یونان: ترکیه انسجام ناتو را تضعیف می‌کند


یونان: ترکیه انسجام ناتو را تضعیف می‌کند

وزارت خارجه یونان با بیان این‌که ترکیه انسجام ناتو را تضعیف می‌کند اعلام کرد یونان از تهدید‌های «ظالمانه» روزمره ترکیه پیروی نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که مقامات ترکیه با بیانیه‌های خود انسجام ناتو را تضعیف می‌کنند و متحدان و شرکا در این مورد مطلع خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، در گزارش وزارت امور خارجه یونان «در رابطه با آخرین اظهارات مقامات ترکیه» آمده است که یونان در بیانیه‌ها و تهدید‌های تحقیرآمیز «ظالمانه» روزمره، از ترکیه پیروی نخواهد کرد.

وزارت خارجه یونان اعلام کرد: «ما فوراً به متحدان و شرکای خود از محتوای بیانیه‌های تحریک‌آمیز روز‌های اخیر خبر خواهیم داد تا مشخص شود چه کسی انسجام ائتلاف ناتو را در زمان خطرناکی تضعیف می‌کند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «در عین حال، بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق دریا‌ها به عنوان ستون ثبات و امنیت برای کل منطقه عمل خواهیم کرد.»

یونان و ترکیه متحدان ناتو به دلیل اختلافات ارضی، بار‌ها خود را در آستانه درگیری مسلحانه قرار داده‌اند.

دور جدید تنش‌ها در ۲۳ آگوست (اول شهریور) آغاز شد، زمانی که به گفته وزارت دفاع ترکیه، یونان سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه را برای هدف قرار دادن اف-۱۶‌های ترکیه در حین مأموریت ناتو مستقر کرد. یونان این موضوع را رد می‌کند.

در روز‌های اخیر لفاظی‌ها بین دو کشور به شدت افزایش یافته است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت یونان ترکیه را با سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ تهدید می‌کند و در صورتی که از این هم فراتر برود، بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ملی ترکیه نیز گفت: «آنکارا از ناتو در رابطه با استفاده یونان از اس-۳۰۰ در تعقیب هواپیما‌های ترکیه انتظار عینی دارد.» به گفته وی، «یونان قوانین بین‌المللی، روابط حسن همجواری و دوستی را نادیده می‌گیرد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان