وجود سه هزار موکب در داخل ایران و عراق


دبیر ستاد اربعین کشور از استقرار ۱۲۰۰ موکب در داخل کشور و مرزها خبر داد و گفت که بیش از ۱۸۰۰ موکب هم در داخل عراق و در شهرهای زیارتی نجف‌، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر هستند.

«محمدتقی باقری» روز شنبه در برنامه در برنامه در مسیر حسین (ع) درباره مشکلاتی که برای برخی از اتباع برای ورود به کشور عراق به وجود آمد، گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که امسال بین دولت ایران و عراق امضا شد، موارد متعددی از جمله ورود اتباع خارجی به عراق را پیشنهاد کردیم و از آنان خواستیم که مشکل اتباع غیرمقیم را حل کنند و قول مساعد دادند. اما در روزهای اخیر اعلام شده که نمی‌توانیم آنان را در سفر زمینی بپذیریم و طرف عراقی با ورود آنان مخالفت کرد.

وی درباره پیش‌بینی‌ها از تعداد زائرانی که به این سفر می‌روند گفت: پیش‌بینی اولیه ما این بود که بین ۴ تا ۵ میلیون نفر به این مراسم می‌روند. امسال، اولین سالی است که اربعین مصادف با تابستان می‌شود و به همین دلیل شرایط سفر کمی متفاوت با سال‌های گذشته است. گرما زدگی، بیماری‌های فصلی و ... را داریم.

دبیر ستاد اربعین کشور درباره وضعیت حمل و نقلی به کربلا گفت: ماموریت حمل و نقلی ریلی، هوایی و زمینی و تامین ناوگان حمل و نقلی برعهده وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس برآوردها ۴۵ هزار و ۲۱۴ نفر از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند و یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۸۹۶ نفر از ناوگان زمینی شامل ریلی و جاده‌ای استفاده خواهند کرد و سایر زائران نیز مانند سال‌های قبل از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند.

باقری به اینکه فروش بلیط ناوگان جاده‌ای یعنی اتوبوس‌ها از ساعت صفر بامداد جمعه ۱۱ شهریور آغاز شد اما گزارش هایی از اختلال در سامانه خبر خبرداده شد، گفت: همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی این اختلال را پیگیری کرده و مرتفع می‌شود و فروش بلیط ناوگان هوایی نیز از شنبه ۱۲ شهریور آغاز شد.

وی درباره وضعیت پارکینگ‌های مرزی نیز گفت: ستاد مرکزی اربعین با برنامه‌ریزی که از دی ماه سال گذشته تمام آسیب‌هایی که در سنوات وجود داشت، بررسی و تلاش کرد به صورت عمیق و جدی به این موضوعات بپردازد. یکی از این مشکلات پارکینگ‌ها بود که امسال در پایانه‌های مرزی، ظرفیت پارکینگ‌ها ۲ برابر شده است. بر این اساس ظرفیت پارکینگ در مرز مهران ۵۰ هزار و در مرزهای شلمچه و چزابه ۴۰ هزار و در مرز خسروی ۱۰ هزار خودرو است. دبیر ستاد اربعین کشورتاکید کرد: در سال‌های گذشته مرزهای ترددی ما ۳ مرز بود، اما با پیگیری‌های انجام شده ۳ مرز تمرچین، باشماق و خسروی نیز اضافه شدند که مجموع ظرفیت آنان ۱۰ هزار پارکینگ است. بنابراین مجموع ظرفیت پارکینگ‌های ما به ۱۰۰ هزار تا رسیده است.

وجود سه هزار موکب در داخل ایران و عراق

باقری درباره موکب‌های حاضر در این مراسم نیز گفت: بیش از ۳ هزار موکب ایرانی به طور رسمی‌ و مورد تایید ستاد مرکزی اربعین‌ داریم که از این تعداد، یک هزار و۲۰۰ موکب در داخل کشور و مرزها مستقر می‌شوند و بیش ازیکهزار و۸۰۰ موکب در داخل عراق و در شهرهای زیارتی نجف‌، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر هستند. این موکب‌ها هم اسکان دارند و هم به زائران خدمات می‌دهند. در قالب همین موکب‌ها بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اسکان داریم که یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در داخل عراق و ۵۰۰ هزار نفر در مرزها اسکان می‌یابند.

وی درباره لزوم حرکت زئران از مرزهای مختلف گفت: ما هیچ وقت توصیه نمی‌کنیم از مرز خاصی بروید یا نروید. اما انتظار داریم زائرین حین ثبت نام در سامانه سماح به مرزهای دیگر نیز توجه داشته باشند.

دبیر ستاد اربعین کشور این را هم گفت: همه خدمات در مرزهای دیگر وجود دارد و مشکلی از این بابت نداریم و ارائه خدمات ما تا ۲۳ صفر ادامه خواهد داشت. البته انتظار داریم که مردم سفرشان را مدیریت کنند.

باقری در پایان گفت: از مردم درخواست دارم که هرچه سریع‌تر در سامانه سماح ثبت‌نام کنند که خدمات بیمه‌ای از این طریق انجام می‌شود. ممکن است عده‌ای بدون ثبت نام بتوانند وارد عراق بشوند که اگر مساله ایی برا زایران ایجاد شود آنوقت حمایت یصورت نخواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»