نقشه راه صعود برجامی بورس


نقشه راه صعود برجامی بورس

یک کارشناس بازار سهام، رسیدن به ثبات اقتصادی و سیاسی در صورت احیای برجام را یک عامل اثرگذار برای بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای عنوان کرد.

نقشه راه صعود برجامی بورس
کارشناس بازار سرمایه به بررسی مسیر پیش روی سیاستگذار بورسی در پسابرجام پرداخت. به اعتقاد وی بازار سرمایه به ثبات سیاسی و اقتصادی برای رشد نیاز دارد که این مهم می‌تواند با احیای برجام حاصل شود از سمتی، اما نباید منتظر تاثیر اقتصادی توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت باشیم. این اثرگذاری ممکن است بیش از یک سال به طول بیانجامد.

اثر تدریجی برجام بر بورس

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به نحوه اثرگذاری برجام بر بازار سرمایه عنوان کرد: ثبات لازمه رشد است؛ با احیای برجام و افزایش درآمد‌های دولت فشار ناشی از مالیات بر شرکت‌ها و صنایع کاهش می‌یابد و در عین حال با ثبات در نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی و بهبود شرایط تجارت خارجی که از نتایج اصلی احیای برجام است، درآمد شرکت‌ها افزایش می‌یابد و در نهایت همه‌ی این موارد می‌تواند شروع یک روند جدید صعودی برای بورس را به دنبال داشته باشد.

صفاری افزود: این نکته حائز اهمیت است که برجام یک شوک سیاسی است و اثر آن را به صورت پلکانی در بورس خواهیم دید و به نظر می‌رسد حدود یک سال زمان لازم است که اثر برجام بر بازار سرمایه و اقتصاد نمایان شود و در کوتاه مدت معادلات اقتصادی تغییر نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ سیکل تجاری نیز باید شاهد رشد بورس باشیم، اما این لازمه این رشد عدم تغییر سیاست‌های بانک مرکزی درباره نرخ بهره خواهد بود.

لزوم تغییر در زیرساخت‌های بازار سرمایه

این کارشناس بازار سهام درباره مشکلاتی ساختاری بورس تهران عنوان کرد: مشکلاتی از قبیل دامنه نوسان، حجم مبنا و سهام شناور آزاد درون سازمانی است. ما شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از شرکت‌ها با واگذاری ۵ یا ۱۰ درصدی سهام خود وارد بازار سرمایه شده و از مزایای معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند؛ به نظر می‌رسد سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید فشار‌ها برای افزایش سهام شناور بر این شرکت‌ها اعمال کند.

صفاری خاطرنشان کرد: افزایش دامنه نوسان سیاست درستی است که توسط سازمان بورس در حال انجام است، اما این افزایش نباید محدود به گروه خاصی از سهام باشد، موضوعی که در بورس‌های نوظهور نظیر ترکیه و مالزی نیز شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه ما با محدودیت حجم مبنا و دامنه نوسان که هدف اصلی آن حفظ شاخص است، سهام بزرگ تغییر قیمتی قابل توجهی نداشته و این موضوع سهامداران را به سمت سهام کوچکتر هدایت می‌کند و حتی خروج پول اشخاص حقیقی به سمت بازار‌های موازی را به دنبال دارد.

صفاری تاکید کرد: به نظر می‌رسد ضروری است که سازمان بورس معاملات الگوریتمی را تا زمانی که سهام شناور افزایش نیافته است محدود کند و از این طریق مانع وارد شدن شوک به بازار سهام و ترس سهامداران خرد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس