ارائه آمار جرائم به دغدغه مندان و فعالان اجتماعی محرمانه نیست


ارائه آمار جرائم به دغدغه مندان و فعالان اجتماعی محرمانه نیست

رکنا: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: دستگاه عدلیه طی دستورالعمل ابلاغی تحت عنوان «دستورالعمل نحوه تعامل و ارتباط با نهادهای مردمی» تحت یک استراتژی جدید و با یک راهبرد نوین درصدد مردمی کردن امور است تا در اجرای بهتر برنامه های خود از ظرفیت نهادهای مردمی استفاده نماید.

به گزارش رکنا ازقزوین؛ علی فولیان در نشست مشترک اعضای انجمن جامعه شناسی ایران دفتر قزوین که به منظور ایجاد تعامل و آگاهی از پتانسیل دو سویه حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و انجمن جامعه شناسی دفتر قزوین برگزار گردید، ضمن اظهار خرسندی از مشارکت شهروندان از جمله سمن‌ها و انجمن‌های علمی در راستای کاهش مسائل مبتلا به در استان؛ نسبت به ایجاد تعامل صحیح، برنامه‌ریزی شده و هدفمند، به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی متخصصان این انجمن در راستای آسیب شناسی و شناسایی علل، عوامل و بسترهای شکل‌گیری و ارتکاب جرائم و بروز آسیب های اجتماعی به منظور حل مسائل اجتماعی ابراز امیدواری کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه افزود: سعی ما همواره برآن است که پیشگیری از وقوع جرم را یک خانواده فرض کرده و هر روز این خانواده را گسترش دهیم و با تدوین برنامه‌های مشترک و تمرکز بر اولویت های کمی و کیفی استانی، از یافته‌ها و پژوهش‌های این انجمن در حل مسائل اجتماعی بهره مند شویم.

فولیان عنوان کرد: در دوره تحول، قوه قضائیه به منظور نیل به اهداف و برنامه های خود در اجرای 7 ماموریت خویش اعم از کشف جرم، رسیدگی عادلانه و منصفانه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم، میانجی‌گری و احیای حقوق عامه به صورت مشارکت جو و مردم محور به سمت ظرفیت های اجتماعی که در دل جامعه قرار دارد متمایل شده است.

وی ادامه داد: در سند تحول قضائی قوه قضائیه با یک نگاه آسیب شناسانه و نقادانه در جهت ارتقاء از وضع موجود به وضع مطلوب، «یک چرخش تحول آفرین از اکتفا بر مدیریت متمرکز به مدیریت مشارکت جو» داشته و به منظور تحقق اهداف سازمانی صرفاً بر ساختارهای درون سازمانی خود اکتفا نکرده و در این راه با گروه‌های مختلف مردمی نیز در تعامل مستقیم است.

این مقام قضائی در ادامه با تشریح و تبیین رسالت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: تجربه ثابت نموده است که صرفاً با مجازات و برخورد قهری نمی‌توان جرائم و آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرده و بر آنها را غلبه نمود. رویکرد دیگر دستگاه قضا در مواجهه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی که رویکردی علمی‌تر، به روزتر بوده و به عدالت نزدیکتر می باشد، «رویکرد پیشگیری از وقوع جرم» است. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در راهبرد نوین اجتماعی شدن نظر به رسالت و وظیفه مدیریتی و اجرایی خود در بحث «اجتماعی» و «پیشگیری از وقوع جرم»، به منظور ارتقاء سطح تعاملات خود با گروه‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی، با آحاد مردم بطور مستقیم در تعامل بوده و درصدد تسهیل ارتباط خود با گروه‌های مختلف مردمی اعم از نخبگان، دانشگاهیان، اساتید و کنشگران اجتماعی و حقوقدانان و... است.

فولیان در ادامه ضمن تاکید بر این که پیشگیری یک امر مشارکتی است و نباید توقع داشت که دستگاه قضائی به تنهایی عهده دار این ماموریت مهم باشد، متذکر شد: وفق بند 5 اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است و مقصود از آن، «مدیریتِ پیشگیری از وقوع جرم می باشد» چرا که ریشه‌های جرائم بیرون از دستگاه قضائی است و وظیفه ما این است که مطالبه گر باشیم و مسئول سازی، تقسیم کار و هماهنگی نماییم و به نقش نظارتی خود در راستای اجرای صحیح تکالیف دستگاه‌ها بپردازیم.

این مقام قضائی در ادامه ضمن اشاره به آمار جرائم و آسیب های اجتماعی اولویت دار استان قزوین اذعان داشت: ارائه آمار برای دغدغه مندان و فعالان اجتماعی محرمانه نیست. چرا که با تکیه بر داده‌های آماری و اطلاعات متقن، مستند، صحیح و معتبر می‌توان واقعیت‌های جامعه را سنجید و برنامه‌ریزی کرد.

در پایان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بیان نمود: تمام نهادها و ظرفیت‌های‌اجتماعی، شرکای اجتماعی دستگاه‌قضائی هستند و امید است با تعامل صحیح، برنامه‌ریزی شده و هدفمند ضمن بهره‌مندی از توان علمی، نظری و عملیاتی متخصصان و کنشگران اجتماعی انجمن جامعه شناسان استان قزوین در زمینه‌های پژوهشی، کارشناسی و مشاوره‌ در تمام عرصه‌های حضور جامعه شناسانه این انجمن (آکادمیک، انتقادی، سیاستگذار، مردم‌مدار) از طریق برگزاری جلسات، سمینارها، همایش‌ها و کارگاه‌های مشترک، انتشار مقاله، کتاب و انجام طرح‌های پژوهشی با هدف آسیب شناسی و شناسایی علل، عوامل و بسترهای شکل‌گیری و ارتکاب جرائم و بروز آسیب های اجتماعی؛ با هم‌افزایی، تضارب آرا و اندیشه گام موثری در حل مسائل اجتماعی با تمرکز بر اولویت های استانی برداشته شود.

لیلا بیگدلی/قزوین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط