سیستم مالکیت فکری کارآمد به تعادل بین منافع نوآوران و عموم کمک می‌کند


سیستم مالکیت فکری کارآمد به تعادل بین منافع نوآوران و عموم کمک می‌کند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یک سیستم مالکیت فکری کارآمد و عادلانه به ایجاد تعادل و توازن بین منافع نوآوران و منافع عموم کمک می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی وایپو با اشاره به اهمیت مالکیت فکری گفت: یک سیستم مالکیت فکری کارآمد و عادلانه به ایجاد تعادل و توازن بین منافع نوآوران و منافع عموم کمک می‌کند به طوری که از یک طرف یک مخترع علاقه‌مند است که از اختراع خود بهره‌مند شود از سوی دیگر جامعه علاقه‌مند به تشویق نوآوری است تا بتواند محصولات بهتری تولید کند و به نفع همه استفاده شود.

حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امروز در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی وایپو با موضوع مالکیت معنوی برای اولین بار در ایران که با حضور ماریا استلانتامارک مدیر برنامه آکادمی وایپو، صابر انصاری مدیر کل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه، مهدی علیزاده مسئول مرکز مالکیت معنوی، شرکت کنندگان داخلی و خارجی اعم از مدرسان و دانشجویان برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به مسئولان و شرکت کنندگان اظهار کرد: مدرسه تابستانی مالکیت فکری وایپو برای اولین بار در ایران برگزار شده است.

وی از زحمات همکاران در مرکز مالکیت فکری جمهوری اسلامی و از شرکت کنندگان به دلیل تمایل آن‌ها برای شرکت در این مدرسه و همچنین از تانگ مدیر کل وایپو به دلیل کمک و همکاریشان تقدیر کرد و افزود: حمایت‌های آکادمی وایپو در برگزاری این رویداد بسیار ارزشمند است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: راجع به جایگاه مالکیت فکری گفتنی است که حقوق مالکیت فکری در بند ۲ ماده ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان حقوق بشر قید شده است و مقرر شده هر کس حق دارد از حمایت منافع مادی و معنوی منتج از آثار علمی، ادبی یا هنری خود برخوردار شود.

وی گفت: امروزه نقش حقوق مالکیت فکری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، بهداشت، فرهنگ و میراث، سرمایه‌گذاری، محیط زیست، امنیت غذایی، پیشرفت علمی و فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بابایی در ادامه گفت: رد پای هوش مصنوعی امروزه در بسیاری از عرصه‌های زندگی بشر دیده می‌شود علاوه بر این دانشمندان پیش بینی کرده‌اند که تا سال ۲۱۰۰ با کمک هوش مصنوعی شرایط زندگی انسان‌ها در کره مریخ هم فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه افزود: یک سیستم مالکیت فکری کارآمد و عادلانه به ایجاد تعادل و توازن بین منافع نوآوران و منافع عموم کمک می‌کند به طوری که از یک طرف یک مخترع علاقه‌مند است که از اختراع خود بهره‌مند شود، از سوی دیگر جامعه علاقه‌مند به تشویق نوآوری است تا بتواند محصولات بهتری تولید کند و از روش‌های تولید بهتر به نفع همه استفاده کند.

وی در ادامه بیان کرد: مانند هر حوزه حقوقی دیگر، حقوق مالکیت فکری هیچ ارزش واقعی ندارد مگر اینکه قابل اجرا باشد، ساز و کار‌های موثر اجرای حقوق مالکیت فکری به محدود کردن تعداد موارد نقض حقوق مالکیت فکری کمک می‌کند و هدف چنین ساز و کار‌هایی تضمین این است که تمام صاحبان حق و کل جامعه از سیستم مالکیت فکری منتفع شوند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در پایان از این فرصت استفاده کرده و از همکاری بسیار خوبی که بین وایپو و مرکز مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد قدردانی می‌کنیم و مشتاقانه منتظر ادامه این همکاری سازنده در سال‌های آتی هستیم.

وی افزود: امیدواریم این دوره آموزشی در زندگی و کار همه شرکت‌کننده‌ها مثمر ثمر باشد.

لازم به ذکر است، مدرسه تابستانی وایپو دوره آموزشی است که راجع به تمام مباحث مالکیت معنوی از جمله مالکیت صنعتی، ادبی، هنری و اجرای حقوق مالکیت معنوی به مدت دو هفته از ۱۲ تا ۲۳ شهریور ماه به میزبانی مرکز مالکیت فکری جمهوری اسلامی ایران و با حضور اساتید و دانشجویان داخلی و خارجی از ۵ کشور دنیا برای اولین بار در ایران برگزار می‌گردد.

در ادامه مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی وایپو با موضوع مالکیت معنوی از قسمت‌های مختلف مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بازدید صورت گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی