البته برای خوردن غذاهای سفتی که ممکن است به ایمپلنت فشار وارد کنند، باید تا زمان بهبودی کامل صبر کنید.

۴. از غذاهای سفت و چسبنده دوری کنید.

غذاهای سفت و چسبنده می‌توانند به ایمپلنت دندان آسیب وارد کنند. حتی برخی از این غذاها ممکن است دندان‌های طبیعی را نیز خراب کنند. برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • یخ
  • کارامل
  • میوه خشک
  • آب‌نبات
  • تافی
  • چیپس سیب‌زمینی
  • هویج
  • سیب
  • استیک.

به نقل از fiorittodental در رابطه با مراقبت از ایمپلنت حین غذا خوردن:

یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت ضربه ناشی از فشار زیاد یا نیروی گازگرفتن روی محل ایمپلنت است. به همین دلیل مهم است که از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید و سعی کنید غذا را در این ناحیه نجوید، حتی اگر روکش موقت دارید.

۵. استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید.

طبق آماری که در آمریکا به‌دست‌آمده است، تنها ۱۶٪ از بزرگسالان نخ دندان استفاده می‌کنند. اگر شما هم جز ۸۴ درصدی هستید که از نخ دندان استفاده نمی‌کنند، باید بعد از ایمپلنت آن را جدی بگیرید. برای مراقبت از ایمپلنت باید هر روز از نخ دندان استفاده کنید. اطراف ایمپلنت باید با نخ دندان بادقت تمیز شود. نخ دندان‌های مخصوص کاشت وجود دارد که بهتر اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کنند.

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟با استفاده از نخ دندان به‌خوبی اطراف ایمپلنت را تمیز کنید.

۶. از محصولات مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

بعد از کاشت دندان از خمیردندان و دهان‌شویه‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. برخی از محصولات بیش از حد ساینده هستند و باعث ناراحتی شدید می‌شوند. محصولات بهداشتی که دارای طعم شدید مانند نعناع یا دارچین هستند، احساس ناراحتی در دهان ایجاد می‌کنند.

۷. از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید.

به‌طورکلی برای سلامت خود باید از این مواد دوری کنید. اما بعد از کاشت ایمپلنت این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حداقل ۶ ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد و زخم بهبود پیدا کند. مصرف الکل و سیگار روند بهبودی را کند کرده و باعث بروز برخی عوارض می‌شوند.

۸. به طور منظم به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

با وجود رعایت تمامی موارد بهداشتی بعد از انجام ایمپلنت احتمال بروز مشکلاتی در دهان و دندان وجود دارد. به همین دلیل باید باتوجه‌به توصیه پزشک حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟بعد از کاشت دندان معاینه منظم ضروری است.

بلافاصله بعد از ایمپلنت کدام اقدامات فوری را انجام دهیم؟

بعد از کاشت ایمپلنت باید برخی نکات را رعایت کرده تا کمترین عوارض ایجاد شود. مراقبت از ایمپلنت در کوتاه‌مدت می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • برای کنترل خونریزی گاز استریل در دهان گذاشته می‌شود. آن را گاز بگیرید.
  • در ۸ تا ۱۲ ساعت اول بعد از جراحی سر خود را پایین نگه ندارید و از حرکت بیش از حد خودداری کنید.
  • از کمپرس یخ هر ۱۵ دقیقه یک‌بار استفاده کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی فقط از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید.
  • داروهای تجویزی را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول دهان خود را نشویید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های مراقبت از ایمپلنت بهتر است با متخصص ایمپلنت مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

سوالات متداول شما

اگر قصد ایمپلنت دندان را دارید و می‌خواهید نکات مراقبت از ایمپلنت را بدانید، احتمالا در این مورد با سوالاتی روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

آیا برای مراقبت از ایمپلنت دندان استفاده از مسواک و نخ دندان ضروری است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر به طور منظم اطراف ایمپلنت را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، احتمال عفونت یا پوسیدگی دندان‌های مجاور وجود دارد. حداقل دو بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

اگر به خوبی از ایمپلنت مراقبت نشود، چه اتفاقی میفتد؟

در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی احتمال پوسیدگی دندان‌های کناری، عفونت ایمپلنت یا شکستن آن وجود دارد. غذاهای سفت باعث شکسته شدن ایمپلنت شده و عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

مسواک بین دندانی یا ارتودنسی چیست؟

مسواک‌های بین دندانی یا ارتودنسی برس‌های بسیار کوچکی هستند که بین دندان‌ها را راحت‌تر تمیز می‌کنند. در زمان ارتودنسی ثابت باید از این مسواک‌ها استفاده کرد. بعد از ایمپلنت نیز می‌توان برای دسترسی بیشتر به کناره‌های ایمپلنت از مسواک ارتودنسی استفاده کرد.

آیا برای مراقبت از ایمپلنت باید از واتر جت استفاده کرد؟

واترجت وسیله‌ای است که آب را با فشار خارج کرده و تمیزکردن دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند. خرید واترجت بعد از ایمپلنت دندان ضروری نیست. اما می‌توانید برای مراقبت بهتر از ایمپلنت از آن استفاده کنید.

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

مراقبت از ایمپلنت شامل چه نکاتی می شود؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

مراقبت از ایمپلنت بسیار مهم بوده و از عوارض جدی جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید زودتر محل کاشت بهبود پیدا کند و در درازمدت ایمپلنت‌ها دچار مشکل نشوند، باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بعد از جراحی از کمپرس یخ استفاده کرده و داروها را مرتب مصرف کنید. ۳ تا ۴ روز غذاهای نرم بخورید. غذا نباید خیلی داغ یا تند باشد. بعد از انجام ایمپلنت باید به طور مرتب حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا هرگونه مشکل در دهان و دندان بررسی شود.

برای ارتباط با بهترین دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
منابع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان