از نمایشگر بزرگ‌تر تا حسگر تشخیص دمای بدن؛ هرآنچه درباره اپل واچ پرو می‌دانیم


از نمایشگر بزرگ‌تر تا حسگر تشخیص دمای بدن؛ هرآنچه درباره اپل واچ پرو می‌دانیم

اپل در رویداد آینده خود با شعار Far Out ساعت هوشمند مقاومی با نام احتمالی «اپل واچ پرو» معرفی می‌کند که ویژگی‌هایی بهبودیافته و قیمت گران‌تری نسبت به مدل‌های معمولی خواهد داشت.

این مطلب در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است

تاکنون، بارها از ساعت هوشمند کاملاً جدیدی سخن به‌میان آمده است که گفته می‌شود اپل در‌کنار آیفون ۱۴ و اپل واچ سری ۸ آن را نیز رونمایی می‌کند. البته ما درباره‌ی واچ SE 2 صحبت نمی‌کنیم. گفته می‌شود اپل مشغول کار روی نسخه‌ای از ساعت خود است که احتمالاً «اپل واچ پرو» نامیده خواهد شد و دربرابر آسیب‌ها مقاوم است.

اپل در مراسم شانزدهم شهریورماه (با شعار Far Out) به‌دنبال رونمایی سه ساعت جدید است. یکی از این ساعت‌ها که با تمرکز بر ورزشکاران حرفه‌ای ساخته می‌شود اپل واچ پرو نام دارد و از طراحی فوق مقاوم استفاده می‌کند.

حال قصد داریم در این مقاله اطلاعات فاش‌شده از اپل واچ پرو را کنار یکدیگر گذاشته و محصولی که قرار است به‌زودی مشاهده کنیم را مورد بررسی قرار دهیم.

نام‌گذاری

در این مقاله، از «اپل واچ پرو» برای اشاره به ساعت هوشمند مقاوم اپل استفاده می‌کنیم؛ اما شاید در‌نهایت دستگاه مذکور با چنین نامی عرضه نشود. اسامی مختلفی وجود دارند که می‌توانند ویژگی‌های خاص این محصول را منعکس کنند. برای مثال، اگر اپل بخواهد روی مقاومت و دوام درخورتوجه آن تمرکز کند، نام «Apple Watch Extreme» جذاب به‌نظر می‌رسد.

از نمایشگر بزرگ‌تر تا حسگر تشخیص دمای بدن؛ هرآنچه درباره اپل واچ پرو می‌دانیم

این اپل واچ علاوه‌بر مقامت بسیار زیاد، ویژگی‌های جذاب دیگری نیز دارد که آن را به محصولی بی‌نظیر تبدیل می‌کند. از قابلیت‌های جدید این محصول می‌توان به نمایشگر بزرگ‌تر و عمر باتری طولانی‌تر اشاره کرد که در‌ادامه بیشتر درباره‌شان توضیح می‌دهیم. بنابراین، اگر کوپرتینویی‌ها بخواهند طیف بیشتری از مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند، اسمی مانند «اپل واچ پرو» یا «اپل واچ مکس» ممکن است منطقی‌تر باشد.

بعضی نیز معتقدند احتمالاً اپل نام ساعت هوشمند مقاوم خود را که برای ورزشکاران حرفه‌ای طراحی شده، «اپل واچ اسپرت» خواهد گذاشت. البته احتمال انتخاب این اسم نسبت به گزینه‌های یادشده کمتر است.

طراحی

اپل واچ سری ۷ می‌تواند تا عمق ۵۰ متری دربرابر فشار آب مقاومت کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که شرکت سازنده از این محصول رضایت ندارد؛ به‌همین‌دلیل، می‌خواهد با نسل بعدی ساعت‌های خود ورزش‌کاران حرفه‌ای را هدف قرار دهد. اپل واچ پرو جدید برای افرادی طراحی خواهد شد که در‌حال‌حاضر از محصولات گارمین برای بررسی فعالیت‌های شدید بدنی خود استفاده می‌کنند.

تاکنون بارها گزارش‌هایی در فضای مجازی منتشر شده‌اند که به ساعت هوشمندی از اپل با فریم تخت اشاره می‌کنند، اما هنوز چنین محصولی معرفی نشده است. شاید اپل واچ پرو همان ساعتی باشد که شرکت سازنده در طراحی آن از لبه‌های تخت استفاده کند. البته این مسئله تأیید نشده و شاید در نهایت با طراحی دیگری مواجه شویم.

کمی پیش‌تر به محصولات گارمین اشاره کردیم. ساعت‌های هوشمند این شرکت برای اینکه توانایی مقاومت دربرابر صدمات خارجی را داشته باشند،‌ طراحی نسبتاً زمختی دارند. اما به نظر نمی‌رسد که اپل پا در چنین مسیری بگذارد. تاکنون محصولات شرکت مذکور به دلیل داشتن ظاهری زیبا و دل‌فریب از سوی طرفداران ستایش می‌شدند، جالب نیست اگر کوپرتینویی‌ها این سیاست را به نغع مقاومت بیشتر کنار بگذارند.

گزارش‌های فعلی به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر (حدود ۷ درصد درمقایسه‌با مدل‌های معمولی) و مقاوم‌تر اپل واچ پرو اشاره می‌کنند. حتی گفته می‌شود نمایشگر این محصول دربرابر ضربه و شکستگی مقاوم است. بعضی منابع نیز به قاب مقاوم تیتانیومی آن اشاره می‌کنند.

در اکتبر ۲۰۲۱، راس یانگ، افشاگر نام‌آشنا، در توییتی گفت که احتمالاً اپل سه سایز مختلف را برای اپل واچ ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد. وی در ماه جولای پیش‌بینی کرد که اندازه صفحه‌نمایش ساعت هوشمند آینده اپل می‌تواند ۵۰ میلی‌متر باشد. اندازه‌های فعلی اپل واچ ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری است. اگر گزینه‌ی سوم حدود ۵۰ میلی‌متر باشد، اپل واچ پرو با بزرگ‌ترین ساعت‌های مچی Invicta و Citizen رقابت خواهد کرد.

از نمایشگر بزرگ‌تر تا حسگر تشخیص دمای بدن؛ هرآنچه درباره اپل واچ پرو می‌دانیم

اپل از سال ۲۰۱۸ طراحی ساعت‌های هوشمند خود را تغییر چندانی نداده؛ اما قرار است در اپل واچ پرو شاهد ظاهری جدید باشیم. مدتی پیش شایعه‌ای منتشر شده بود که ادعا می‌کرد اپل واچ پرو دارای طراحی دایره‌ای خواهد بود. اما زمانی زیاد نگذشت که تکذیب شد. احتمالاً مدل مقاوم اپل واچ طراحی‌ای دارد که تکاملی از شکل مستطیلی فعلی محصولات دیگر این شرکت باشد. اپل واچ پرو با طراحی جدید، خود را از‌نظر بصری با اپل واچ سری ۸ متمایز خواهد بود.

از تغییرات مهم اپل واچ پرو می‌توان به مواداولیه به‌کاررفته برای ساخت آن اشاره کرد. درحال‌حاضر، برای تولید اپل واچ از آلومینیوم و فولاد ضدزنگ و تیتانیوم بهره گرفته می‌شود. ظاهراً برای اینکه مدل پرو مقاوم‌تر باشد، در ساخت آن «فرمولاسیون بادوام‌تر تیتانیوم» به‌کار رفته است.

مارک گورمن گفته اپل واچ پرو طراحی کاملاً متفاوتی نسبتاً به مدل‌های پیشین دارد، درنتیجه منتظر هستیم ببینیم که اپل چه برنامه‌ای برای این محصول مقاوم خود در سر می‌پروراند!

نرم‌افزار

هنوز اطلاعات دقیقی از ویژگی‌های نرم‌افزاری جدیدی که به اپل واچ پرو اضافه خواهد شد، منتشر نشده‌ است. بااین‌حال، اگر بخواهیم حدس بزنیم، احتمالاً این شرکت حالت‌های ورزشی و گزینه‌های ردیابی تناسب‌اندام بیشتری را با محصول آینده‌ی خود ارائه خواهد کرد. از ویژگی‌های ورزشی که بگذریم، احتمالاً سیستم‌عامل موجود در اپل واچ سری ۸، یعنی WatchOS 9، در اپل واچ پرو نیز استفاده خواهد شد.

اپل معیارهای جدید طول گام و فرم دویدن و زمان تماس پای کاربر با زمین را ازطریق WatchOS 9 به اپل واچ اضافه می‌کند تا اطلاعات دقیق‌تری به دوندگان ارائه دهد. همچنین، قابلیت دیگری با نام Heart Rate Zone به اپل واچ اضافه شده است تا به کاربران کمک کند شدت تمرینشان را بهتر درک کنند.

علاوه‌براین، قابلیت تمرین چندورزشی (Multi-Sport Workout) به سیستم‌عامل جدید اپل واچ اضافه شده است تا بتوان به‌راحتی و به‌سرعت میان دوچرخه سواری و شنا و دویدن جابه‌جا شد. همه‌ی این ویژگی‌ها می‌توانند تجربه‌ی ورزشی فوق‌العاده‌ای برای صاحبان اپل واچ پرو خلق کنند.

از نمایشگر بزرگ‌تر تا حسگر تشخیص دمای بدن؛ هرآنچه درباره اپل واچ پرو می‌دانیم

درضمن، اپل هشدارهای جدیدی را برای سرعت و قدرت و ضربان قلب به سیستم‌عامل ساعت هوشمند خود اضافه کرده است. این شرکت می‌گوید دوندگان می‌توانند با عملکرد خود در گذشته نیز رقابت کنند و عملکردشان را بهبود بخشند. همچنین، آنان می‌توانند اهداف زمانی مختلفی را برای مسافتی خاص ایجاد کنند. کاربران با watchOS 9 می‌توانند از دیجیتال کراون برای جابه‌جایی بین نماهای تمرین استفاده کنند. علاوه‌براین، به‌کمک سیستم‌عامل مذکور می‌توانید در اپل واچ خود تمرینات سفارشی ایجاد کنید و جلسات ساختارمندانه‌تری داشته باشید.

عمر باتری بیشتر

یکی از پیشرفت‌هایی که امیدواریم واقعاً در اپل واچ پرو ببینیم، افزایش عمر باتری‌ها است. اگر اپل ورزش‌کاران حرفه‌ای را که در فضای باز فعالیت می‌کنند، هدف قرار دهد، مدت‌زمان روشن‌ماندن ساعت هوشمند جنبه مهمی به‌نظر می‌رسد. پیش‌تر شایعه شده بود که مدل جدید اپل واچ عمر باتری طولانی‌تری خواهد داشت؛ اما جزئیاتی از چگونگی دستیابی به آن ارائه نشد. حال، گزارشی منتشر شده است که ادعا می‌کند محصول جدید کوپرتینویی‌ها با هر بار شارژ می‌تواند چندین روز دوام بیاورد؛ زیرا از حالت جدید کم‌مصرف پشتیبانی می‌کند. امیدواریم اطلاعات بیشتری درباره‌ی این بخش منتشر شود.

از نمایشگر بزرگ‌تر تا حسگر تشخیص دمای بدن؛ هرآنچه درباره اپل واچ پرو می‌دانیم

چندین ماه است که شایعاتی درباره‌ی حالت کم‌مصرف جدید اپل واچ در فضای مجازی منتشر می‌شود. گزارش‌های اخیر ادعا می‌کنند احتمالاً ویژگی مذکور به‌طور انحصاری دراختیار مدل‌هایی از اپل واچ قرار می‌گیرد که در پاییز امسال عرضه می‌شوند. ظاهراً حالت کم‌مصرف جدید در اپل واچ به کاربران امکان می‌دهد اپ‌ها و ویژگی‌های اپل واچ را بدون تخلیه بیش‌از‌حد انرژی استفاده کنند. اپل می‌تواند با توقف فعالیت‌های پس‌زمینه و کاهش روشنایی صفحه و محدودکردن سایر ویژگی‌ها مانند حالت کم‌مصرف در آیفون و مک، مصرف انرژی را کاهش دهد.

حسگرها و تراشه

انتظار می‌رود اپل واچ پرو جدید نیز مانند اپل واچ سری ۸ از اندازه‌گیری دمای بدن پشتیبانی کند. گفته می‌شود اپل واچ پرو نمی‌تواند دمای بدن شما را دقیق اندازه‌گیری کند؛ اما زمانی‌که تشخیص دهد دمای بدن افزایش یافته است، هشداری برای کاربر ارسال می‌کند. سپس، کاربر می‌تواند دمای بدن خود را با استفاده از دماسنج سنتی بررسی کند.

ازآن‌‌‌جاکه هدف اصلی اپل واچ پرو ورزش‌کاران حرفه‌ای هستند، دیدن ویژگی‌های انحصاری برای ردیابی تناسب‌‌اندام و سلامتی منطقی به‌‌نظر می‌رسد. شاید اپل مجبور باشد به‌منظور ارائه قابلیت‌های بیشتر، از حسگرهای جدیدی در ساعت هوشمند خود استفاده کند. درنهایت باید گفت اپل واچ پرو به پردازنده‌ی S8 مجهز خواهد شد که از قرار معلوم، نسخه‌ای بهینه‌شده از تراشه‌ی S7 خواهد بود.

سیستم ارتباط ماهواره‌ای و تشخیص تصادف خودرو

بیش از یک سال است که افشاگران می‌گویند اپل سیستم ارتباط ماهواره‌ای را به نسل جدید گوشی‌های سری آیفون اضافه می‌کند. این قابلیت در ابتدا به خانواده‌ی آیفون ۱۳ نسبت داده شد،‌ بااین‌حال اکنون افشاگران متعددی باور دارند که آیفون 14 به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای مجهز می‌شود.

سیستم یادشده به کاربران امکان می‌دهد در ناحیه‌های دور افتاده که دسترسی به سرویس سلولار ندارند پیام‌های اضطراری ارسال کنند. آن‌طور که مارک گارمن ادعا می‌کند، اپل احتمالاً سیستم ارتباط ماهواره‌ای را در ساعت جدید اپل واچ پرو نیز ارائه می‌دهد.

گارمن می‌گوید:

اپل به‌صورت داخلی ایده‌ی اضافه کردن قابلیت‌های ماهواره‌ای به ساعت‌های خود را به بحث گذاشته است. این قابلیت ممکن است برای مدلی از ساعت جدید و مقاوم‌تر اپل واچ پرو که در آینده عرضه می‌شود، منطقی باشد.

بعضی شایعات حاکی از آن است که نسل بعدی اپل واچ و آیفون می‌توانند دارای ویژگی تشخیص تصادف خودرو باشند که از شتاب‌سنج برای تشخیص تصادفات در هنگام وقوع با اندازه‌گیری نیروی گرانشی استفاده می‌کند. اگر حادثه‌ای رخ دهد، سیستم ارتباط ماهواره‌ای به آیفون و اپل واچ امکان می‌دهد با سرویس‌های اضطراری تماس بگیرند و لوکیشن دقیق شما را برای آن‌ها بفرستند.

عدم سازگاری با بندهای فعلی اپل

در جدیدترین نمونه از افشاگری‌ها، گفته شده است که اپل واچ پرو با بندهای پیشین اپل سازگاری ندارد. اپل واچ پرو بدنه‌ای حدود ۵۰ میلی‌متری خواهد داشت و این یعنی به بندی پهن‌تر نیاز دارد. اگر واقعاً چنین اتفاقی رخ دهد، برای اولین‌بار از زمان عرضه‌ی نسل اول اپل واچ، ساعت جدید اپل از بندهایی که قبلاً در بازار عرضه شده‌اند، پشتیبانی نمی‌کند.

قیمت و تاریخ عرضه

اپل نسخه‌های گران‌قیمت و لوکس‌تر اپل واچ ادیشن خود را با اپل واچ پرو جایگزین خواهد کرد. ممکن است قیمت مدل پرو گران‌تر از واچ ادیشن باشد و حتی به ۱,۰۰۰ دلار نیز برسد. اگر واقعاً اپل بخواهد افراد را به خرید محصولی هزاردلاری ترغیب کند، باید ویژگی‌های زیادی در اپل واچ پرو ارائه شود و طراحی آن درمقایسه‌با مدل‌های دیگر تفاوت داشته باشد؛ به‌خصوص زمانی‌که مدل‌های برتر پولار و گارمین حدود ۵۰۰ دلار قیمت دارند.

اپل واچ جدید پاییز امسال وارد بازار می‌شود. انتظار می‌رود اپل ساعت‌های هوشمند جدید خود را در رویداد Far Out در روز چهارشنبه، شانزده شهریورماه معرفی کند. حتی اپل دعوت‌نامه‌هایی را برای این مراسم منتشر کرده است. انتظار می‌رود اپل واچ‌های جدید در هفته‌ی پس از رویداد برای فروش دردسترس قرار گیرند.

***

دیدگاه شما همراهان زومیت درباره‌ی مدل مقاوم اپل واچ چیست؟ فکر می‌کنید اپل واچ پرو می‌تواند رقبای خود را کنار بزند و در دسته‌ی ساعت‌های هوشمند مقاوم به برتری برسد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل