حاشیه‌های چاپ بیشتر از متن آن است


حاشیه‌های چاپ بیشتر از متن آن است

به گفته مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنعت چاپ که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تشکل‌ها نقش بزرگی برای اعتلای این صنعت دارند؛ یکی از وظایف تشکل‌ها خصوصا در حوزه صنعتی هدایت سرمایه‌گذاری است.

حاشیه‌های چاپ بیشتر از متن آن است

به گزارش ایران اکونومیست از روابط عمومی انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این نشست که با حضور علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از روسای اتحادیه‌های صنعت چاپ کشور، فعالان و اساتید دانشگاه در حاشیه چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته برگزار شد، مسایل و مشکلات تشکل‌های صنعت چاپ و نیازهای حال و آینده آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی‌اکبر ابراهیمی با اشاره به نقش تشکل‌ها در صنعت چاپ گفت: قطعا هر تشکلی به تناسب تخصص و فعالیتش می‌تواند مسائل و مشکلات روز را حل کند. بسیاری از مسائل می‌تواند توسط تشکل‌های علمی و صنفی ریل‌گذاری و حل شود.امیدواریم با هم افزایی، همراهی و همدلی به مشکلات فائق بیاییم و این جلسات زمینه‌ای برای رفع مشکلات باشد.
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تشکل‌ها وظایف خاص خود را دارند. یکی از وظایف تشکل‌ها خصوصا در حوزه صنعتی هدایت سرمایه‌گذاری است. قطعا بسیاری از مشکلات و مسائلی می‌تواند با هدایت سرمایه‌گذاری توسط تشکل‌ها برطرف شود.

ابراهیمی افزود: در حوزه صنعت چاپ که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تشکل‌ها نقش بزرگی برای اعتلای این صنعت دارند.

وی تاکید کرد: به عنوان کارشناس این حوزه انتظار دارم کمک بیشتری به ما در این حوزه شود. به عنوان کسی که یک دهه در این صنعت بوده‌ام باید بگویم حاشیه این صنعت بیشتر از متن است. امیدواریم بیشتر در متن این صنعت باشیم تا حاشیه‌های آن، تلاش ما این است که به مسائل حاشیه ای ورود نکنیم.

جانشین‌پروری رمز موفقیت تشکل‌های صنعت چاپ کشور

محمد بیطرفان در این نشست با اشاره به اینکه صنعت راهبردی چاپ در همه عرصه‌ها همگام با تحولات در حال رشد و توسعه است، اظهار کرد: تحولات صنعت چاپ موجب توسعه کسب‌های فناوری و دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف این صنعت شده‌است اما این موضوع در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته‌است.

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه تشکل‌های صنعت چاپ باید خود را برای همراهی با تغییرات محیطی حاکم بر صنعت و کسب وکار آنلاین و فضای دانشی پیشرو آماده کند یادآور شد: ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه صنعت چاپ یک ضرورت است و این امر حمایت نهادهای متولی از یکسو و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و فعالان کسب و کارهای صنعت چاپ را از سوی دیگر طلب می‌کند.

بیطرفان یکی از نیازهای اصلی تشکل‌های صنعت چاپ را فرهنگ‌سازی و توجه به جانشین‌پروری، مدیریت علمی، میدان دادن به جوانان و نخبگان، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و ایجاد هم دلی و هم‌افزایی عنوان کرد و یادآور شد: تشکل‌ها و فعالان صنعت چاپ در صورت بی‌توجهی به ضرورت‌های این صنعت و نیز بی‌توجهی به دانش‌بنیان شدن در مسیر تغییرات و تحولات این صنعت، جایگاه و کارکرد خود را از دست خواهندداد.

بنیان‌گذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران در پایان با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر انجمن در ایجاد ارتباط سازنده بین دانشگاه و صنعت و ایجاد پایگاه برای این صنعت در دانشگاه‌های طراز اول کشور، از شکل‌گیری همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با دانشگاه امیرکبیر از یک سو و توسعه آموزش‌های مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دیگر در آینده نزدیک خبر داد و خواستار حمایت و مشارکت عملی بخش خصوصی و متولیان در این زمینه شد.

دوران استاد و شاگردی در صنعت چاپ تمام شده‌است

علی مغانی با اشاره به چالش‌ها و تغییرات صنعت چاپ در سال‌های اخیر گفت: دوران استاد و شاگردی در این صنعت تمام شده و باید به فکر تربیت افراد جوان، نخبه و با انگیزه و فراهم کردن میدان فعالیت و نقش آفرینی برای آن‌ها باشیم.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی در چهارمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته‌بندی و فراوری گفت: برای اینکه راه و روش درست تشکل‌ها بر اساس قانون درست ادامه پیدا کند، باید افراد جوان و تحصیلکرده‌ای که می‌توانند به درد این صنف بخورند وارد آن شوند و باید از آن‌ها خواهش کنیم که بیایند و ما را در راه اعتلای این صنعت و رفع موانع و چالش ها یاری رسانند. هر تیمی وقتی موفق است که اعضای خود را بشناسد و ما نیز باید تیم خوبی تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: انتظار من این است که این کار جدی گرفته شود. اگر ما در این سال‌ها مشکل داشتیم از خودمان بوده نه از متولیان. باید با هم افزایی و کار کارشناسی و علمی مشکلاتمان را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان بگذاریم در حالی که در بسیاری از موارد هدفمان زورآزمایی بوده است و به حل مشکلات نپرداخته ایم.

مغانی در ادامه گفت: اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود که برنامه دارند محصولات فرهنگی را جایگزین نفت و گاز کنند. این اتفاقی است که باید بیفتد.

وی تصریح کرد: هر ساله جشنواره‌ای در روز ملی صنعت چاپ برگزار می‌شود. این روز فرصتی برای بیان مشکلات صنعت چاپ به مسئولین است. باید خود را با علم روز وفق دهیم و مباحث سنتی دیگر کاربرد ندارند. باید از الان هنرجوها را از هنرستان و دانشگاه‌ها تربیت کنیم. دوران استاد شاگردی تمام شده است.

مغانی تاکید کرد: دولت باید برای تربیت و آموزش اپراتور به ما کمک کند و بیمه آموزشی و حقوق آموزشی ارائه کند تا ما نیز از این کار زیان نبینیم. همه در یک کشتی هستیم و باید با همدیگر همکاری کنیم. امسال قیمت هر ماشین چاپ به ۱۰ میلیارد رسیده است و باید برای حل بازسازی و نوسازی و رهایی از وضعیت فعلی راهی پیدا کنیم.

سوق‌دهی چاپخانه‌های کوچک به سمت ایجاد هلدینگ

در ادامه نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، روزآمدی تشکل‌ها در مواجهه با کسب و کار آنلاین و اقتصاد دانش بنیان مجید محبی با اشاره به غفلت از موضوع توسعه فرهنگی گفت: ما در جامعه شاهد مقاومت در مقابل آموزش هستیم. این مقاومت در صنعت چاپ نیز دیده می‌شود. چرا نمی‌خواهیم برای رفع مشکل فرهنگی خود گام برداریم؟ جامعه توسعه یافته باید در اولین معیار توسعه فرهنگی داشته‌باشد. نتوانسته‌ایم این توسعه را ایجاد کنیم.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی ادامه داد: اگر می‌خواهیم شرکت‌های دانش‌بنیان در صنع چاپ ایجاد کنیم باید چاپخانه‌های کوچک را به سمت هلدینگ‌ها سوق دهیم.خواهش من این است که تشکل‌ها به این موضوع توجه کنند وگرنه در سال‌های آتی چیزی از چاپخانه‌های کوچک نخواهدماند.

در ادامه علی خضریان با بیان اینکه نگاه تشکل‌ها همسو با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مسئول است، ادامه داد: اتفاقی که در صنعت چاپ و بقیه صنایع می‌افتد تحولات و تغییرات سریع است. برای اینکه چاپ از این تحولات عقب نیفتد باید به روز شود. ما در این زمینه نیازمند به روزرسانی سخت‌افزاری نیز هستیم.

رییس اتحادیه چاپخانه داران استان همدان ادامه داد: این به روز شدن نیازمند حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحول در صنعت چاپ در بعد فراگیر مقدور نیست باید با افرادی که انگیزه و تمایل به تغییر و تحول دارند همکاری شود تا با حمایت مالی برای واحدهایی که انگیزه کمتری دارند الگو و نمونه موفقی باشند تا کشور ما از تغییرات و تحولات دنیا عقب نماند.

جایگزینی مدیریت سیستمی و علمی به جای سیستم سنتی و قائم به فرد

علیقلی حسنی‌اعظمی در ادامه این نشست اظهار کرد: تغییرات از آموزش ایجاد می‌شود. اگر ما برای جوانان هزینه کنیم، برای آینده هزینه خواهیم کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ورق و کارتن و مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی میهن افزود: صنعت چاپ از آموزش عقب مانده است و برای توسعه فرهنگی که چاپ یکی از ابزارهای مهم آن است باید به آموزش بها دهیم.

سعید پورمهدیان درادامه این نشست به موضوع تربیت نیروی انسانی در صنعت چاپ اشاره و تاکید کرد: دانشگاه‌های دولتی به دلیل بوروکراسی اداری از توجه به صنعت چاپ غافل مانده‌اند از این رو انجمن بحث ایجاد مدارس و توسعه آموزش‌های مهارتی این صنعت را از طریق دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌کند.

نایب رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اهمیت آموزش‌های مورد نیاز صنعت چاپ کشور گفت: تغییرات از آموزش ایجاد می‌شود و باید با ارایه آموزش به جوانان مسیر توسعه و تحول در صنعت چاپ را هموار کنیم و صنعت چاپ و تشکل‌های فعال این بخش نباید در برابر آموزش مقاومت کنند.

بهنام زنگی با اشاره به عقب ماندگی های صنعت چاپ گفت: عقب ماندگی درصنعت راهبردی چاپ به دلیل کم توجهی به آموزش است؛ اگر به آموزش بها بدهیم توسعه نوآوری و توسعه فناوری و نیز رشد و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان نیز در این بخش رخ می‌دهد.

عضو دیگر هیات مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه در بسیاری از نیازها و محصولات صنعت چاپی مصرف کننده و وارد کننده هستیم گفت: ارتباط سازنده تشکل‌ها و صنایع چاپ و دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه این صنعت دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در کشورمان باشد.

ارتقاء جایگاه صنعت پیشران چاپ با توسعه سطح علمی

معراج محمدی رییس اتحادیه لیتوگراف، چاپ دیجیتال و مهر و پلاک گفت: صنعت چاپ در ایران دستاوردهای فراوانی داشته و از سوی دیگر تشکل‌ها نیز نقش آفرینی خوبی در این صنعت داشته‌اند، نباید از اینگونه دستاوردها چشم بپوشیم و باید با نگاه علمی و توسعه آموزش‌های مورد نیاز این صنعت سطح علمی و فناوری صنوف و به طور کلی صنعت چاپ را ارتقاء دهیم.

حاکمیت عقلانیت بجای احساسات

جلال ذکایی در این نشست با اشاره به اینکه هر کدام از تشکل‌ها خاستگاهی دارند گفت: باید ببینیم خروجی این تشکل‌ها مثل تشکل‌های صنفی، اتاق بازرگانی و .... چیست؟

نایب رییس اتحادیه لیتوگراف، چاپ دیجیتال و مهر و پلاک با تاکید بر اینکه انجمن علمی فناوری چاپ ایران حرکت‌های خوبی را شروع کرده‌است گفت: امیدواریم با حمایت عملی همه ذی‌نفعان فعالیت این انجمن گسترش یابد و دستاوردهای اینگونه نشست‌ها به خوبی بازتاب داده شود.

ذکایی بر آموزش تشکل‌های حوزه چاپ تاکید و تصریح کرد: باید تلاش کنیم با آموزش، تشکل‌ها را از احساسات دور کنیم و عقلانیت را جایگزین احساسات کنیم، بی شک یکی از مشکلات اصلی در تشکل‌ها رجحان احساسات بر عقلانیت است.

حاشیه‌های چاپ بیشتر از متن آن است

در پایان نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، روزآمدی تشکل‌های صنعت چاپ در مواجهه با کسب و کار آنلاین و اقتصاد دانش‌بنیان که به میزبانی چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فراوری برگزار شد، انجمن علمی فناوری چاپ ایران در راستای حمایت عملی در تحقق شعار سال و تولید ملی از سعید حاجیلو مدیرعامل هلدینگ نقش الماس تولیدکننده داخلی، پیشرو در کسب و کار آنلاین، کارآفرینی و اشتغال آفرینی با اهدا تندیس یادبود هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران از ایشان تجلیل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی