رئیس سازمان نظام‌پزشکی: نسخ الکترونیک پزشکان در محاکم قضایی قابل استناد است


رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور با اشاره به مزایای امضای دیجیتال پزشکان، گفت: دیگر پزشکان با امضای دیجیتال نمی‌توانند نسخه‌ای را انکار کنند. پیش از این امکان استفاده از نام کاربری و رمز عبور وجود داشت، ولی از این پس در محاکم قضایی نسخه‌های الکترونیکی پزشکان قابل استناد بوده و امنیت نسخه‌ها و اصالت نسخه بر عهده خود پزشک است.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی: نسخ الکترونیک پزشکان در محاکم قضایی قابل استناد است
دکتر محمد رئیس زاده در مراسم آیین رونمایی از سامانه امضای دیجیتال نسخ الکترونیک، گفت: در قانون ١۴٠١ برای اصالت سنجی نسخه‌های الکترونیکی اجرای امضای دیجیتال به عهده سازمان نظام پزشکی قرار گرفته است. سال گذشته ۶٠ هزار کارت هوشمند امضای الکترونیک صادر شد و ١٢ هزار نفر هم در نوبت صدور کارت بودند.

وی بااشاره به تسریع روند صدور کارت هوشمند امضای الکترونیک و صدور 48 ساعته، گفت: مشخص شد کارت هوشمند به تنهایی کافی نیست و مقرر شد اپلیکیشن موبایلی نسخه نویسی هم به تایید صاحب‌نظران برسد که امروز شاهد رونمایی از سامانه امضا دیجیتال نسخ الکترونیکی هستیم.

به گفته رئیس زاده، موضوع امضال الکترونیک در حوزه تله مدیسین هم بسیار راهگشا خواهد بود.

دکتر عبدالکریم مباشر جنت _ مدیر مرکز آی تی و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم در سخنانی، گفت: سازمان نظام پزشکی بحث احراز هویت پزشکان را در دستورکار قرار داد و در این راستا چهار قدم اساسی برداشتیم. ابتدا مشکلاتی در حوزه اطلاعات وجود داشت که با استفاده از سرویس ثبت احوال، اطلاعات اعضای سازمان نظام پزشکی پیگیری شد. در قدم دوم سرویس اصالت هویت برخط طراحی شد که شامل ١۶ سرویس‌ متنوع برای اصالت سنجی همچون شماره نظام پزشکی و شماره ملی، سرویس عکس و... است و در قدم‌های بعدی نیز سرویس‌های لازم برای احراز هویت را با همکاری وزارت بهداشت پیش بردیم.

وی با اشاره به اینکه امضای الکترونیکی تعاریف مختلفی دارد، تصریح کرد: با توجه به ضوابط شورای عالی بیمه مشخص شد منظور از امضای الکترونیکی، امضای دیجیتال است که ذیل مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است. در گذشته همه خدمات منوط به دریافت کارت هوشمند بود.

به گفته مدیر مرکز آی تی و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی، تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ تعداد ١١۴ هزار و ۵٣١ کارت هوشمند منحصربه فرد صادر شد که حدود ٢٢ میلیارد تومان برای صدور کارت‌ها و ٧ میلیارد تومان برای زیر ساخت‌های مرتبط با آن هزینه شد.

وی افزود: علل عدم استفاده پزشکان از امضای الکترونیکی شامل پیچیدگی سختی امضای دیجیتال، تعدد سامانه‌هایی که از امضا استفاده می‌کنند و... بود و ما دیدیم اگر قرار باشد فقط از کارت استفاده شود، برای استفاده از کارت به ٣٠٠ هزار کارتخوان احتیاج است که حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد هزینه می‌داشت. از طرفی نیز پزشکان از بستر تلفن همراه، رایانه و تبلت استفاده می‌کردند و همه اینها موجب عدم استفاده پزشکان از امضای الکترونیکی می‌شد و در نهایت به سمت طراحی برنامه موبایلی برای امضای دیجیتال پزشکان رفتیم.

مباشرجنت با اشاره به هزینه صدور امضای الکترونیکی برای پزشکان گفت: ١۵٠ هزار تومان هزینه صدور گواهی سالیانه برای امضای دیجیتال پزشکان است و همه اطلاعات به صورت رمزنگاری شده در گوشی پزشکان ذخیره می‌شود و سازمان نظام پزشکی فقط یک نسخه از امضا را به صورت رمزنگاری در اختیار دارد.

وی درباره میزان تبادل اطلاعات سامانه نظام پزشکی برای استفاده از گواهی امضای دیجیتال، تاکید کرد: برای حدود یک میلیون نسخه می‌توانند از سامانه استفاده کنند و اگر بخواهیم نسخه پیچی در داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه‌ها را هم در نظر بگیریم عدد نسخ مورد استفاده افزایش پیدا می‌کند. قطعا برای پاسخگویی سامانه و پشتیبانی سخت افزاری و نرم‌افزاری نیاز به حمایت مجلس شورای اسلامی داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه محمدبیگی_نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه، گفت: کمیته سلامت الکترونیک خوشبختانه تیر ماه ۱۴۰۰ شکل گرفت و الان ۱۵ ماه است که هر هفته جلساتی داریم. در این میان ساختار دانش بنیان مجلس و تفکر نو نمایندگان و رای قاطع نمایندگان به ما کمک کرد جلسات خوبی با وزارت ارتباطات، صمت، سازمان نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و... تشکیل دهیم.

او تاکید کرد: ماحصل بیش از ۴۰ جلسه در این حوزه این بود که به پنج زیرکمیته رسیدیم. انحرافات کوچکی که از سال ۹۷ در بودجه ایجاد شده بود به تولیت وزارت بهداشت در حوزه آی تی بازگشت. در هم پایی تنگاتنگ بین سازمان‌های بیمه‌گر و کنش موثر بازیگران اصلی این حوزه، اتفاقی افتاد که تکالیفی که ۱۵ سال روی زمین مانده بود، ظرف ۱۵ ماه به نتیجه رسید.

وی افزود: این یک سرآغاز برای هوشمندسازی، کارآمدسازی، شفاف سازی و توانمندسازی است. به دنبال این گام مهم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ذخیره وقت و هزینه داریم که جهش هوشمندی خواهد بود تا سایر فرایندها هم اصلاح شود.

محمدبیگی ادامه داد: بحث امضای دیجیتال با اصل حفظ محرمانگی صورت گرفته و انتظار می‌رود در سطوح بالاتر توافق نامه sla بین وزا ت بهداشت و سایر سازمان‌ها امضا شود. بنا داریم فعالیت‌های این کمیته را ادامه دهیم تا نهضت هوشمند سازی حوزه سلامت به نقطه قابل اتکایی برسد. ما باید بستر حضور استارتاپ‌ها و زمینه حضور بخش خصوصی را به صورت ویژه فراهم کنیم تا ایده‌ها به بستر سلامت بیابد.

در ادامه این برنامه دکتر توانگر _ رئیس کمته اقتصاد دیجیتال محلس شورای اسلامی، گفت: در چند سال اخیر خدمات شایسته‌ای برای بلوغ دولت الکترونیک انجام شده است اما جعل و انکار پذیری در دنیای الکترونیک میسر بود لذا می‌بایست از خدماتی بهره می‌بردی که از جعل و انکار پذیری جلوگیری کنیم. این گامی که امروز برداشته شده نشان می‌دهد یک بلوغ کاربردی هم در گواهی کاربردی امضای دیجیتال انجام شده است. امیدواریم این روند پایدار باشد.

دکتر امین بیگلرخانی _ رئیس مرکز مدیریت و فناوری ارتباطات وزارت بهداشت در ادامه این مراسم، گفت: در تعامل دوستان با وزارت بهداشت این کار بر زمین مانده تا حد خوبی پیش رفت. موضوع گذر از کارت نظام پزشکی دستور و شجاعت جدی دکتر رئیس زاده را می‌خواست. امضای دیجیتال به یکی از مشکلات حوزه نسخه نویسی الکترونیک که انکار پذیری نسخ بود ،کمک کرد و در زمینه مشاوره آنلاین پزشکی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. امروز که با آقای وزیر از رونمایی سامانه ماده ۵۳ و ۵۴ قانون حمایت از خانواده صحبت می‌کردیم مشخص شد یک نقطه قوت امضای دیجیتال پزشکان با توجه به مسئولیت‌های قانون یاد شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر شهریاری_ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه، بیان کرد: ما هنوز در زمینه امضای دیجیتال و نسخه الکترونیک در اوایل راه هستیم چون هنوز هم مقاومت‌هایی وجود دارد . برای پزشکان پیشکسوت سخت از کار سنتی نسخه نویسی کاغذی به نسخه نویسی الکترونیک روی آورند.
وی افزود: این مقاومت‌ها به ضرر بیمار است و باید به بیمار هم فکر کرد. یکی از راهکارهای شکست مقاومت پزشک این است که از سیستم‌هایی مانند تایپ صوتی استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا