ارسال دو بالون به فضا برای شناسایی ذرات کیهانی ناشناس


دانشمندان قرار است دو ذره اسرارآمیز را از عمیق ترین گوشه های فضای بیرونی که به طور معمول وارد جو زمین می شوند، ردیابی کنند. این عملیات با کمک دو بالون ویژه پژوهشی انجام خواهد شد. به گزارش سیناپرس، تیمی...

ارسال دو بالون به فضا برای شناسایی ذرات کیهانی ناشناس

دانشمندان قرار است دو ذره اسرارآمیز را از عمیق ترین گوشه های فضای بیرونی که به طور معمول وارد جو زمین می شوند، ردیابی کنند. این عملیات با کمک دو بالون ویژه پژوهشی انجام خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه شیکاگو می گویند که دستگاه بالون آنها به نام EUSO-SPB2 به زودی در ارتفاع ۳۳ هزار و ۵۳۸ متری بالای زمین شناور خواهد شد تا دو ذره ریز و بسیار پرانرژی را که به جو ما وارد می شوند، تجزیه و تحلیل کنند. این بالون در ارتفاع بالا دو تلسکوپ مجزا خواهد داشت تا هر پیام‌آوری از فضا را به ‌صورت جداگانه مطالعه کند.

یکی از این ذرات، یک پرتو کیهانی با انرژی فوق العاده بالا است و دومی نوترینو نامیده می شود. محققان می گویند هر دو ذره پس از طی میلیارد ها سال نوری از خارج از کهکشان راه شیری وارد جو زمین می شوند.

به باور پژوهشگران، این ذرات ممکن است سرنخ های جدیدی در مورد جهان هستی ارائه دهند. دانشمندان می افزایند که در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد پرتوهای نوترینو و کیهانی وجود دارد، زیرا آنها به ندرت با ماده تعامل دارند.

در عوض، هر دو ذره بیشتر شبیه ارواح عمل می کنند و مستقیماً از تمام مواد یا سایر دستگاه های تشخیص زمین عبور می کنند. به طور خاص، این ذرات به چنین انرژی فوق‌العاده‌ای در جای دیگری در کیهان تبدیل شده‌اند و امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد منشاء و سفرهای اعماق فضایی خود داشته باشند.

به گزارش سیناپرس،پروفسور آنجلا اولینتو از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: این پروژه، گام مهمی برای حل معمای بزرگی است که این ذرات پر انرژی از کجای جهان می ‌آیند و چگونه ممکن است ساخته شوند. اینها ذراتی هستند که ما به سادگی نمی توانیم خودمان روی زمین ایجاد کنیم. ما باید از این مسافران فضایی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها استفاده کنیم. ما فکر می کنیم که هر دوی این ذرات از خارج کهکشان راه شیری و حتی از کهکشان های دور می آیند. اما هیچ کس نتوانسته است آنها را به منبع آنها در آسمان ردیابی کند.

محققان دانشگاه شیکاگو خاطرنشان می کنند: دستگاه EUSO-SPB2 دارای آشکارسازهای امواج گرانشی در تلاش برای دریافت خوانش از پیام رسان های مرموز فضای بیرونی است. این دستگاه در نهایت بر جریان های بادی که حدود ۲۰ مایلی بالاتر از نیمکره جنوبی زمین هستند، سوار خواهد شد.

ربکا دیزینگ، فیزیکدان دانشگاه شیکاگو، که عضو تیم ساخت یکی از ابزارهایی که روی بالون سوار می شود،بود، در باره عملکرد این بالون ها می گوید: هرچه جو بیشتری را بتوان مشاهده کرد، بهتر است، زیرا پرتوهای کیهانی با انرژی فوق العاده بسیار نادر هستند. یک قطعه کیلومتر مربعی از زمین تنها در هر قرن یک بار مورد اصابت یکی از این ذرات قرار می گیرد.
به گزارش سیناپرس، لازم به توضیح است که ۲۸۰ دانشمند از ۱۳ کشور و ۷۷ موسسه دانشگاهی مجزا به تیم شیکاگو خواهند پیوست. این بالون در ارتفاع بالا که مراحل ساخت و مونتاژ نهایی خود را سپری می کند، قرار است در بهار سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود و از سکوی پرتاب نیوزلند وارد جو می شود.

مترجم: جاوید خیرخواه
منبع: studyfinds

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی