اردوغان باز هم برای یونان خط و نشان کشید


اردوغان باز هم برای یونان خط و نشان کشید

رئیس جمهور ترکیه به یونان هشدار داد که این کشور می تواند شبه جزایرمورد مناقشه را از یونان پس بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، در بحبوحه تشدید تنش ها میان آتن و آنکارا، رئیس جمهور ترکیه بار دیگر درباره اشغال جزایر مورد مناقشه با یونان هشدار داد.

«رجب طیب اردوغان» امروز شنبه از یونان خواست به تاریخ رجوع کند و هشدار داد در صورت زیاده روی از سوی آتن، این کشور بهای سنگینی برای آن خواهد پرداخت.

رئیس جمهور ترکیه در جریان شرکت در یک رویداد فناوری خطاب به یونان گفت به تاریخ بنگرید، به گذشته برگردید؛ در صورتیکه زیاده روی کنید، بهای آن گزاف خواهد بود. ما یک چیز برای گفتن به یونان داریم: ازمیر را به خاطر بسپارید. اشاره اردوغان به آزادسازی ازمیر در سال ۱۹۲۲ از اشغال یونان بود. رئیس جمهور ترکیه در ادامه هشدار داد اشغال جزایر دریای اژه از سوی آتن دغدغه این کشور نیست.

اردوغان در ادامه گفت که زمانش که برسد، آنچه را لازم است انجام می دهیم. همانطور که می گوییم، می توانیم یک شبه (به آنجا) بیاییم.

روابط ترکیه و یونان به ویژه در دریای مدیترانه همواره محل تنش و اختلاف بوده است. یونان و ترکیه یکدیگر را بزرگترین خطر امنیتی علیه یکدیگر می‌دانند و کنترل شرق مدیترانه و دریای اژه را اساس رقابت خود تعریف کرده اند. از سوی دیگر، دو کشور بر سر مالکیت تعدادی از جزایر میان مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند. همچنین دلیل اصلی شدت گرفتن تنش‌ها میان آنکارا و آتن در مدیترانه شرقی، اقدام ترکیه در اکتشاف و استخراج نفت و گاز از دریای مدیترانه و مناطق نزدیک به جزایر یونان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق